Jednym z powodów popularności Allegro jest bezpieczeństwo. Klienci są chronieni np. przez Program Ochrony Kupujących, dzięki któremu mogą otrzymać do 10 000 zł zwrotu za nieudane zakupy w Allegro. Dodatkowo klienci i sprzedający mogą liczyć na wsparcie i interwencje obsługi serwisu w dyskusjach oraz pełną ochronę danych osobowych. Bezpieczeństwo zapewnia też system płatności Allegro Finanse. Po stronie korzyści dla klientów są też raty 0%, łatwy dostęp do historii zakupów od wielu sprzedawców w jednym miejscu, bonusowe Monety zamieniane na zniżki i inne ułatwienia, uprzyjemniające zakupy na Allegro. Wszystkie te zabezpieczenia i udogodnienia są dostępne tylko wtedy, gdy zakupy dokonywane są w całości na platformie Allegro. W przypadku, gdy klienci zdecydują się na finalizację transakcji poza Allegro, narzędzia te są niedostępne. Transakcja zakończona poza Allegro jest także niekorzystna dla sprzedającego, bo nie ma on możliwości otrzymania oceny podsumowującej zakup, na którą zwraca uwagę większość potencjalnych klientów w Internecie. Obecnie sprzedający na Allegro mają dostęp do ogromnej grupy klientów – serwis odwiedza ponad 17 milionów Polaków miesięcznie. Dodatkowo Allegro nie pobiera opłat za wystawianie ofert w większości kategorii (a jedynie prowizję od zrealizowanych transakcji) oraz udostępnia efektywne narzędzia promocji – to unikatowe możliwości rozwoju biznesu, z których korzysta 100 tysięcy polskich firm handlujących w serwisie.

Badanie przeprowadzone na zlecenie Allegro w styczniu 2018 roku ujawniło niedozwolone praktyki niektórych sprzedających w tym zakresie. Niektórzy namawiali klientów do dokonania zakupu poza Allegro, np. w innym sklepie internetowym. Inni promowali sprzedaż poza Allegro przez wysyłanie ulotek reklamujących inne sklepy. Zdarzało się też sprzeczne z przepisami o ochronie danych osobowych dopisywanie klientów do marketingowych baz danych bez stosownej zgody. Okazało się też, że niektórzy sprzedawcy mogą nieświadomie łamać regulamin Allegro w tej kwestii, np. publikując w ofertach zachętę do negocjacji ceny, oferując wystawienia ofert na życzenie klienta, proponując składanie zamówień telefonicznych itp.

Wkrótce podejmiemy działania informacyjne i edukacyjne skierowane do wszystkich sprzedawców na Allegro. 22 lutego doprecyzowaliśmy w regulaminie informacje o tym, jakie działania promujące sprzedaż prowadzoną poza Allegro stanowią naruszenie zasad. Będziemy wyrywkowo kontrolować treść korespondencji prowadzonej między sprzedającymi i klientami przez narzędzia udostępniane przez Allegro. Wprowadzamy też w regulaminie zasadę, że jedną z sankcji za złamanie zakazu promocji sprzedaży poza Allegro będzie – po wcześniejszym upomnieniu – obniżenie pozycji ofert danego sprzedawcy w rankingu trafności, a w ostateczności blokada sprzedaży oraz konta.

W ramach działań edukacyjnych nadal będziemy uświadamiać klientom, jak ważne i cenne jest bezpieczeństwo transakcji zawieranych na Allegro oraz jakie korzyści mają, kupując od sprzedawców na naszej platformie: najniższe ceny, najszerszy wybór spośród 80 milionów ofert, jedno wygodne konto do wszystkich zakupów, liczne promocje, bonusy, raty 0% czy najdogodniejsze formy dostaw, m.in. paczkomaty czy Kurier wieczór. To wszystko czyni zakupy na Allegro przyjemnymi i coraz popularniejszymi, czego dowodem jest stale rosnąca dzienna liczba przedmiotów kupowanych na Allegro znacznie przekraczająca milion.

Fot. Shutterstock.com

Michał Bonarowski

magazyn@allegro.pl