Przepisy chroniące konsumentów jasno mówią, że do złożenia reklamacji paragon nie jest niezbędny. Wystarczy w jakikolwiek sposób udowodnić, że dokonało się zakupu. Wystarczy więc wyciąg z karty czy nawet zdjęcie paragonu (bo te, jak wiadomo, blakną z czasem). Oczywiście sklepy czasem sugerują, że bez paragonu reklamacji nie złożymy – niedawna decyzja UOKiK w sprawie Auchan jasno mówi, że nie można tego robić, a klient może złożyć reklamację bez paragonu fiskalnego.

Odsyłanie towaru do reklamacji – czy konieczny jest paragon?

Co jednak w sytuacji, w której odsyłamy (a nie odnosimy) towar do sklepu? Taka sytuacja często ma miejsce przy zakupach w sieci (np. na Allegro), gdy nie mamy fizycznie dostępu do siedziby sklepu. Często dlatego, że jest on czysto internetowym biznesem.

Również wtedy obowiązują przepisy ogólne, czego dowodem jest choćby rejestr niedozwolonych klauzul w umowach, który można znaleźć na stronie UOKiK. 17 kwietnia 2015 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta uznał za niedozwolony zapis z regulaminu jednego ze sklepów internetowych, który brzmiał następująco:
„Zwracany towar należy odesłać razem z otrzymaną wraz z nim fakturą lub paragonem oraz wypełnionym formularzem zwrotu”.

Podobne wyroki zapadały i wcześniej. W marcu tego roku za niedozwolony uznano zapis z regulaminu innego sklepu, w którym brak oryginalnego dowodu zakupu sklep chciał karać odsyłaniem towaru na koszt klienta i odgórnym nieuznaniem reklamacji.

„Reklamacje uwzględnione są tylko wraz z oryginalnym dowodem zakupu (paragonem fiskalnym lub fakturą VAT). W przypadku jego braku reklamacja nie zostanie uznana, a towar zostanie odesłany na koszt Klienta.”

Należy jednak pamiętać, że choć paragon nie jest niezbędny do złożenia reklamacji, to dla własnej wygody lepiej go zachować – przypomina prawnik uważaj.pl. Ułatwia on bowiem reklamowanie wadliwych towarów. Gdy mamy paragon, nie trzeba szukać transakcji na wyciągu z karty czy szukać świadków. Oczywiście można też zrobić zdjęcie paragonu. Same paragony można też przechowywać w lodówce, ale mało kto ma na to miejsce i chęć.

Fot. Flickr.com

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl
Super Sprzedawca – gwarancja jakości na Allegro
Oferty Super Sprzedawcy cieszą się o 21% większym zainteresowaniem niż inne oferty na Allegro. Jeśli jesteś klientem, to kupując od Super Sprzedawcy, masz pewność wysokiej jakości obsługi i towarów. Jeśli jesteś sprzedawcą, warto postarać się o zdobycie tego tytułu. Przedstawiamy, jak działa program Super Sprzedawca dla sprzedających i klientów.
Ważne dla sprzedawców: jak działają kody EAN na Allegro
Co to jest kod EAN i czemu jest ważny dla powodzenia sprzedaży? Sprzedawcy wpisując go w parametrach swojej oferty, mogą wiele zyskać.  
Allegro rusza na WhatsApp – dla wygody klientów i sprzedawców
Największa polska platforma e-commerce będzie pierwszą w Polsce dużą marką z obsługą przez WhatsApp. Właśnie otwiera kanał dla klientów i sprzedawców w tej popularnej aplikacji komunikacyjnej
Dobre Praktyki Sprzedającego: nie zachęcaj do zakupu poza Allegro
W trosce o nasz wspólny cel, jakim są udane zakupy na Allegro, stworzyliśmy cykl prezentujący dobre praktyki, który pomoże ci stworzyć idealny opis oferty. W kolejnych częściach przedstawimy najważniejsze zasady, którymi należy kierować się podczas wystawiania i sprzedaży przedmiotów na Allegro. Postępując zgodnie ze wskazówkami, unikniesz najczęstszych błędów i stworzysz ofertę, która nie tylko spełni wymogi Regulaminu Allegro, ale także sprosta oczekiwaniom klientów.