Przepisy chroniące konsumentów jasno mówią, że do złożenia reklamacji paragon nie jest niezbędny. Wystarczy w jakikolwiek sposób udowodnić, że dokonało się zakupu. Wystarczy więc wyciąg z karty czy nawet zdjęcie paragonu (bo te, jak wiadomo, blakną z czasem). Oczywiście sklepy czasem sugerują, że bez paragonu reklamacji nie złożymy – niedawna decyzja UOKiK w sprawie Auchan jasno mówi, że nie można tego robić, a klient może złożyć reklamację bez paragonu fiskalnego.

Odsyłanie towaru do reklamacji – czy konieczny jest paragon?

Co jednak w sytuacji, w której odsyłamy (a nie odnosimy) towar do sklepu? Taka sytuacja często ma miejsce przy zakupach w sieci (np. na Allegro), gdy nie mamy fizycznie dostępu do siedziby sklepu. Często dlatego, że jest on czysto internetowym biznesem.

Również wtedy obowiązują przepisy ogólne, czego dowodem jest choćby rejestr niedozwolonych klauzul w umowach, który można znaleźć na stronie UOKiK. 17 kwietnia 2015 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta uznał za niedozwolony zapis z regulaminu jednego ze sklepów internetowych, który brzmiał następująco:
„Zwracany towar należy odesłać razem z otrzymaną wraz z nim fakturą lub paragonem oraz wypełnionym formularzem zwrotu”.

Podobne wyroki zapadały i wcześniej. W marcu tego roku za niedozwolony uznano zapis z regulaminu innego sklepu, w którym brak oryginalnego dowodu zakupu sklep chciał karać odsyłaniem towaru na koszt klienta i odgórnym nieuznaniem reklamacji.

„Reklamacje uwzględnione są tylko wraz z oryginalnym dowodem zakupu (paragonem fiskalnym lub fakturą VAT). W przypadku jego braku reklamacja nie zostanie uznana, a towar zostanie odesłany na koszt Klienta.”

Należy jednak pamiętać, że choć paragon nie jest niezbędny do złożenia reklamacji, to dla własnej wygody lepiej go zachować – przypomina prawnik uważaj.pl. Ułatwia on bowiem reklamowanie wadliwych towarów. Gdy mamy paragon, nie trzeba szukać transakcji na wyciągu z karty czy szukać świadków. Oczywiście można też zrobić zdjęcie paragonu. Same paragony można też przechowywać w lodówce, ale mało kto ma na to miejsce i chęć.

Fot. Flickr.com

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl
Blogerzy i youtuberzy polecają najciekawsze aukcje WOŚP
Finał za nami, ale przecież aukcje wciąż trwają! Zapytaliśmy kilku twórców internetowych, których gościliśmy w artykułach w Magazynie, o to, które aukcje WOŚP polecają i dlaczego. Zobaczcie, co według nich warto zalicytować.
Drugie życie przedmiotów: szybkie wystawianie przez Allegro mobilne
Nie każdy prezent zachwyca, prawda? Dzięki najnowszej promocji możesz wystawić nietrafione prezenty i inne niepotrzebne rzeczy nie tylko bezpłatnie, ale i bez prowizji. Jak? Przedstawiamy, jak w 8 krokach nadać drugie życie przedmiotom, których nie używamy, a które mogą uszczęśliwić inne osoby.
Świąteczne zakupy w Internecie
Klocki, bielizna i książki – lista najpopularniejszych świątecznych prezentów, którymi obdarowują się Polacy, nie zmienia się od lat. Rośnie za to zainteresowanie zakupami w Internecie. Jak wynika z danych Allegro, w listopadzie i grudniu kupujemy średnio 1,2 mln produktów dziennie. To 8 razy więcej niż jeszcze 10 lat temu.
Allegro – obserwuj i łap najlepsze okazje!
Funkcji Obserwowane nikomu przedstawiać nie trzeba, bo od samego początku umożliwia kupującym na Allegro zapisywanie poszczególnych ofert, by mogli wrócić do nich później. Prawie rok temu funkcja Obserwowane przeszła jednak gruntowną przebudowę, dzięki czemu jeszcze bardziej intuicyjnie i wygodniej można z niej korzystać.