Przepisy chroniące konsumentów jasno mówią, że do złożenia reklamacji paragon nie jest niezbędny. Wystarczy w jakikolwiek sposób udowodnić, że dokonało się zakupu. Wystarczy więc wyciąg z karty czy nawet zdjęcie paragonu (bo te, jak wiadomo, blakną z czasem). Oczywiście sklepy czasem sugerują, że bez paragonu reklamacji nie złożymy – niedawna decyzja UOKiK w sprawie Auchan jasno mówi, że nie można tego robić, a klient może złożyć reklamację bez paragonu fiskalnego.

Odsyłanie towaru do reklamacji – czy konieczny jest paragon?

Co jednak w sytuacji, w której odsyłamy (a nie odnosimy) towar do sklepu? Taka sytuacja często ma miejsce przy zakupach w sieci (np. na Allegro), gdy nie mamy fizycznie dostępu do siedziby sklepu. Często dlatego, że jest on czysto internetowym biznesem.

Również wtedy obowiązują przepisy ogólne, czego dowodem jest choćby rejestr niedozwolonych klauzul w umowach, który można znaleźć na stronie UOKiK. 17 kwietnia 2015 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta uznał za niedozwolony zapis z regulaminu jednego ze sklepów internetowych, który brzmiał następująco:
„Zwracany towar należy odesłać razem z otrzymaną wraz z nim fakturą lub paragonem oraz wypełnionym formularzem zwrotu”.

Podobne wyroki zapadały i wcześniej. W marcu tego roku za niedozwolony uznano zapis z regulaminu innego sklepu, w którym brak oryginalnego dowodu zakupu sklep chciał karać odsyłaniem towaru na koszt klienta i odgórnym nieuznaniem reklamacji.

„Reklamacje uwzględnione są tylko wraz z oryginalnym dowodem zakupu (paragonem fiskalnym lub fakturą VAT). W przypadku jego braku reklamacja nie zostanie uznana, a towar zostanie odesłany na koszt Klienta.”

Należy jednak pamiętać, że choć paragon nie jest niezbędny do złożenia reklamacji, to dla własnej wygody lepiej go zachować – przypomina prawnik uważaj.pl. Ułatwia on bowiem reklamowanie wadliwych towarów. Gdy mamy paragon, nie trzeba szukać transakcji na wyciągu z karty czy szukać świadków. Oczywiście można też zrobić zdjęcie paragonu. Same paragony można też przechowywać w lodówce, ale mało kto ma na to miejsce i chęć.

Fot. Flickr.com

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl
Allegro rozwija kategorie Kolekcje i sztuka
Największa platforma handlowa wprowadza zmiany w warunkach finansowych dla sprzedających kolekcje i antyki, stawia na nowe kategorie produktowe i partnerstwa. Na Allegro pojawią się m.in. produkty inwestycyjne obejmujące złoto, srebro oraz diamenty. Na początek we współpracy z Mennicą Polską. Natomiast każdy, kto w kategoriach Antyki i sztuka oraz Kolekcje wystawi ofertę, zapłaci nie więcej niż 50 zł prowizji od sprzedaży, bez względu na cenę przedmiotu.
Allegro i Poczta Polska: wielka akcja darmowych dostaw
W marcu i kwietniu oferty z kategorii Dom i ogród oraz Moda będą dostarczane bezpłatnie do ponad 7000 punktów odbioru - placówek pocztowych, stacji Orlen, kiosków RUCH-u oraz sklepów Żabka. Koszty przesyłek pokryje Allegro.
Od dziś leasing na Allegro we współpracy z LeaseLink
Przedsiębiorcy mogą już wygodnie wziąć zakupione na Allegro produkty w leasing. Allegro wychodzi naprzeciw ich potrzebom dzięki współpracy z LeaseLink, fintechem, który jest liderem polskiego rynku leasingu on-line.
Allegro zmienia wygląd ofert i ułatwia zakupy mobilne
Już połowa klientów odwiedza Allegro na urządzeniach mobilnych, dlatego platforma kontynuuje rozpoczęty przed rokiem proces wprowadzania zmian w opisach ofert na platformie. Od 28 lutego od kont firmowych wymagane będzie 1% aktywnych ofert z nowym opisem. Kupujący w kanale mobilnym dzięki temu łatwiej zapoznają się z informacjami na temat produktu i warunkami sprzedaży, a przy pomocy nowych parametrów szybciej znajdą pożądany przedmiot. Dla sprzedających to szansa na poprawę jakości oferty i dostosowanie jej do oczekiwań klientów.