sprytne zakupy
14 lipca 2015, 02:00

Jak zamawiać na wakacjach?

W wakacje użytkownicy Allegro wysyłają mniej przesyłek. Po intensywnym maju przychodzi czas na czerwiec, lipiec i sierpień, kiedy wysyłamy przez Allegro nieco mniej przesyłek.

Zdecydowanie najpopularniejszą formą dostawy jest przesyłka kurierska (27 procent). Płacimy za kupiony przedmiot i koszty wysyłki przelewem internetowym, zanim przyjedzie do nas paczka. Zajmuje to zwykle od jednego do dwóch dni, jeśli mamy do czynienia z solidną firmą.

Dalsze trzy pozycje są już o wiele mniej popularne. Oscylują wokół 12 proc.: to przesyłka (12,6 proc.), list polecony ekonomiczny (12 proc.) i list polecony priorytetowy (12 proc.). Przesyłka kurierska pobraniowa ma miejsce, gdy płacimy za kupiony przedmiot i koszty wysyłki w momencie przyjazdu kuriera. List polecony ekonomiczny to tańsza opcja, ale trzeba czekać na niego dłużej niż na przesyłkę kurierską, bo od 3 do 7 dni, a zdarza się niekiedy czekać tygodnie. Z kolei list priorytetowy oznacza czas oczekiwania do dwóch dni, czasem nieco dłużej.

Niespełna 6 procent z nas korzysta z paczki pocztowej priorytetowej. Jeśli była wysłana przed godziną 15, powinna przyjść do nas na drugi dzień, jeśli po godz. 15 – dostaniemy ją najprawdopodobniej dzień później. Natomiast 4,5 procenta użytkowników Allegro wybiera przesyłkę biznesową. W jej ramach jest dostępna preawizacja – klient przed doręczeniem przesyłki otrzyma SMS o tym, że tego dnia przesyłka zostanie doręczona.

A co, gdy zamówiony produkt nie dotarł?  

Zdarza się tak, że zamówiony przez Allegro produkt nie dotarł, a my wyjeżdżamy na wakacje. Mało tego, zamówiliśmy go z myślą o wakacjach i po nich już nie będzie nam potrzebny. Allegro ma na to prostą radę: poleca odstąpienie od umowy. Można oprzeć je na ustawowym prawie do odstąpienia bez podania przyczyny przysługującym w przypadku zakupów od przedsiębiorców.

Odstąp od umowy w ciągu maksymalnie 14 dni

Ważne jest w takim przypadku, by poinformować sprzedającego w formie oświadczenia o zamiarze odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od odebrania przesyłki.

Jeśli towar powinien już do nas dotrzeć, dobrze jest skontaktować się z Allegro jeszcze zanim wyjedziemy na urlop. Allegro wyśle sprzedającemu ostrzeżenie, bo zmobilizować go do wysłania zamówionej przesyłki.

Rekompensata z Programu Ochrony Kupujących

Dalsze kroki można podjąć, kontaktując się z Allegro już po urlopie. Jeśli nadal nie otrzymaliśmy towaru (co zdarza się niezwykle rzadko), możemy liczyć na rekompensatę z Programu Ochrony Kupujących. Tu kolejna ważna informacja: wniosek o rekompensatę można złożyć do 120 dni od daty zawarcia transakcji.

Allegro przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa transakcji na Allegro. Dlatego jeśli kupujący zapłaci za przedmiot, a go nie otrzyma, może liczyć na zwrot 100 procent wartości przedmiotu, nawet do 10 tysięcy złotych. Jeśli zaś przedmiot znacząco odbiega od opisu, odzyskać można 50 procent zapłaconej kwoty za przedmiot. Kupujący może też liczyć na zwrot kosztów przesyłki do 100 zł, jeśli zapłata była dokonana przez PayU. Programem Ochrony Kupujących są objęte wyłącznie transakcje, których dokonano przelewem bankowym, przekazem pocztowym, kartą kredytową, za przesyłkę pobraniową i poprzez usługę Systemu PayU.

Gdy chcemy uzyskać rekompensatę...

Powinniśmy wypełnić i przesłać do Allegro w formie elektronicznej formularz dostępny na stronie Allegro.pl wraz z załącznikami (oryginałem lub potwierdzoną notarialnie kopią dowodu wpłaty za przedmiot na konto sprzedającego – nie są wymagane w przypadku PayU; kserokopią stron dowodu osobistego, a w przypadku Konta Junior kserokopią każdej ze stron legitymacji szkolnej; kserokopią postanowienia o wszczęciu dochodzenia/śledztwa; podpisanym przez kupującego oświadczeniem o przeniesieniu na Allegro, z chwilą dokonania przez nią rekompensaty, wszelkich przysługujących mu wierzytelności względem sprzedającego).

Wyłączenia z Programu Ochrony Kupujących dotyczą m.in. przypadków, kiedy umowa została zawarta na zasadach innych niż w Regulaminie Allegro, gdy sprzedający nie ponosi winy za wyrządzoną kupującemu krzywdę oraz gdy kupujący naruszał zasady Allegro lub nie uregulował wszystkich należności wobec Allegro.

Niezależnie od sytuacji dobrze jest nawiązać kontakt ze sprzedającym, by wyjaśnić sprawę, a także z Allegro, którego użytkownicy mogą liczyć na pomoc w każdym przypadku. Pamiętajmy również, zanim cokolwiek kupimy, by przeczytać regulamin sprzedającego. Pilnujmy terminu wysyłki, przekażmy sprzedającemu informacje o konsekwencjach w razie wątpliwości co do dotrzymania terminu. Dowiedzmy się, ile na wpłatę czeka sprzedawca. Zbadajmy też parametry przedmiotu, nie bójmy się pytać sprzedawcy, jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do właściwości rzeczy, którą planujemy kupić.
Fot. pexels.com
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%