Google w wynikach wyszukiwania w USA coraz mocniej preferuje produkty w najniższych cenach. Według ekspertów w ten sposób chce zniechęcić konsumentów od zakupów w Amazonie. Stali klienci tego największego amerykańskiego internetowego sklepu coraz częściej wchodzą na jego stronę bezpośrednio, z pominięciem wyszukiwarki. By ten proces powstrzymać, Google porównuje ceny tych samych produktów w różnych sklepach i prawdziwe okazje wyświetla w eksponowanym miejscu, dodając cenę i zdjęcie produktu, nie pobierając za to opłat. Wprawdzie na tym traci, ale długofalowo zyskuje dzięki zwiększonej liczbie użytkowników.

PayPal kupi za 890 mln dolarów Xoom, internetowy serwis do transferu gotówki. Należący do eBay potentat od bezpiecznych transakcji internetowych działa w 190 krajach Dzięki przejęciu Xoom przyspieszy swoją ekspansję na 37 rynkach, w tym m.in. w Meksyku, Brazylii, Indiach, Filipinach i Chinach, bo wszędzie tam Xoom jest już obecny. Jego usługi polegają na transferze pieniędzy za pomocą urządzeń mobilnych, teraz PayPal również będzie korzystał z jego technologii, która pozwala przelewać pieniądze z konto na konto w kilka minut.

Uber przejmie od Microsoft cześć technologii Bing służącą do tworzenia map wraz z zespołem 100 programistów. Uber, który do tej pory korzystał z Google Maps, najwyraźniej uznał, że bardziej opłaci mu się rozwijać podobne własne oprogramowanie. Mapy mają strategiczne znaczenie nie tylko dla jego głównego biznesu, ale też nowych projektów, gdzie mapy również są wykorzystywane przez UberFresh (dostawy posiłków) oraz UberPool (serwis dla autostopowiczów). O tym, że Uber szuka alternatywy dla Google Maps, było wiadome od maja, gdyż już wtedy starał się o zakup od koncernu Nokia systemu informatycznego Here służącego do mapowania.

Twitter uruchomi strefę e-commerce o nazwie Collections. Oferty handlowe oraz reklamy produktów nie będą się wyświetlały na tablicach użytkowników Twittera, co ma ich uchronić przed spamem. Założenie jest takie, że sami będą chętnie do Collections zaglądali w poszukiwaniu rekomendacji znajomych, gwiazd, koncernów, które swoje kultowe marki mają tam promować. Sprzedawcy będą mogli w swoich twittach umieszczać przycisk „kup” lub linki prowadzące do oferty na ich stronie.

Za kilka lat więcej ludzi będzie śledziło firmy na Instagramie niż na Facebooku. Tak prognozuje firma marketingowa Yesmail. Obecnie serwis Zuckenberga ma pod tym względem miażdżącą przewagę. - O ile przeciętnego sprzedawcę w 2014 roku obserwowało tam 2,8 mln użytkowników, na Instagramie robiło to tylko 300 tys. Jednak ten dystans według eksportów Yesmail będzie szybko malał, co zresztą już się dzieje. O ile liczba obserwatorów profili firmowych na Instgramie w ciągu roku wzrosła aż o 237 proc., na Facebooku dynamika ta wyniosła 83 proc. Prawdziwą furorę na Instagramie robią marki odzieżowe – w ich przypadku liczba użytkowników interesujących się nimi wzrosła aż ponad czterokrotnie.

Firmy z jedenastu krajów będzie mogło oferować swoje produkty chińskim konsumentom za pośrednictwem utworzonej przez platformę Alibaba serwisu Tmall Global. Jak ujawnił The Wall Street Journal swoje „narodowe pawilony” w Abebie nowego serwisu będą miały m.in. Stany Zjednoczone, Francja, Wielka Brytania i Hiszpania. W tym czasie Alibaba poinformował o podpisaniu kolejnego porozumienia z 26 ambasadorami w sprawie utworzeniu serwisu Juhuasuan, który ma służyć do zakupów grupowych. W ostatnim kwartale ubiegłego roku Alibaba miał 330 mln klientów na całym świecie.

Dzięki fuzji Ahold i The Delhaize Group internetowy supermarket Peapod może uzyskać jeszcze większą przewagę nad AmazonFresh i Instacart. Należący do holenderskiego Aholda serwis Peapod jest w Stanach Zjednoczonych rynkowym liderem FMCG sprzedawanego w Internecie. Należy do niego 11 proc. rynku, podczas gdy znajdujący się na drugim miejscu AmazonFresh ma tylko 3 proc. Po fuzji powstanie handlowy kolos, który będzie posiadał 6500 sklepów, z czego aż dwie trzecie tylko w USA. Do Delhaize Group należą sieci Food Lion and Hannaford, które mają sklepy głównie na wschodnim wybrzeżu. Według ekspertów, korzystając z ich logistycznego zaplecza Peapod będzie w stanie realizować dostawy zakupów w dniu przejęcia zamówienia, a nie nazajutrz. To bardzo ważne, gdyż do tej pory pod względem szybkości dostaw ten serwis rywalom ustępował.

Szwedzka Ikea będzie od jesieni otwierała w Wielkiej Brytanii małe placówki „Order and Collection Point” z myślą o konsumentach składających zamówienia przez Internet. Sklepy tego typu Ikea już prowadzi w Hiszpanii, Norwegii i Finlandii. W przeciwieństwie do tradycyjnych hal nowe małe placówki będą się znajdowały w wygodnych dla zmotoryzowanych lokalizacjach, tak by mogli wygodnie odebrać towar zmówiony w sklepie internetowym. Na miejscu będzie kolekcja wybranych mebli, porady ekspertów, a także terminale służące do składnia kolejnych zamówień. Podobnymi formatami sklepów na rynku brytyjskim dysponują już Amazon i sklep wysyłkowy Argos.

W 2017 roku Indie przegonią Stany Zjednoczone pod względem liczby sprzedanych smarfonów. Tak wynika z najnowszej prognozy firmy Strategy Analytics. Z jej wyliczeń wynika, ze w tym roku Hindusi kupią 174 mln smartfonów, podczas gdy Amerykanie 169 mln. Na pierwszy miejscu pozostaną Chiny, gdzie sprzedaż tych urządzeń za dwa lata osiągnie pułap 505 mln. Spodziewana wysoka dynamik rynku w Indiach wiąże się z wciąż słabą dostępnością Internetu. O ile w USA korzysta z niego 86 proc. populacji, w Indiach ten odsetek wynosi zaledwie 19 proc.
Z raportu Strategy Analytic wynika, że w 2015 roku na całym świecie sprzedanych zostanie aż 1,471 mld smartfonów, co oznacza wzrost o 16 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.

Paweł Wrabec

magazyn@allegro.pl