sprytne zakupy
Cykl artykułów edukacyjnych we współpracy _magazyn.Allegro i Uważaj.pl
10 lipca 2015, 02:00

Uszkodzona przesyłka ze sklepu? 

Czasami nasze zakupy docierają uszkodzone. Co wtedy? Jakie mamy prawa? W tym artykule piszemy, co można zrobić w takiej sytuacji.

Wartość naszych zakupów w Internecie rośnie z roku na rok. W 2014 rynek zakupów internetowych oszacowano na 27 miliardów złotych, a przewiduje się, że w 2015 roku kupimy w ten sposób towarów i usług za 33 miliardów złotych. Rosnąca popularność tej formy zakupów to także wzrastająca skala drobnych i większych problemów, jakie napotykamy w ich trakcie.  

Uszkodzona paczka dostarczona przez kuriera – co robić?

Przykład: Pan Maciej kupił w jednym ze e-sklepów odkurzacz i wybrał promocyjnie darmową dostawę polecanym przez sklep kurierem. Kiedy odbierał paczkę, zauważył liczne wgniecenia i rozdarcia. Kurier naciskał na podpisanie odbioru, mówiąc, że się śpieszy, jednak pan Maciej pamiętał, że w takiej sytuacji należy postąpić inaczej i w efekcie spisał protokół uszkodzenia przesyłki i zadzwonił do sklepu. Sklep natychmiast obiecał wysłanie nowego sprzętu i poprosił o odesłanie uszkodzonej paczki przy pomocy tego samego kuriera.

Zarówno sklep, jak i pan Maciej zachowali się prawidłowo. Kurier zachował się może niekoniecznie prawidłowo, jednak ostatecznie spisał z adresatem protokół.

Postępowanie sklepu i klienta wynika z faktu, że zgodnie z przepisami to sprzedawca odpowiada za bezpieczeństwo rzeczy aż do momentu dostarczenia jej do klienta. Prawnik uważaj.pl przypomina, że jest tutaj jeden warunek: sprzedawca musi mieć wpływ na wybór przewoźnika paczki. Sytuacja mogła być inna, gdyby pan Maciej zmusił sklep do skorzystania z innego przewoźnika (co możliwe jest w przypadku małych sklepów handlujących np. na Allegro) – wtedy klientowi pozostałaby tylko reklamacja w firmie kurierskiej.

Uszkodzona paczka z paczkomatu – stoimy na straconej pozycji?

Dużą popularność wśród klientów e-sklepów zdobyła sobie opcja odbioru w paczkomacie. To wygodna forma dla wielu osób – bo nie zmusza do czekania na kuriera, który nie zawsze przyjeżdża punktualnie. Tu też mogą się zdarzyć problemy i z doświadczenia wiem, że wiele osób nawet nie próbuje reklamować uszkodzeń paczki. A to błąd.

Przykład: Pani Katarzyna zamówiła kosmetyki z dostawą w paczkomacie. Kiedy otworzyła odpowiednią przegródkę urządzenia, jej oczom ukazała się pognieciona i wymęczona paczka, z której na dodatek coś ciekło. Na szczęście pani Katarzyna nie straciła zimnej krwi i natychmiast zrobiła zdjęcie. Następnie wybrała odpowiednią opcję w paczkomacie, ponownie umieściła w nim swoją paczkę, nie otwierając jej i wysłała reklamację do operatora paczkomatu. Kolejną rzeczą, którą zrobiła, był kontakt na infolinię sprzedawcy, który obiecał się zająć sprawą. Tydzień później kosmetyki dotarły do paczkomatu, tym razem w stanie idealnym.

Klientka zachowała się prawidłowo – zauważa prawnik uważaj.pl. Nie straciła zimnej krwi, tylko od razu zgłosiła reklamację poprzez opcję w paczkomacie. Dodatkowo zabezpieczyła sobie dowody nie otwierając paczki. Sklep również postąpił jak trzeba, gdyż odpowiada za przesyłkę do momentu, w którym trafi ona w ręce klienta, chyba że nie miał wpływu na wybór sposobu dostawy przez klienta. Warto zwrócić uwagę, że pani Katarzyna miała tutaj aż dwie niezależne od siebie możliwości reklamacji – jedną u sprzedawcy i drugą u operatora pocztowego. Zgłaszając reklamację u operatora, musimy pamiętać, że w tym przypadku obowiązuje jego regulamin- przypomina prawnik uważaj.pl.

Co zrobić, jeśli dopiero w domu zauważymy, że przesyłka została uszkodzona? Nie możemy zapomnieć, że roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej wygasa, gdy przesyłkę przyjmiemy bez zastrzeżeń. Chyba że jej uszkodzenia nie dały się z zewnątrz zauważyć i mogliśmy stwierdzić je dopiero po przyjęciu przesyłki. Musimy wówczas zgłosić swoje roszczenie operatorowi pocztowemu w ciągu 7 dni od przyjęcia przesyłki, ale także udowodnić, że uszkodzenia powstały w czasie między jej przyjęciem przez operatora pocztowego a dostarczeniem adresatowi.


www.uwazaj.pl
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%