Jako sprzedający odpowiadasz za opis oferty. Tworząc go, miej na uwadze, że niedozwolone jest umieszczanie zapisów umożliwiających dokonanie zakupu poza serwisem. Finalizacja transakcji poza Allegro nie jest korzystna zarówno dla klientów, jak i sprzedających. Zakup poza Allegro uniemożliwia uzyskanie pomocy ze strony pracowników serwisu w przypadku problemów dotyczących zakupionego przedmiotu. Sprzedający nie ma możliwości otrzymania oceny podsumowującej zakup, na którą zwraca uwagę większość potencjalnych klientów. Sprzedaż poza Allegro przynosi straty również serwisowi. Tak komentuje tę kwestię Sebastian Kovács, lider zespołu Offers Quality and Consumer Law: – Sprzedaż poza Allegro i omijanie opłat to nieuczciwy sposób konkurowania między sprzedającymi. Omijanie opłat prowizyjnych pozwala sztucznie obniżyć cenę i naraża na szkodę tych sprzedawców, którzy postępują zgodnie z zasadami. W przypadku zawarcia umowy poza Allegro nie możemy również zapewnić pełnego wsparcia dla klientów. W przypadku wystąpienia problemów z zakupionym towarem nie mogą oni liczyć chociażby na ochronę w ramach Programu Ochrony Kupujących Allegro (POK).

Kiedy dochodzi do naruszenia Regulaminu?

Opis oferty powinien dotyczyć konkretnego towaru lub usługi. Nie zamieszczaj więc reklam i ogłoszeń, a także treści dotyczących przedmiotów, których klient nie znajdzie w twojej ofercie w ramach Allegro. Pamiętaj, że naruszeniem są wszelkie zapisy umożliwiające:

• negocjację ceny;
• wystawienie oferty na życzenie kupującego;
• składanie zamówień telefonicznych;
• kontakt przed dokonaniem zakupu;
• sprawdzenie dostępności towaru;
• ogłoszenie kupna czy zamiany;
• oferowanie rabatu.

Powyższe zapisy mogą prowadzić do finalizacji zakupu poza serwisem. Zdarza się, że chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta, nieświadomie naruszasz zasady, zamieszczając treści, które mogą sugerować możliwość finalizacji zakupu poza serwisem, np.:
• „nie znalazłeś poszukiwanego przedmiotu w aktualnej ofercie, napisz do nas, wystawimy go dla ciebie”;
• „chcesz zamówić większą ilość? Skontaktuj się z nami – możliwy RABAT!”;
• „realizujemy indywidualne zamówienia dla klientów, skontaktuj się z nami”;
• „prowadzę sprzedaż również w sklepie stacjonarnym, dlatego przed zakupem zadzwoń i zapytaj o dostępność”;
• „posiadam również więcej części do tego modelu, zadzwoń, to wystawię je dla ciebie”.

Jeśli wystawiasz towar na Allegro, jesteś zobowiązany zapewnić jego dostępność dla wszystkich klientów. Zapisy informujące o jednoczesnym wystawieniu towaru w innych portalach ogłoszeniowych wskazują, że nabywca może go nie otrzymać, bo zostanie on wcześniej sprzedany. Nie wymagaj też wcześniejszego kontaktu w sprawie dostępności towaru. Towar musisz wysłać w zadeklarowanym czasie.

Niedozwolona reklama i umieszczanie odnośników do stron komercyjnych

Inną niedozwoloną formą zachęcania do zakupów poza Allegro jest zamieszczanie adresów stron o charakterze komercyjnym. Odnośniki do stron zewnętrznych można dodawać tylko, jeżeli służą poszerzeniu informacji o danym przedmiocie. Taki charakter mogą mieć np. specyfikacje techniczne, instrukcje obsługi, certyfikaty albo dodatkowe zdjęcia przedmiotu. Jest to dozwolone pod warunkiem, że na stronach, do których prowadzą odnośniki, nie można dokonać zakupu, a także nie znajdują się tam adresy innych stron komercyjnych.

Niedozwoloną formą zachęcania do zakupów poza Allegro jest m.in. zamieszczanie linków do stron o charakterze komercyjnym. Fot. Shutterstock.com

Niedozwoloną formą zachęcania do zakupów poza Allegro jest m.in. zamieszczanie linków do stron o charakterze komercyjnym. Fot. Shutterstock.com

Jeżeli w opisie oferty zamieszczasz odnośnik do filmu prezentującego produkt na YouTubie, zwróć uwagę, czy w opisie lub w samym nagraniu nie są podawane adresy sklepów internetowych, bo wówczas naruszałoby to nasz Regulamin.

Wykorzystywanie danych klientów

Kupując twój produkt, klienci powierzają ci swoje dane. Pamiętaj jednak, że możesz je wykorzystać jedynie do celów związanych z finalizacją transakcji. – Dane osobowe klientów można wykorzystać wyłącznie do realizacji zamówienia. Sprzedawca nie może wykorzystywać ich na przykład do wysyłania informacji marketingowych. Osoby, których dane są w posiadaniu sprzedającego, mają prawo do kontrolowania sposobu ich przetwarzania i ich aktualizacji, mogą również poprosić o ich usunięcie – mówi Sebastian Kovács.

Uzyskane dane nie mogą więc służyć do wysyłania treści reklamujących w jakiejkolwiek formie twoją działalność prowadzoną poza Allegro. Takie działania łamią zasady Allegro i mogą stanowić także naruszenie przepisów prawa. Pamiętaj, że niedozwolone jest:

• przesyłanie do klientów wiadomości zachęcających w jakikolwiek sposób do odwiedzenia twojego sklepu internetowego;
• przesyłanie w przesyłkach do kupujących ulotek reklamujących sklep internetowy, kuponów rabatowych do sklepu itp.;
• zakładanie bez zgody i wiedzy klientów konta w sklepie internetowym, konta w systemie ułatwiającym obsługę transakcji itp.;
• wysyłanie newsletterów, dodawanie adresu klientów do bazy danych bez ich zgody;
•umieszczanie adresów www sklepów o charakterze komercyjnym w automatycznej odpowiedzi na zapytania od kupujących;
• wysyłanie spamu (niechcianych wiadomości).

Kary dla nieprzestrzegających regulaminu

Co czeka sprzedawców łamiących regulamin? Ponownie odpowiada Sebastian Kovács: – Czuwamy nad poprawnością ofert na Allegro. Działania podejmujemy przede wszystkim, gdy ktoś z naszych klientów zgłosi nam, że dostał propozycję zakupu poza serwisem lub otrzymał wraz z paczką ulotki reklamowe. Opierając się na zgłoszeniach, monitorujemy treści ofert zawierających nieregulaminowe zwroty – są one przez nas usuwane. Notoryczne naruszanie regulaminu skutkuje odebraniem statusu Super Sprzedawcy, a nawet ograniczeniem funkcjonalności konta.

Co czeka osoby łamiące regulamin? Jeśli Allegro otrzyma zgłoszenie o naruszeniu zasad Regulaminu, wówczas sprzedający mogą liczyć się z podjęciem wobec nich odpowiednich sankcji. Fot. Shutterstock.com

Co czeka osoby łamiące regulamin? Jeśli Allegro otrzyma zgłoszenie o naruszeniu zasad Regulaminu, wówczas sprzedający mogą liczyć się z podjęciem wobec nich odpowiednich sankcji. Fot. Shutterstock.com

Jeśli otrzymamy zgłoszenie o naruszeniu zasad Regulaminu, wówczas sprzedający mogą liczyć się z podjęciem wobec nich odpowiednich sankcji. Warto wiedzieć, jakie możliwości mają administratorzy. Są to, zgodnie z regulaminem:

• upomnienie za pośrednictwem poczty elektronicznej,
• udzielenie ostrzeżenia za pośrednictwem poczty elektronicznej,
• ograniczenie na czas określony lub nieokreślony funkcjonalności konta w zakresie dostępu do poszczególnych usług świadczonych w ramach Allegro,
• zawieszenie na czas określony lub nieokreślony jednego, kilku bądź wszystkich kont danej osoby lub firmy.

Dostępne narzędzia pozwalają nam również na monitorowanie treści korespondencji między kontrahentami, dzięki czemu możemy zareagować szybciej i zapobiec naruszeniom. Mamy możliwość filtrowania, a także zatrzymywania wiadomości wysyłanych w ramach narzędzi udostępnionych w Allegro – jeśli zawierają treści umożliwiające dokończenie transakcji poza serwisem, mają charakter spamu lub w inny sposób zagrażają bezpieczeństwu osób korzystających z Allegro.

Wspólne zaufanie to podstawa

Allegro to przede wszystkim platforma umożliwiająca naszym klientom sprzedaż i zakup towarów, dlatego zależy nam, aby transakcje były finalizowane za pośrednictwem naszego serwisu. Wspólnie z naszymi sprzedającymi staramy się tworzyć miejsce przyjazne dla klientów, do którego będą z chęcią wracać. Jesteśmy przekonani, że zastosowanie się do powyższych zasad przyczyni się do realizacji naszego wspólnego celu. Już wkrótce kolejne części cyklu dobrych praktyk.

Fot. Shutterstock.com

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl