Boże Narodzenie to dla wielu Polaków najważniejsze święto w roku, do którego starają się jak najlepiej przygotować. I nie chodzi tu tylko o przyrządzenie wigilijnych potraw, ale także o wyczarowanie odpowiedniej atmosfery w domu oraz kupno prezentów. Dlatego wśród najpopularniejszych produktów można znaleźć oświetlenie, ozdoby świąteczne, przybory kuchenne, klocki, zabawki edukacyjne, męską bieliznę, książki czy kosmetyki.

W tym roku Polacy wcześniej niż zazwyczaj wyruszyli na świąteczne zakupy. Już w listopadzie odnotowaliśmy na platformie ponad 30 proc. więcej transakcji niż w poprzednich miesiącach. Spodziewamy się, że szczyt świątecznych zakupów przypadnie w najbliższy weekend. Internetowe zakupy świąteczne potrwają jednak niemal aż do Wigilii. W przypadku niektórych kategorii, zwłaszcza tych prezentowych, sprzedawcy mogą liczyć na trzykrotnie większe obroty w porównaniu z pozostałymi okresami w roku. Tak jest w przypadku np. w kategorii zabawki czy perfumy – mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Allegro.

Największym zainteresowaniem spośród wszystkich kategorii sprzedażowych, w okresie od 14 listopada do 23 grudnia 2016 roku, cieszył się Dom i Zdrowie (29,3 proc. sprzedanych produktów w skali całej platformy), następnie Moda i Uroda oraz Dziecko. Wśród kupujących na Allegro większą grupę stanowią mężczyźni (53 proc.).

1-najpopularniejsze-kategorie.png

Polowanie na świąteczne promocje

Wydatki typowej rodziny związane z organizacją świąt można liczyć w tysiącach. Nic dziwnego, że Polacy polują na różnego rodzaju akcje specjalne, które pozwolą uratować domowy budżet. W tym roku promocje na Allegro związane są z obchodzonymi w grudniu 18. urodzinami platformy, która z tej okazji przygotowała m.in. wieloprocentowe zniżki, 18 produktów za 18 zł czy darmową dostawę do paczkomatów.

Przez tydzień ponad 71 tys. sprzedających na Allegro oferowało darmową dostawę do paczkomatów InPost. To pierwsza tego typu akcja w Polsce odbywająca się na tak dużą skalę. Zainteresowanie akcją było ogromne – w pierwszym dniu odnotowaliśmy wzrost zamówień z doręczeniem do paczkomatów o 400 proc., a większość naszych klientów wybrała właśnie ten sposób dostawy. To pokazuje, czego oczekują konsumenci i jak akcje promocyjne wpływają na nasze decyzje zakupowe. Dlatego możemy się spodziewać, że w kolejnych latach do Black Friday czy Cyber Monday dołączą kolejne akcje specjalne, a czas ich trwania będzie się wydłużał – mówi Grzegorz Czapski, dyrektor ds. Rozwoju Allegro.

Nie oznacza to, że ślepo podążamy za promocjami. Świadomość konsumentów rośnie. Mając do dyspozycji telefon, mogą w każdej chwili sprawdzić, czy cena, jaką oferuje sprzedawca, nie jest niższa w Internecie. Wiedzą też, kiedy jest najlepszy moment na przedświąteczne zakupy. Allegro dwukrotnie większą sprzedaż odnotowuje na dwa tygodnie przed świętami – w okolicach 11 i 12 grudnia.

2-najwiekszy-boom.png

Co kupujemy w sieci przed świętami?

Dla kobiet świąteczny prezent okazuje się dobrym pretekstem do uzupełnienia zapasów bielizny swojego partnera (w listopadzie i grudniu co minutę sprzedaje się 6 szt. męskiej bielizny, w tym piżam oraz 2 pary skarpetek), uzupełnienia zawartości kosmetyczki czy wspierania jego komputerowej pasji, o czym może świadczyć popularność gier komputerowych – co 17 sekund sprzedaje się jeden egzemplarz. Mężczyźni z kolei chętnie obdarowują swoje wybranki biżuterią, skórzanymi rękawiczkami i torebką, uważając je za najbezpieczniejszy wybór. W listopadzie i grudniu co minutę sprzedawały się: 3 zegarki, 2 naszyjniki i 2 torebki.

3-co-minute-sprzedaje-sie.png

Poza tym Polacy myślą praktycznie i często kupują wspólny prezent, zazwyczaj z przeznaczeniem do prowadzenia gospodarstwa domowego. A jaki sprzęt AGD/RTV kupujemy? W 2015 i 2016 roku był to… odkurzacz. W ubiegłym roku sprzedawały się średnio 2 odkurzacze na minutę. W tej kategorii popularne były także szczoteczki elektryczne, przenośne głośniki i golarki.

Dom i Zdrowie

To najpopularniejsza kategoria sprzedażowa na Allegro, także przed świętami. Z roku na rok w listopadzie i grudniu można zaobserwować wzrost zainteresowania artykułami wyposażenia wnętrz i meblami, co jest pochodną trendu remontowego. W 2016 roku sprzedało się aż o 23 proc. więcej produktów z tej kategorii niż rok wcześniej. Coraz więcej Polaków zmienia też aranżację swojego domu czy mieszkania na świąteczną. Dlatego dużą popularnością cieszą się ozdoby, których w ub. roku sklepy internetowe sprzedały blisko 1,6 mln sztuk. Wśród nich dekoracyjne poduszki, bieżniki i kapy z motywami Bożego Narodzenia, doskonale sprawdzające się na prezent. Im bliżej świąt, tym atmosfera staje się coraz bardziej świąteczna, a więc intensywnie poszukujemy choinek, lampek choinkowych i oświetlenia do dekoracji elewacji naszych domów i mieszkań. W każdej minucie na Allegro sprzedaje się 10 sztuk lampek choinkowych i 53 sztuki ozdób choinkowych. Okres listopada to bardzo intensywne przygotowania do świąt w zaciszu naszych kuchni, szukamy więc przyborów kuchennych (zestawów garnków i patelni), foremek do ciast, kompletów noży etc. – tego wszystkiego, co kojarzy nam się z dzieciństwa z przygotowaniami, zapachami potraw i ciast. Każdego dnia na Allegro sprzedaje się 15,5 tys. tego typu produktów.

Moda i Uroda

Polacy od dawna w kwestii prezentów modowych stawiają na evergreeny. Dlatego wielu z nas pod choinką znajdzie portfel, torebkę, zestawy skarpetek, krawat, piżamę, czapkę, szalik czy rękawiczki. Z biżuterii: zegarki, zestawy biżuterii, naszyjniki, kolczyki, bransoletki. W listopadzie i grudniu co minutę sprzedaje się: 6 szt. męskiej bielizny, w tym piżam, 3 sukienki, 3 zegarki, 2 naszyjniki, 2. pary skarpetek i 2. torebki. Poza tym: 4 tys. par męskiego i 6,3 tys. damskiego obuwia dziennie, 3 tys. portfeli dziennie 2 tys. par kolczyków. W porównaniu do pozostałych miesięcy grudzień to nawet trzykrotny wzrost w kategorii Perfumy. W tym czasie każdego dnia sprzedaje się średnio 3 tys. zapachów dla mężczyzn i 5,5 tys. dla kobiet. Polacy lubią znane marki i w święta kupują droższe perfumy takich marek jak: Calvin Klein, Hugo Boss, Giorgio Armani czy Versace. Poza tym w święta kupujemy dla swoich bliskich zestawy kosmetyków,  produkty do makijażu, prezentowe zestawy pielęgnacyjne.

Dziecko

Najmłodsi pod choinką w ostatnich latach znajdowali głównie klocki (z przewagą Lego), lalki, zabawki edukacyjne i gry. W ubiegłym roku sprzedaliśmy prawie 500 tys. sztuk LEGO, 400 tys. zabawek edukacyjnych i 360 tys. gier. W tym roku hitem na Gwiazdkę będzie nadal LEGO, z serią Star Wars – w związku z premierą filmu (14.12). Ponadto do serii Star Wars powrócą miecze świetlne i figurki oraz odzież i wszystko, co związane z tą licencją. Nadal popularne będą zabawki z bajki „Auta 3”, „Trolle”, „Kraina Lodu” czy „Psi Patrol”. Na Allegro bardzo dobrze sprzedają się też samochody RC oraz zabawki AGD, czyli duże kuchnie dla dziewczynek i warsztaty dla chłopców. Jak co roku wielkim sukcesem sprzedażowym będzie sprzedaż lalek Baby Born – to evergreen każdej Gwiazdki.

Elektronika

Komputery, telefony i RTV/AGD (czyli większość kategorii Elektronika), stanowią łącznie ok. 11 proc. sprzedaży w okresie świątecznym. Co dwie sekundy sprzedaje się telefon lub jakiś rodzaj akcesoriów do tego sprzętu, 9 głośników co 5 minut i 930 smartwatchy dziennie. Jakie telefony cieszą się największym zainteresowaniem kupujących? W ub. roku zestawienie sprzedaży otwierał Samsung, przed modelami Apple. Jeszcze dwa lata temu równie chętnie, co smartfony z „jabłkiem”, kupowaliśmy modele Nokii. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku triumfować będzie Xiaomi. W pierwszych dwóch tygodniach listopada stanowiły aż 36% wszystkich telefonów sprzedanych za pośrednictwem platformy. Średnia cena najpopularniejszego modelu Xiaomi Redmi 4X wyniosła 582,10 zł.

Kultura i Rozrywka

Na grudzień przypada 14,3 proc. rocznej sprzedaży w kategorii Kultura i rozrywka. Najczęściej kupujemy książki z kategorii Literatura piękna, popularna i faktu – to co 3. książka kupiona w tym czasie na Allegro. Co 1 min sprzedaje się 19 książek i komiksów (wśród nich najpopularniejsze to komiks „Kajko i Kokosz”, pozycja dla dzieci – „Mikołajek”, „Wiedźmin” Sapkowskiego oraz „Początek” Dana Browna). Jak co roku o tej porze na popularności zyskują kalendarze – każdego dnia średnio 3800 razy użytkownicy wpisują do wyszukiwarki Allegro hasło „kalendarz”, a w ciągu 24 godzin sprzedaje się 3500 kalendarzy i notatników. Co 17 sekund sprzedawana jest gra komputerowa, co minutę planszowa. Wśród tradycyjnych gier towarzyskich od wielu lat bezkonkurencyjne pozostaje Monopoly.

Czego szukają Polacy przed świętami?

Wyszukiwarka Allegro jest największą wyszukiwarką produktów w Polsce, która notuje blisko 1,7 miliarda wyszukiwań miesięcznie. W czasie świąt wyszukiwarka staje się barometrem wskazującym, czego szukają Polacy na bożonarodzeniowy prezent dla najbliższych. Wyszukiwarka to miejsce, do którego wiele osób zagląda m.in. w trakcie zakupów w galeriach handlowych, chcąc porównać ceny w sklepach internetowych. Najczęściej sprawdzamy elektronikę, modę i produkty z kategorii Dom. W 2016 roku jednym z najczęściej wpisywanych haseł była „choinka” – codziennie średnio 22 tys. razy użytkownicy szukali tego produktu (dwukrotnie częściej niż przed rokiem).

4-czego-szukamy.png

Tekst powstał na podstawie analizy danych z platformy Allegro.pl, zebranych w okresie 14.11–23.12 od 2002 roku włącznie.

Agata Stachowiak

magazyn@allegro.pl