sprytne zakupy
Poznań, 26 kwietnia 2015, 02:00

Światowy Dzień Własności Intelektualnej

26 kwietnia to Światowy Dzień Własności Intelektualnej. W kalendarzach znajduje się od 2001 roku z inicjatywy Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Ma na celu zwrócenie uwagi na potrzebę ochrony takich dóbr jak znaki towarowe, prawa autorskie, wzory przemysłowe, czy wynalazki.

Z roku na rok podejmowanych jest  coraz więcej inicjatyw mających na celu kształtowanie postawy poszanowania  dla dóbr niematerialnych i ukazanie wpływu praw własności intelektualnej na nasze codzienne życie.

Z tej okazji postanowiliśmy przypomnieć  o własności intelektualnej, przygotowując dla Was kilka ciekawostek.

Czy wiecie, że?

  • - znakiem towarowym może być flakon perfum? Jednym z pierwszych, który zastrzegł znak towarowy w tej, do tej pory niespotykanej, formie był Chanel. Ten ponadczasowy brand postanowił chronić legendarną „piątkę” w każdy możliwy sposób. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku Christiana Diora, którego flagowy zapach J’adore znajdziemy w równie charakterystycznym flakonie o zastrzeżonym kształcie.

  • - Apple jest jedną z wiodących firm pod względem liczby zarejestrowanych znaków towarowych. Ten potentat z Cupertino zastrzegł nie tylko, legendarne już, nadgryzione jabłko, ale i symbol znajdujący się na kablach USB, czy nawet wnętrze sklepu!

  • - Kostka Rubika jest kolejnym ciekawym znakiem towarowym. Na rynku znaleźć można także modele mniej wymagające (jednokolorowe).

  • - Rejestrowane są także imiona i nazwiska (Taylor Swift), kolory (Milka), a nawet zapach świeżo skoszonej trawy, który zarejestrowano kiedyś dla piłek tenisowych!

  • - W Polsce również rejestruje się ciekawe znaki (także w miłej dla oka formie). Znane z reklam Orange „Serce i Rozum” to nie tylko animowane postacie z reklam. Są także chronione w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.


  • Wizyta u fryzjera a prawa autorskie

  • Nie wszystkie prawa własności intelektualnej wymagają rejestracji. Przykładowo, prawa autorskie przysługują twórcy i są chronione z Ustawy o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych. O ochronie praw twórców muzyki przez ZAIKS jakiś czas temu było głośno w kontekście pewnego fryzjera z Wałbrzycha i muzyki puszczanej w jego salonie fryzjerskim. Nie będziemy Wam przytaczać uzasadnienia wyroku i apelacji. Powiemy tylko, że fryzjer uciekł spod brzytwy i wygrał z Zaiksem. W dwóch słowach: (jeśli jesteś fryzjerem/prywaciarzem) tak długo, jak klienci przychodzą do Ciebie zachęceni poziomem Twych usług, a nie zachęcającą ich do kupna muzyką z radia, nie musisz płacić Zaiksowi.

  • Obecnie świadomość tej ochrony własności intelektualnej ciągle wzrasta, co przekłada się na coraz większą liczbę rejestrowanych znaków towarowych.

  • Piotr Kułaga, Allegro Intellectual Property Team
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%