Rękojmia

Przykład: pani Maria kupiła w elektromarkecie komputer. Niestety, okazało się, że nie da się z niego odpowiednio korzystać, gdyż wentylator urządzenia szumiał tak przeraźliwie głośno, że uniemożliwiał słuchanie muzyki, oglądanie klipów wideo czy nawet normalne korzystanie. Pani Maria zabrała komputer do sprzedawcy i zażądała wymiany na nowy. Sprzedawca przekazał jednak komputer do naprawy i po paru tygodniach pani Maria dostała sprawny sprzęt, który już nie hałasował. Czy sprzedawca miał prawo tak postąpić?

Sprzedawca mógł odesłać komputer pani Marii do naprawy. Co prawda to od niej zależy, czego domaga się w ramach wykonywania uprawnień z tytułu rękojmi – naprawy towaru czy wymiany na nowy. Ponadto może także złożyć oświadczenie o żądanie obniżenia ceny albo odstąpieniu od umowy. Jednak sprzedawca nie musi obniżać ceny lub oddawać pieniędzy za uszkodzony towar, jeśli szybko go naprawi lub wymieni na dobry.

Co oznacza szybko?

Prawo nie precyzuje dokładnie terminu realizacji wymiany czy naprawy (wskazując jedynie, że obowiązek sprzedawcy powinien być zrealizowany w rozsądnym czasie), ale większość sklepów stara się rozpatrzyć reklamację klienta i dokonać napraw (lub wymiany) w ciągu 30 dni (ale nie jest to termin ustawowy!).

Tylko jeden raz

Takiej wymiany czy naprawy, mimo że klient oczekuje czegoś innego, sprzedawca może dokonać tylko raz. Jeśli sprzęt zepsuje się po raz kolejny, sprzedawca musi zrobić to, czego oczekuje klient. Nawet jeśli chce odstąpić od umowy. Jeśli jednak okaże się, że naprawa jest niemożliwa bądź droższa niż inne rozwiązanie, wówczas sklep może odmówić jej wykonania. Przykład: jeśli naprawa smartfona okaże się droższa niż nowy model, sprzedawca na pewno zaproponuje zwrot pieniędzy albo nowe urządzenie i będzie miał do tego prawo. Nawet jeśli klient upierałby się, że jest przywiązany do starego i chce go naprawiać.

Gwarancja

Przykład: pan Krzysztof kupił laptop w jednym z dużych sklepów. Niestety, po kilku dniach korzystania monitor przestał działać. W pudełku od swojego sprzętu znalazł kartę gwarancyjną producenta z zapewnieniem serwisu „door to door”, więc zadzwonił na infolinię producenta, przedstawił problem i dzień później przekazał kurierowi swój komputer, który powędrował do naprawy. Po dwóch tygodniach otrzymał go z powrotem, już sprawny.
Pan Jacek także kupił komputer i to tego samego producenta, co pan Krzysztof i miał ten sam problem. Zgubił jednak kartę gwarancyjną, o czym powiedział na infolinii. Jednak producent i tak przyjął sprzęt do naprawy. Tak jak pan Krzysztof otrzymał również informację, że okres gwarancji został wydłużony o czas naprawy.

Zarówno pan Krzysztof, jak i pan Jacek skorzystali z gwarancji. Obaj mogli też udać się do sklepu, w którym zakupili swoje laptopy i skorzystać z rękojmi , ale okazało się, że prościej dla nich było skorzystać z serwisu gwaranta.

WAŻNE:
Prawnik uważaj.pl przypomina: to, czy klient korzysta z gwarancji czy rękojmi, zależy tylko od niego. Jeśli skorzysta z gwarancji, prawo do skorzystania z rękojmi nie wygasa. Nie może tylko korzystać z obu tych form w jednym czasie. Może z nich skorzystać naprzemiennie. Najpierw z gwarancji, a potem z rękojmi, albo odwrotnie, jeśli uzna to za korzystne.

Fot. pexels.com

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl