Własny ubiór jest dla nas ważny. Taką deklarację składa prawie 80% osób, przy czym 83% kobiet i 75% mężczyzn. Mimo że większość z nas o swój wygląd dba, to wśród panów modowych abnegatów jest całkiem sporo. Do tego, że własny ubiór jest nieważny, przyznaje się niemal co piąty (19%) mężczyzna.



Dobrze oceniamy także ubiór innych. Czy to mieszkańcy wsi, czy metropolii - opinie na temat tego, jak „się nosimy”, są podobne. Trzy czwarte z nas (77%) jest zdania, że Polacy ubierają się dobrze, a tylko co dziewiąta osoba (11%) sądzi, że jest odwrotnie.

Co ciekawe, opinie pochlebne częściej wypowiadają kobiety niż mężczyźni (81% wobec 73%). Nieco więcej krytyków polskiego stylu ubierania się, choć nadal niewielu, znaleźć można wśród dwudziestolatków – 15% z nich źle ocenia ubiór rodaków.

Jaki jest polski styl?

Polacy cenią sobie wygodę i swobodę (30%) oraz czystość i schludność (25%). Mottem trzeciej co do liczności modowej grupy (14% badanych) jest hasło podkreślające przeciętność: „zwyczajnie i niewyróżniająco”. W modowym „ogonie” znajdują się osoby, które swój codzienny strój określiłyby jako wyrafinowana elegancja (2%), na czasie i według najnowszych trendów (4%) oraz oryginalność i nieszablonowość (4%).



Co więc dla przeciętnego Polaka znaczy dbanie o własny ubiór?

- Przede wszystkim wygoda i klasyka. Polki, które kupują na Allegro, najczęściej wybierają sukienki i bluzki właśnie w klasycznych fasonach. Natomiast po wyborach męskiej części użytkowników widać, że Panowie zdecydowanie stawiają na wygodę, najchętniej kupują bluzy i spodnie dżinsowe - mówi Celestyna Zachariasz, manager działu moda w serwisie Allegro.

Gdzie kupujemy?

Polacy najczęściej na zakupy ubraniowe wybierają się do centrów handlowych (35%). Nieco mniej popularne są zwykłe sklepy poza galeriami handlowymi (27%). Jedna piąta badanych (18%) najczęściej zaopatruje się na bazarach. Pozostałe miejsca to internet, second-handy, super- i hipermarkety oraz outlety.

- To, gdzie Polacy najczęściej chodzą, by uzupełnić swoją szafę o nowy nabytek, jest silnie związane z ich wiekiem oraz z wielkością miejsca zamieszkania. Przeprowadzone przez nas badania potwierdzają trend, że osoby starsze, z małych miast kupują w centrach handlowych, sklepach odzieżowych czy na bazarach. Z kolei młodsi, poza galeriami handlowymi, wybierają internert i outlety. Na Allegro osoby w wieku 25-34 lata stanowią najliczniejszą grupę kupujących, jednocześnie chętniej uprawiają tzw. showrooming, czyli idą do sklepu, przymierzają, a następnie wracają do domu i robią zakupy przez internet - komentuje Celestyna Zachariasz, manager działu moda w serwisie Allegro.

Czy nasze szafy pękają w szwach?

Prawie połowa badanych (48%) kupuje sobie jakiś „ciuch” co najmniej raz na trzy miesiące. Jedna czwarta respondentów (26%) robi to mniej więcej raz na pół roku. Co jedenasty ankietowany (9%) deklaruje jednak, że pozwala sobie na nowe ubranie rzadziej niż raz do roku.

W szafie Polaków królują bluzki, koszule i t-shirty. Nieliczni mają ich maksymalnie pięć (13%), ale już prawie połowa (48%) dziesięć lub więcej. Wielu z nas nie obejdzie się również bez solidnego zapasu swetrów lub bluz. Choć co trzeci ankietowany (33%) ma ich co najwyżej pięć, to niemal co czwarty (23%) dziesięć lub więcej. Spodni wielu nie potrzebujemy – najwięcej osób (42%) ma ich co najwyżej pięć par, a tylko nieliczni (14%) więcej niż dziesięć. Najmniej mamy okryć wierzchnich. Mniej więcej dwie na trzy osoby (63%) mają ich co najwyżej pięć, a jedna na czternaście (7%) dziesięć lub więcej. To, że na brak ubrań nie możemy narzekać potwierdzają statystyki Allegro, zaledwie w ciągu godziny sprzedaje się 170 bluzek i 183 sukienki. W każdej godzinie użytkownicy kupują także 39 bluz.

Osobną kategorią są buty. Prawie połowa Polaków (47%) ma pięć par lub mniej, ale 14% dziesięć lub więcej. W tym przypadku szczególnie widać, że do obuwia słabość mają kobiety. Co czwarta (23%) ma ich co najmniej dziesięć par, podczas gdy wśród mężczyzn analogicznych kolekcjonerów obuwia jest raptem 4%.
- Aż 62% kupujących w kategorii Odzież, Obuwie, Dodatki decyduje się na zakup butów. Zarówno Panie jak i Panowie najchętniej na Allegro wybierają obuwie sportowe – dodaje Celestyna Zachariasz.

* Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie platformy Allegro przez TNS Polska, w dniach 27 czerwca – 2 lipca 2014 roku, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej.

Biuro prasowe

Grupa Allegro Sp. z o.o.

prasa@allegro.pl

Powiązane artykuły

RAPORT POLSKA STROJNA 2016 – POLAKÓW PORTRET MODOWY
Polacy i moda: lubimy wygodę, jakość i... schludność. Trendy? Znamy, ale nie zawsze stosujemy. Ubrania, obuwie i dodatki zaczynamy traktować jak inwestycję we własny wizerunek, w wygodę albo w relacje z innymi. Jesteśmy bardzo zdecydowani co do własnych potrzeb, a cena nie zawsze jest najważniejszym kryterium. Wielu Polaków chciałoby wymienić zawartość swoich szaf i to natychmiast. To najważniejsze wnioski z przeprowadzonego na zlecenie Allegro badania „Polska strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków”.
„Mój jest ten kawałek podłogi” w nowej wersji i z teledyskiem
Nowa wersja utworu „Mój jest ten kawałek podłogi” pochodzi ze ścieżki dźwiękowej do filmu „Operacja Bazyliszek”. Teledysk, podobnie jak poprzedni, opowiada historię jednego z bohaterów cyklu Legendy Polskie. Allegro i tym razem zaprosiło do współpracy młodych twórców, w tym Kordiana Kądziele, który odpowiada za scenariusz i reżyserię teledysku.
Stało się! Zapłacimy BLIKIEM na Allegro
Od teraz na Allegro można płacić za zakupy za pomocą systemu płatności mobilnych BLIK. Płatności BLIK zostały w pełni zintegrowane z platformą zakupową Allegro i stają się jedną z metod płatności dostępnych dla klientów największej w Polsce internetowej platformy zakupowej.
Bazyliszek żyje! Allegro przedstawia kolejną polską legendę
Wieki temu budził grozę wśród mieszkańców Warszawy, teraz powraca, by siać postrach w Internecie. „Operacja Bazyliszek” to kolejny film krótkometrażowy, który powstał w ramach projektu Legendy Polskie Allegro. W głównych rolach występują Paweł Domagała, Olaf Lubaszenko i Michalina Olszańska.