Premiera „Starości aksolotla” Jacka Dukaja wywołała niemałe poruszenie. Ebook wydany został przez Allegro w bardzo bogatej oprawie multimedialnej i graficznej. O „Starości aksolotla” pisano w internecie i prasie, omawiano w radio i telewizji. Rzadko książka spotyka się z takim zainteresowaniem, zwłaszcza gdy ukazuje się wyłącznie w wersji cyfrowej, bez papierowego odpowiednika. Projekt, który miał na celu zaprezentowanie możliwości książki cyfrowej i promocję nowej kategorii Ebooki na Allegro, odbił się jednak szerokim echem i wywołał dyskusję na temat przyszłości książki.

Według Roberta Rybskiego, prezesa zarządu Virtualo.pl, największego w Polsce dystrybutora ebooków:
"Akcja z e-bookiem "Starość aksolotla" napisanym przez Jacka Dukaja specjalnie dla Allegro była niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem na rynku ebooków w I kwartale 2015 r."

Jak pokazują raporty i analizy Virtualo dotyczące rynku ebooków, jego wielkość to zaledwie 2-3% całego rynku książki, a dynamika wzrostu odbiega od tej, którą charakteryzują się bardziej dojrzałe rynki na Zachodzie. Cyfrowa rewolucja, która w Stanach Zjednoczonych wywindowała ebooki do pełnoprawnego odpowiednia papieru, w Polsce jest dopiero w powijakach. Premiera „Starości aksolotla” miała to zmienić. Czy się udało? Robert Drózd, autor najbardziej popularnego bloga poświęconego tematyce ebooków i czytników, podsumowuje akcję w ten sposób:

"Premiera "Starości aksolotla" jest dla mnie dowodem, że e-booki nie są już w Polsce niszą. Jeśli czołowy autor decyduje się na publikację wyłącznie w formie elektronicznej - to wyraźny znak dla czytelników, że wreszcie warto skończyć z wąchaniem papieru i zacząć czytać w formacie, który dla literatury pięknej jest po prostu wygodniejszy. W marcu, bezpośrednio po premierze napisałem, że teraz Allegro mówi "sprawdzam" - że przekonamy się, czy polski rynek e-booków pod względem sprzedaży może dorównać rynkowi papierowemu. I okazuje się, że jest to możliwe."

Na wysoką sprzedaż miała bez wątpienia wpływ korzystna cena. Magdalena Michna z księgarni Lideria zauważa, że to przede wszystkim dzięki niewysokiej cenie połączonej z nazwiskiem znanego autora udało się osiągać w krótkim czasie bardzo dobre efekty sprzedażowe. Grzegorz Schwarz z księgarni Ebookpoint, która na Allegro sprzedała najwięcej plików „Starości aksolotla”, zauważa z kolei:

"Fantastyczny kierunek obiera rynek ebooków w Polsce, a wydarzenia takie jak premiera nowej książki Jacka Dukaja kuszą czytelników. "Starość aksolotla" zachęciła Polaków do "spróbowania książki elektronicznej", podkreślając wiele zalet tego typu publikacji, ich multimedialność, błyskawiczny dostęp do książki i wielką frajdę z lektury."

Wyjątkowo interesujące jest to, że w Internecie od momentu premiery nie ukazała się ani jedna piracka wersja ebooka „Starość aksolotla”. To koronny argument na rzecz tezy, że problem nielegalnych obiegów treści można rozwiązać liberalnym podejściem do zabezpieczeń, korzystną dla klienta polityką cenową oraz wygodą zakupów. Według Krzysztofa Gutowskiego z Plagiat.pl, firmy monitorującej serwisy hostingowe, o braku pirackich wersji ebooka zadecydowała:

"Po pierwsze dobra relacja ceny do wartości, którą się za nią otrzymuje. Spowodowało to, że nawet na pirackich forach osoby, pytające się skąd można pobrać za darmo spotykały się z reakcją „nie wygłupiaj się, żal ci kilku złotych?”"

Akcja „Starości aksolotla” jeszcze się nie skończyła. 22 kwietnia w serwisie charytatywni.allegro.pl startuje aukcja z figurkami robotów wykonanych w druku 3D. Figurki pomalowane zostały przez m.in. Jacka Dukaja, Tomka Bagińskiego, Annę Dymną, Alexa Jaegera, Marcina Panasiuka i Macieja Jackiewicza. Wszystkie środki przeznaczone zostaną na fundację Anny Dymnej oraz Stowarzyszenia Klub Fantastyki „Druga Era”, organizatora festiwalu PYRKON.

Więcej o „Starości aksolotla”: http://jacekdukaj.allegro.pl  

Biuro prasowe

Grupa Allegro Sp. z o.o.

prasa@allegro.pl
Maciej Biniek dołącza do Allegro
Od 1 czerwca 2017 Maciej Biniek dołączył do zespołu zarządzającego Allegro, obejmując stanowisko dyrektora ds. płatności. Będzie odpowiadać za rozwój produktów finansowych dla klientów Allegro oraz współpracę z operatorami płatności.
„Lemoniada”: kolejny film Allegro z serii „Czego szukasz” to lekka i zabawna historia wakacyjna
Tym razem w reklamie Allegro nie znajdziemy wzruszeń ani łez. Nowy film opowiada zabawną letnią historię. Emisja kampanii rozpoczęła się 19 czerwca, tuż przed początkiem wakacji, kiedy większość z nas czeka niecierpliwie na nadchodzący czas wypoczynku.
Legendy Polskie – premiera teledysku „Cichosza”
Teledysk do nowej aranżacji piosenki „Cichosza” w wykonaniu Krzysztofa Zalewskiego i Marcina Macuka to kolejna produkcja, która powstała w ramach projektu Legendy Polskie. W klipie pojawiają się postacie znane z poprzednich filmów – Rzepicha i Boruta - grani przez Michalinę Olszańską i Tomasza Drabka.
Trwa największa w Polsce rowerowa rywalizacja miast
Małe miasto i duża metropolia - każdy ma szansę w walce o tytuł najbardziej rowerowego miejsca w Polsce. W kampanii społecznej „Kręć kilometry po technologię” bierze udział kilkanaście tysięcy uczestników, ponad 600 miast i kilkadziesiąt lokalnych grup rowerowych, które w miesiąc wykręciły już rekordowe półtora miliona kilometrów! Nagrodami dla zwycięskich miast będą wyjątkowe wydarzenia technologiczne - Allegro Tech Days.