Według badania Gemius „E-commerce w Polsce 2016” o tym, że zakupy w Internecie są łatwe, szybkie i wygodne przekonało się już 12,4 mln Polaków, którzy kupują produkty w sklepach internetowych oraz na platformach e-commerce takich jak Allegro. Co sprawia, że handel online cieszy się w Polsce popularnością? Jako główne zalety takiego rozwiązania ankietowani podają znacznie szerszą ofertę produktów niż w przypadku sklepów stacjonarnych, atrakcyjne ceny, większy dostęp do specjalistycznych produktów, wygodę wynikającą z możliwości zakupów o dowolnej porze oraz łatwość porównywania ofert.

E-zakupy w szkole

Szybkie tempo rozwoju e-handlu wymaga edukacji. Do kogo powinny zostać skierowane takie działania w czasach, gdy niemal 76,6 proc. rodaków ma dostęp do Internetu (dane MillwardBrown)? Tylko do seniorów, którzy z pewną obawą i rezerwą podchodzą do zakupów internetowych, czy także do młodych w wieku szkolnym, licealnym i studentów? Jak przekonuje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby, właśnie ta druga grupa wymaga obecnie poszerzenia wiedzy o e-commerce m.in. poprzez publikacje oraz warsztaty i prelekcje dla uczniów: – Poziom cyfrowych umiejętności młodzieży z reguły ogranicza się do surfowania po Google i korzystania z serwisów społecznościowych. Jeśli chcemy, żeby byli przygotowani do profesjonalnego życia w tej branży, warto ich kształcić w tym obszarze już od szkoły podstawowej. W zadaniu tym ma pomóc miniporadnik „Kupuję w Internecie”. Ponieważ branża cyfrowa dynamicznie się zmienia, a jednocześnie jest to sektor, w którym jest duże zapotrzebowanie na pracowników, widzimy również dużą potrzebę wprowadzenia do szkolnego programu nauczania materiału ukierunkowanego na kompetencje cyfrowe daleko wychodzące poza klasyczne zajęcia informatyki. 

Szybkie tempo rozwoju tego obszaru niesie za sobą konieczność edukacji w zakresie e-commerce. Fot. Shutterstock.com

Szybkie tempo rozwoju tego obszaru niesie za sobą konieczność edukacji w zakresie e-commerce. Fot. Shutterstock.com

Nie tylko książki

W jaki jeszcze sposób można kształcić młodzież w zakresie e-commerce? Istotne są bezpośrednie spotkania, podczas których specjaliści e-commerce mogą nie tylko przekazać swoją wiedzę, ale także odpowiedzieć na wszelkie pytania młodych. W tym roku jedno z takich wydarzeń odbędzie się podczas „Cyfrowego Tygodnia w Rybniku”. Prezentację nt. cyberbezpieczeństwa, praw e-konsumenta oraz uruchomienia sklepu internetowego dla 100 uczniów klas maturalnych szkół średnich poprowadzą Marta Kacprzak z Dotpay oraz Patrycja Kuba z eCard. Młodzi uczestnicy spotkania otrzymają miniporadnik „Kupuję w Internecie” oraz „Jak założyć e-sklep. Wirtualny podręcznik dla licealistów IGE”. Sposobów na dotarcie do młodzieży jest więcej:– Jedną z wartościowych metod edukacji jest również grywalizacja. To świetny sposób na zaangażowanie młodych ludzi i w tym kierunku powinna podążać programy szkoleniowe z zakresu e-commerce. Dzięki temu może np. wyłonić najbardziej utalentowanych i pomysłowych uczniów, którzy być może właśnie z sektorem e-gospodarki zwiążą swoją zawodową przyszłość – dodaje Patrycja Sass-Staniszewska. Wskazuje także na inne działania e-Izby, które mają przyczynić się do zwiększenia poziomu wiedzy z tego zakresu wśród uczniów i studentów: – Rok temu wydaliśmy poradnik wspólnie z Fundacją imienia Lesława A. Pagi „Jak zbudować biznes online”, który został rozesłany do 20 000 uczniów. Był to pierwszy krok do edukacji młodych ludzi z zakresu przydatnych i profesjonalnych kompetencji cyfrowych. Poza tym e-Izba współpracuje z wieloma uczelniami w Polsce wspierając merytorycznie kierunki studiów z zakresu handlu w internecie czy kompetencji cyfrowych. Prowadzimy również własną Szkołę Gospodarki Cyfrowej centralnie i lokalnie – w której kształcimy zarówno osoby związane z branżą, ale także młodzież i seniorów. 

Co w poradniku?

Promowana podczas warsztatów „Cyfrowego Tygodnia w Rybniku” „Kupuję w Internecie” skierowana jest głównie do osób, które od niedawna kupują w sieci albo dopiero zamierzają zacząć tego typu zakupy. Zawiera jednak praktyczne informacje z zakresu bezpieczeństwa zakupów w Internecie, które warto od czasu do czasu sobie odświeżyć, dlatego powinni do niego zajrzeć także internauci, przed którymi Internet – z pozoru – nie ma już tajemnic. Czy każdy z nas wie bowiem, jak sprawić, by takie transakcje nie stanowiły zagrożenia np. dla naszego komputera, poufnych danych czy konta bankowego? Miniporadnik krok po kroku przeprowadza internautów przez kolejne etapy procesu zakupowego. Znalazł się w nim także napisany przystępnym językiem „Dekalog bezpiecznych zakupów online”, w którym podkreśla się przede wszystkim, które elementy podczas e-zakupów wymagają naszego sprawdzenia, np. opinie o sprzedawcy, jego dane firmowe, regulamin zakupów i zwrotów. Jak zapewnia Patrycja Sass-Staniszewska: – Edukujemy poprzez wartościowe wskazówki, jak kupować w sieci łatwo i bezpiecznie, oszczędzając dzięki temu czas, który możemy przeznaczyć na pielęgnowanie więzi rodzinnych czy spotkania z przyjaciółmi.

E-konsumencie, masz prawo

Wydawałoby się, że czasy, gdy w kwestii e-zakupów niewielką wiedzę mieli zarówno kupujący, jak i sprzedający, już minęły. Niestety obecnie nadal zdarza się – mimo łatwego dostępu do wiedzy w tym zakresie – że w sytuacjach spornych z e-sprzedawcą nie znamy swoich podstawowych praw konsumenckich. Czy każdy z nas wie, czy i kiedy można zwrócić towar zakupiony przez Internet, jak wygląda proces reklamacji lub czy możesz żądać zwrotu pieniędzy, a nie innego towaru? Jeżeli na chociaż jedno pytanie Twoja odpowiedź to „nie”, przeczytaj miniporadnik „Kupuję w Internecie”

Małgorzata Milian-Lewicka

magazyn@allegro.pl
Nie tylko metka
Raport e-Commerce Polska – Izby Gospodarki Elektronicznej i Fundacji GS1 Polska: „Label Power. Siła e-etykiety” powstał z potrzeby standaryzacji w zakresie opisu produktów. Oczekują jej także konsumenci. Głównym partnerem raportu jest Allegro.
Handel kusi wielokanałowo
Zobaczyć smartfona na Instagramie, sprawdzić stronę producenta, podyskutować o nim na Facebooku, obejrzeć oferty w porównywarce i kliknąć „kup teraz” na Allegro. Dziś kupujący może się poczuć, jak myśliwy tropiący zwierzynę. Zakupy mogą być banalne, ale też dostarczać emocji, dać zastrzyk adrenaliny i satysfakcję z sukcesu.
Kupuj w sieci. Z rozwagą, bo warto
Zabawki pod choinkę czy elegancki przybornik do cygar. Torebka od Michaela Korsa lub deska snowboardowa Head Force i.Kers. Komplet tłoków do zabytkowego samochodu albo bibliofilski starodruk. Nieważne, czego szukasz - dziś w sieci kupisz wszystko. Dosłownie. Klikasz, płacisz i czekasz na kuriera. Do twoich drzwi może trafić towar z całego świata, masz oszałamiające możliwości, więc przy zakupach lepiej nie trać głowy. 
Podaruj Misia i razem z Allegro pomagaj dzieciom
Początek grudnia to magiczny czas. To właśnie teraz zaczynamy rozglądać się za prezentami, myśleć o choince i świętach. Akcja Podaruj Misia to okazja do sprawienia radości w dwójnasób: osobie, która misia dostanie, a także dzieciom z Fundacji TVN „Nie jesteś sam”, bo to na ten cel zostanie przekazany cały dochód ze sprzedaży misiów. W tym roku uszczęśliwiają Emma, Tymek, Asia i Lui. Którego wybierasz?