Plecak obecnie jest podstawowym narzędziem wchodzącym w skład wyposażenia ucznia. Jak wynika ze statystyk Allegro, cieszą się zdecydowanie większym popytem od tornistrów, generując aż 80 proc. sprzedaży w ramach kategorii. – Od kilku lat obserwujemy silny podział na tornister i mniej sztywny plecak. Wydaje się, że konsumenci także zauważają różnicę – twierdzi Beata Podleśna, szefowa kategorii Dziecko w Allegro. – Popyt zależy od zapotrzebowania i nastawienia rodziców do zakupów. Na podstawie behawioralnego wyszukiwania można stwierdzić, że dla młodszych dzieci rodzice na pewno częściej wybierają tornister, który m.in. kojarzy się z wygodą i dobrą postawą. Plecak to coś naturalnie wskazywanego raczej przez starsze dzieciaki, których opiekunowie dokonują w zasadzie tylko płatności – dodaje. 

20 tys. powtórzeń udźwigu

Szczyt sprzedaży plecaków przypada na miesiące wakacyjne. Na Allegro tylko w sierpniu ubiegłego roku nabywców znalazło ponad 100 tys. takich produktów. W ciągu całego roku sprzedano natomiast prawie 250 tys. plecaków o średniej wartości około 94 zł.

Lekarze przekonują, że dobrze zapakowany plecak szkolny nie powinien ważyć więcej niż 10 proc. masy ciała dziecka, co znaczy, że ważący np. 30 kilogramów uczeń nie powinien na plecach nieść większego ciężaru niż trzy kilogramy. Osiągnięcie takiej wagi jest nie lada wzywaniem, bo przybory pierwszoklasistów nierzadko ważą dwa, a nawet trzy razy więcej. Istotne jest zatem opracowanie logistyki transportu przyborów szkolnych, książek i zeszytów. Niektóre na pewno mogą pozostać w klasie, inne – niekoniecznie. Liczy się także dopasowanie produktu do wzrostu użytkownika. Prawidłowo wybrany spód nie powinien znajdować się poniżej pasa młodego człowieka, z kolei część górna – najlepiej, gdy kończy się na wysokości ramion. Ważna jest także waga własna (bez obciążenia). Według europejskich norm pusty plecak ucznia klasy od pierwszej do trzeciej nie powinien ważyć więcej niż 1200 g, starszego dziecka i młodzieży – 1400 g. 

Dobrze zapakowany plecak szkolny nie powinien ważyć więcej niż 10 proc. masy ciała dziecka, co znaczy, że ważący np. 30 kilogramów uczeń nie powinien na plecach nieść większego ciężaru niż trzy kilogramy. Fot. Shutterstock.com

Dobrze zapakowany plecak szkolny nie powinien ważyć więcej niż 10 proc. masy ciała dziecka, co znaczy, że ważący np. 30 kilogramów uczeń nie powinien na plecach nieść większego ciężaru niż trzy kilogramy. Fot. Shutterstock.com

Marka jest królem

Ale liczy się także to, co jest „trendy”.  Podobnie jak w przypadku tornistrów, wybierając konkretny model, najmłodsi odbiorcy najczęściej kierują się obecnością ulubionego bohatera filmowego (zazwyczaj z bajki Disneya). Starsze dzieci natomiast częściej zwracają uwagę na funkcjonalność. W ubiegłym roku sporą popularnością, szczególnie w grupie najmłodszych uczniów, cieszyły się wyroby typu trolley (na kółkach). Wraz z entuzjastami takiego rozwiązania, wśród rodziców, pedagogów i fizjoterapeutów wzmocniło się jednak przekonanie, że ten rodzaj plecaka nie zapewnia jednak prawidłowej postawy. W dodatku takie produkty są droższe niż zwykłe. Z informacji od producentów współpracujących z Allegro wynika, że w tym roku szkolnym plecaki na kółkach mogą okazać się mniej popularne, bo spada nimi zainteresowanie w sklepach stacjonarnych. – Ostatnio od jednego z wytwórców artykułów szkolnych usłyszałam, że markowe ubrania i plecaki to must-have dzisiejszego nastolatka – wyjaśnia Beata Podleśna. – W tym roku marka zapewne nadal będzie podstawowym kryterium wyboru plecaka, najpopularniejsze to Puma, Adidas, Vans i Nike – dodaje.

Kolor też ma znaczenie. Wśród plecaków dla dziewczyn dominują kolory pastelowe i róż, a dla młodych panów zdecydowanie czerń i szarość. – W tym roku dzieciaki najczęściej wybierają markowe plecaki w bardzo modnych deseniach jak kwiaty, kropki, czy kratka. Do najpopularniejszych na Allegro zalicza się również plecaki z licencją sportową – najpopularniejsze to FC Barcelona i Real Madryt. Najmłodsi najczęściej wybierają plecaki marki Paso ze zwierzątkami – wymienia szefowa kategorii Dziecko i dodaje, że w tym roku najpopularniejszymi producentami plecaków są St.Majewski, Coolpack, Paso, Astra i Derform.

Zapytaliśmy szefową kategorii Beatę Podleśną, które z plecaków były najpopularniejsze na Allegro w ubiegłym roku (dane od czerwca 2016 do czerwca 2017). – Pierwsze miejsce zajął plecak Nike North w kolorze czarnym, drugie – plecak z logo Real Madryt, trzecie – Martes model Virno, na czwartym uplasował się plecak Puma ze skarpetkami w gratisie, piąte miejsce należy do modelu P3, czyli plecaka w stylu retro, a ranking zamyka plecak Skip Hop w kształcie polarnego misia – wylicza Podleśna.

Fot. Schutterstock.com

Aleksandra Puch

magazyn@allegro.pl