Uruchomienie firmowego konta w Allegro jest bardzo proste oraz darmowe. Podczas rejestracji należy podać nazwę i dokładny adres przedsiębiorstwa, Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), REGON, ewentualnie numer rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) lub wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Dane przedsiębiorcy są ustawowo jawne, dlatego po uruchomieniu konta będą widoczne w opisach wszystkich transakcji. Prowadzący firmy mogą korzystać z zestawu narzędzi promocyjnych i ułatwiających sprzedaż. Firmowe konto oznaczona jest specjalnym znakiem niebieskiej teczki, co podnosi wiarygodność oferty. Może także brać udział w prestiżowym programie Super Sprzedawca. Także aktywacja konta firmowego jest bezpłatna. Polega na przelaniu na rachunek serwisu najmniejszej możliwej kwoty – 1,01 zł (kwota ta zostanie zwrócona). Konto jest aktywowane w ciągu trzech dni.

screen1a.jpg

Aż 30% kupowanych artykułów jest promowane dodatkowymi opcjami, gdyż zwiększa ich widoczność wśród innych ofert. Korzystanie z narzędzi wyróżniania ofert wiąże się z niewielkimi kosztami, a wydatnie zwiększa szansę sprzedaży: pogrubienie i podświetlenie kosztują 9 zł, a już za 1 zł można dodać Monety do swoich ofert. Wysokość prowizji od sprzedaży zależy od kategorii wystawionego artykułu oraz jego wartości. Najwyższe opłaty procentowe, liczone od końcowej ceny sprzedaży, pobierane są za transakcje w kategoriach takich jak np. Rękodzieło (15 proc.), najniższe – w dziale RTV/AGD (ok. 1 proc.).

Niska cena? Tak, ale...

Aby oferta wzbudzała zaufanie i była atrakcyjna dla potencjalnych klientów, warto tworzyć ją, podobnie jak ma to miejsce w tradycyjnych sklepach, opierając się na podstawowych zasadach marketingu. Warto pamiętać, że klienci mają na ogół duży wybór spośród wielu podobnych lub wręcz takich samych produktów. Można oczywiście konkurować ceną. Ale są inne sposoby, by zwiększyć przychody.

Klienci lubią przede wszystkim niską cenę i niewysokie lub najlepiej zerowe koszty przesyłki; szybkie dostarczenie kupionego przedmiotu pod wskazany adres; sprzedających, którzy mogą pochwalić się dużą liczbą pozytywnych komentarzy oraz znaczącym dorobkiem; szeroką, dobrze skomponowaną ofertę pozwalającą na zrobienie większych zakupów w tym samym sklepie – dzięki temu tylko raz płaci się za przesyłkę. Liczy się także dobra obsługa, uprzejmy, błyskawiczny kontakt i pomoc w trakcie realizacji transakcji oraz po otrzymaniu produktu (np. podczas instalacji, składania czy użytkowania).

Klienci cenią przede wszystkim niską cenę i niewysokie lub najlepiej zerowe koszty przesyłki oraz szybkie dostarczenie kupionego przedmiotu pod wskazany adres. Fot. Shutterstock.com

Klienci cenią przede wszystkim niską cenę i niewysokie lub najlepiej zerowe koszty przesyłki oraz szybkie dostarczenie kupionego przedmiotu pod wskazany adres. Fot. Shutterstock.com

Na każdym etapie tworzenia oferty najważniejsze jest myślenie o kliencie – przekonuje Michał Markowski, odpowiedzialny za rozwój produktów Allegro. – Dlatego najpierw warto zastanowić się, czy oferta kierowana jest do kobiet kupujących modne ubrania i biżuterię, mężczyzn zainteresowanych motoryzacją, czy też szukających ubranek i wózków rodziców. Po dokładnym rozeznaniu grupy docelowej i jej potrzeb każde działanie powinno być skoncentrowane na dostarczaniu nie tylko dobrego produktu w konkurencyjnej cenie, ale także zadowolenia z zakupu i po nim. To ostatnie jest inwestycją. Usatysfakcjonowany klient wróci bowiem do ulubionego sprzedawcy przy okazji kolejnych zakupów. Z wysokim prawdopodobieństwem można także stwierdzić, że poleci go znajomym – wyjaśnia.

Jak dobrze przygotować ofertę

Powodzenie ofert uzależnione jest także od przeprowadzenia odpowiednich czynności technicznych. Uwagę klientów Allegro skupiają przede wszystkim zdjęcia sprzedawanych przedmiotów, miniaturki pojawiające się na listach produktów spełniających określone kryteria, w spisie obok tytułu oferty. – To wizytówka każdego przedmiotu, której zadaniem jest jak najlepsza prezentacja podczas pierwszego kontaktu z klientem – wyjaśnia Michał Markowski. – Wyraźne zdjęcie zwiększa szansę sprzedaży o 12 proc., wpływa także na skuteczność rekomendacji. To dlatego wymagamy, aby przedmioty na miniaturkach prezentowane były na czystym, białym tle bez żadnych napisów, elementów graficznych i innych ozdobników, które z reguły pogarszają czytelność – dodaje.

Produkty na jednolitym tle lepiej prezentują się również wśród wyników wyszukiwania. Nie powinny być opatrzone hasłami czy chwytliwymi sloganami. Czyste, surowe zdjęcie dokładniej wyeksponuje cechy produktu. Jeżeli będzie przygotowywane i wykorzystywane na stronach zewnętrznych zgodnie z zasadami SEM (ang. Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwarkach) i SEO (ang. Search Engine Optimization – optymalizacja serwisu pod kątem czytelności dla wyszukiwarek), przyciągnie klientów także spoza Allegro. Obrazek jest ważnym, ale nie jedynym elementem skutecznej oferty. Istotny jest także tytuł. Najlepiej potraktować go - tak jak zdjęcie - jako pretekst do pierwszego kontaktu sprzedającego z klientem. Tytuł jest bowiem stosunkowo silną formą reklamy. Na jego podstawie potencjalny nabywca powinien kliknąć w link, spojrzeć na zdjęcie i przeczytać opis. Dobry tytuł mówi w skrócie wszystko, co najważniejsze na temat tego, co znajduje się w środku. Zdanie opisujące powinno być krótkie (aby zmieściło się w przeznaczonym dla niego miejscu), ale także w maksymalnie wyczerpujące.

Lepiej wystrzegać się w nim haseł i określeń wartościujących, reklamowych (Okazja, Promocja, Najlepszy, Tanio, Za małą gotówkę itp.). Znacznie skuteczniejsze jest zamieszczenie najważniejszych cech artykułu (na przykład: karta graficzna ZOTAC, Geforce 970, 4GB, DDR5, 256 bit, Gwarancja). Taki opis pozwoli potencjalnemu nabywcy w szybki sposób odnaleźć interesującą go ofertę. – Allegro nie jest strefą sprzedaży impulsowej, gdzie do transakcji można namówić drugą stronę, używając na przykład dużej liczby wykrzykników – wyjaśnia Michał Markowski. – Naszą platformę odwiedzą przede wszystkim osoby, które dokładnie wiedzą, co zamierzają kupić, cenią więc sprzedających, którzy w zwięzły sposób, szanując ich czas i uwagę, przedstawią raczej rzeczową, profesjonalną ofertę – dodaje.

screen2.png

Sam opis oferty widoczny już na stronie, po kliknięciu w tytuł, także powinien być jak najdokładniejszy. Do użytku sprzedających został niedawno oddany nowy, przyjazny edytor zawierający więcej parametrów pomagających klientom odnaleźć poszukiwany przedmiot. Powstające w nim treści zostały dostosowane także do urządzeń mobilnych. Obecnie klienci widzą ten sam opis, posługując się komputerem stacjonarnym, laptopem, smartfonem czy tabletem.

Treści można podzielić na dwa rodzaje: obowiązkowe oraz komponowane dowolnie (w pewnych granicach). Pierwsze muszą zawierać takie dane jak warunki dostawy, płatności, gwarancja, termin, sposób składania i rozpatrywania reklamacji, zwroty oraz informacje o sprzedającym. Miejsce na swobodny opis powinno natomiast zawierać dane dotyczące wyłącznie wystawianego przedmiotu w odpowiedniej kategorii (poza szczególnymi przypadkami nie wolno oferować wyboru z listy). Tego rodzaju informacja nie może mieć charakteru ogłoszenia lub reklamy (w tym zawierać propozycji kupna lub zamiany przedmiotu), zawierać nieprawdziwych, niesprawdzonych albo wprowadzających w błąd informacji czy służyć do komunikowania się klientów i sprzedawców. W opisie nie wolno, co oczywiste, naruszać obowiązującego prawa ani sugerować takiego sposobu użytkowania przedmiotu, który narusza przepisy lub jest nieetyczny. Marka oraz inne dane dotyczące pochodzenia towaru i jego producenta muszą być kompletne oraz dokładne. Niedozwolone jest stosowanie tzw. słów kluczowych (szczególnie popularnych), które mogą wpływać na wyniki wyszukiwania. Nie wolno sugerować, że produkt jest „bardzo podobny lub niemal identyczny jak – na przykład – iPhone 7 firmy Apple”. Użycie takich zwrotów spowodować mogłoby wyświetlenie oferty w spisie propozycji zakupu rzeczywistego iPhone'a.

 Im klient więcej będzie wiedział o właściwościach towaru, tym łatwiej zdecyduje się na zakup i osiągnie satysfakcję po otrzymaniu produktu – podkreśla Michał Markowski. – Zadowolony klient, który dostanie dokładnie to, czego oczekuje, jest mniej skłonny do zwracania towaru czy negatywnej oceny sprzedającego. Dlatego rzetelność, dokładność i jednoznaczność opisu oraz pozbawione fajerwerków zdjęcie to nie tylko wymogi regulaminowe, ale przede wartości leżące w dobrze pojętym interesie sprzedającego – uzasadnia.

Narzędzia do pomocy

Menedżer Sprzedaży umożliwia stworzenie szablonów ofert. Dzięki niemu w łatwy sposób można skatalogować i uporządkować oferty, a następnie szybko je wystawić. Nie trzeba każdorazowo tworzyć opisów ofert od podstaw. Wystarczy raz przygotować szablon danej oferty i można już go stale wystawiać.

Dzięki Menedżerowi Sprzedaży w łatwy sposób można uzyskać informacje o zawartej transakcji. Za każdym razem, kiedy wystawiany przedmiot zostanie kupiony, sprzedający automatycznie otrzymuje wygenerowaną tzw. kartę transakcji, na której znajdują się wszystkie konieczne do sfinalizowania takiego działania informacje dotyczące nabywcy.

W Menedżerze można wykonywać jednocześnie kilka operacji, na przykład przenosić transakcje do odpowiedniego folderu, wszystkie zakupy połączyć w jedną transakcję, wysłać automatyczne powiadomienie do klienta o przyjęciu zamówienia do realizacji itp. Po udanej transakcji Menedżer może wysłać klientowi podziękowanie - dzięki temu klient poczuje się mile potraktowany i może chętniej wrócić do konkretnego sprzedawcy. Ale narzędzie umożliwia także przygotowanie wydruków przydatnych do realizacji zamówień. Dzięki Menedżerowi można wydrukować etykietę adresową, książkę nadawczą, listę wysyłkową, a także druk wpłaty na konto.

To nie wszystko. Konto firmowe na Allegro może być zintegrowane z WebAPI, czyli usługą, dzięki której możliwe jest zintegrowanie własnych rozwiązań z mechanizmami serwisu. Właściciel konta Firma otrzymuje z serwisu specjalny klucz. Nie ma on terminu ważności i można z niego skorzystać w dowolnym momencie. Dzięki niemu możliwe jest m.in. tworzenie własnego oprogramowania do sprzedaży. – Wszystko to znacznie ułatwia pracę i sprawia, że sprzedaż za pośrednictwem Allegro jest znacznie łatwiejsza niż poprzez własną, funkcjonującą samodzielnie w sieci www witrynę – przekonuje Michał Markowski.

Jak promować swoją ofertę

Większą szansę na znalezienie klienta mają oferty wyróżnione uruchomionym 10 sierpnia br. programem Super Sprzedawca i oznaczone na stronach oraz w listingu specjalnym znaczkiem „S” oraz  monetami bonusowymi. Sprzedawcy wyróżnieni takim statusem mogą przyznawać klientom wirtualne monety, które można zamieniać na zniżki w serwisie. Każdy Super Sprzedawca ma szansę bezpłatnie otrzymać aż do 100 tys. tego rodzaju „pieniędzy” na miesiąc (decyduje wysokość uzyskiwanych obrotów). Po wyczerpaniu bezpłatnej puli może dokupić kolejne monety dla swoich klientów. Niżej piszemy o tym programie. 

Ikona Super Sprzedawcy

Ikona Super Sprzedawcy

To nie wszystko. Oferty Super Sprzedawcy są wyświetlane wyżej niż inne w wynikach wyszukiwania uwzględniających parametr trafności i wykorzystywane podczas dużych akcji promocyjnych serwisu. Ma także priorytetowy dostęp do Pomocy Allegro oraz testów, szkoleń i zaproszeń na spotkania biznesowe.

Do udziału w programie Super Sprzedawca konieczne jest zgłoszenie - w zakładce Moje Allegro wystarczy kliknąć na odpowiedni przycisk. Szansę na uzyskanie statusu Super Sprzedawcy mają firmy, które w ciągu ostatnich 30 dni nie otrzymały od serwisu ostrzeżeń w sprawie naruszenia regulaminu oraz nie zostało im zablokowane konto. Biorący udział w programie podmiot musi mieć nie mniej niż sto ocen sprzedaży, w tym co najmniej dwadzieścia uzyskanych w ciągu ostatniego miesiąca. Ich poziom (średni, zaokrąglany do trzeciego miejsca po przecinku) powinien kształtować się w okolicach nie niższych niż 4,95 na 5 możliwych do uzyskania punktów. Super Sprzedawca musi się także wykazać skutecznością w rozwiązywaniu ewentualnych sporów z klientami. Aby uzyskać taki prestiżowy status, wolno mieć na koncie najwyżej jedną tzw. nierozwiązaną dyskusję na każde rozpoczęte pięć tys. transakcji z ostatnich trzydziestu dni (maksymalnie dozwolone jest posiadanie pięciu takich adnotacji).

screen 3.jpg

Allegro na początku 2017 roku wprowadziło bonusowe Monety, które są dodatkową wartością dla klientów, a sprzedającym pozwalają wyróżnić ofertę. Sprzedający płacą za Monety, ale należność – 1 złoty za 1 Monetę – trzeba zapłacić dopiero, gdy klient kupi produkt wyróżniony Monetami. To sprzedający decyduje o liczbie Monet, jaką wyróżni ofertę. Jeśli ma status Super Sprzedawcy, to wartość Monet promocyjnych może wynieść nawet do 50% ceny przedmiotu, ale nie więcej niż 100 Monet. Dokupione Monety w ofertach Super Sprzedawców dodaje się do już przyznanych wcześniej z tytułu statusu sprzedającego. Pozostali sprzedający mogą przyznać Monety o wartości do 25% ceny przedmiotu, ale nie więcej niż 20 Monet. Jeśli klient odstąpi od transakcji i zwróci towar, wtedy sprzedający nie płaci za Monety, którymi wyróżnił ofertę.

screen 4.jpg

Największe podmioty mogą korzystać z opieki VIP polegającej na indywidualnej współpracy i wsparciu w prowadzeniu sprzedaży. Objęci takim statusem sprzedawcy mają indywidualnego doradcę, z którym mogą kontaktować się bezpośrednio za pomocą telefonu oraz maila. Doradca dba o przebieg całej współpracy z platformą, wspiera, pomaga rozwiązywać problemy, monitoruje zgłaszane błędy, doradza, informuje z wyprzedzeniem o zmianach zachodzących w serwisie itp.). Klient VIP może również korzystać ze specjalnie dla niego organizowanych warsztatów i szkoleń oraz porozmawiać z opiekunem na umówionym wcześniej spotkaniu.

Aby skorzystać z takiej formuły współpracy, poziom miesięcznych obrotów generowanych przez konto firmowe musi regularnie przekraczać 200 tys. zł, a standard obsługi klientów, potwierdzony ocenami, musi być wysoki. Podmioty mające nieco niższe, wynoszące około 150 tys. zł obroty, mogą korzystać ze statusu TOP. – Decyzję o zaproponowaniu wsparcia w ramach obu programów pracownicy platformy podejmują w wyniku prowadzonych analiz i po spełnieniu przez sprzedający podmiot niezbędnych do tego kryteriów – precyzuje na koniec Michał Markowski.

Więcej informacji dla sprzedających znaleźć można w Allegro Dla Sprzedających

Opracowanie graficzne: DB Creative Factory

Aleksandra Puch

magazyn@allegro.pl
Super Sprzedawca – gwarancja jakości na Allegro
Oferty Super Sprzedawcy cieszą się o 21% większym zainteresowaniem niż inne oferty na Allegro. Jeśli jesteś klientem, to kupując od Super Sprzedawcy, masz pewność wysokiej jakości obsługi i towarów. Jeśli jesteś sprzedawcą, warto postarać się o zdobycie tego tytułu. Przedstawiamy, jak działa program Super Sprzedawca dla sprzedających i klientów.
Ważne dla sprzedawców: jak działają kody EAN na Allegro
Co to jest kod EAN i czemu jest ważny dla powodzenia sprzedaży? Sprzedawcy wpisując go w parametrach swojej oferty, mogą wiele zyskać.  
Allegro rusza na WhatsApp – dla wygody klientów i sprzedawców
Największa polska platforma e-commerce będzie pierwszą w Polsce dużą marką z obsługą przez WhatsApp. Właśnie otwiera kanał dla klientów i sprzedawców w tej popularnej aplikacji komunikacyjnej
Dobre Praktyki Sprzedającego: nie zachęcaj do zakupu poza Allegro
W trosce o nasz wspólny cel, jakim są udane zakupy na Allegro, stworzyliśmy cykl prezentujący dobre praktyki, który pomoże ci stworzyć idealny opis oferty. W kolejnych częściach przedstawimy najważniejsze zasady, którymi należy kierować się podczas wystawiania i sprzedaży przedmiotów na Allegro. Postępując zgodnie ze wskazówkami, unikniesz najczęstszych błędów i stworzysz ofertę, która nie tylko spełni wymogi Regulaminu Allegro, ale także sprosta oczekiwaniom klientów.