Choć z reguły mówi się, że „najtrudniej jest zacząć”, zdarza się, że właśnie powrót do przerwanej aktywności fizycznej bywa dla nas trudny – wyjaśnia Daria Abramowicz, psycholog sportu z Warszawskiej Grupy Psychologicznej. – Dzieje się tak w sytuacji, kiedy to przerwanie regularnych treningów interpretujemy jako porażkę. Czy to w zakresie wytrwałości, motywacji, czy też dbania o zdrowie, formę lub wygląd. Drugą sytuacją, w której ponowne podjęcie aktywności może sprawiać szczególną trudność, jest powrót do treningów po różnego rodzaju urazach – dodaje psycholog.

Obserwuję moich początkujących podopiecznych i proszę mi wierzyć, za wszystkich mocno trzymam kciuki – opowiada Justyna Puszka, fizjoterapeutka i instruktorka fitness oraz nordic walking, prowadząca m.in. zajęcia dla seniorów w Lesie Kabackim. – Oczywiście, zależy im na poprawie sylwetki oraz kondycji, ale ja z doświadczenia wiem, że najtrudniejsze jest, aby ten początkowy zapał przetrwał dłużej niż kilka tygodni. Bo w końcu pojawi się nuda, zmęczenie czy może nawet rozczarowanie słabszymi efektami. A tu chodzi o to, żeby przetrwać, żeby ćwiczyć dalej – wyjaśnia instruktorka.

Co piąty aktywny Polak chodzi na siłownię…

Według raportu „Aktywność sportowa Polaków” przygotowanego przez TNS Polska i opublikowanego w 2015 roku najpopularniejsze wśród Polaków dyscypliny sportu uprawiane amatorsko to jazda na rowerze, bieganie i pływanie. Do takich form aktywności przyznają się Polacy, ale jednocześnie 20% kobiet i 22% aktywnych fizycznie mężczyzn twierdzi, że regularnie korzysta z oferty klubów fitness, przy czym kobiety preferują zajęcia grupowe, a mężczyźni ćwiczenia indywidualne, czyli po prostu trening na siłowni.

Powrót na siłownię. Nie od jutra. Od dziś_ilu2.jpg

Zainteresowanie treningami na siłowni wzrasta z każdym rokiem, przy czym tendencja ta widoczna jest zwłaszcza wśród kobiet. Oczywiście niemała w tym rola publikujących swoje programy treningowe sportowców celebrytów, którzy przekonują do życia w stylu fit, do regularnych treningów właśnie w klubach fitness lub w domu. Okazuje się jednak, że zdecydowanie łatwiej rozpocząć treningi niż wytrwać w nich, a kryzys motywacji może dopaść każdego, nie tylko amatora…

Coś poszło nie tak, czyli dlaczego rezygnujemy z ćwiczeń…

Kiedy kilka lat czy miesięcy temu rozpoczynaliście treningi, z pewnością robiliście to z przekonaniem, że wytrwacie w tym postanowieniu długo i regularnie będziecie ćwiczyli. Z jakiegoś powodu przecież kupowaliście długoterminowy karnet na siłownię, interesowaliście się suplementami i programami treningowymi. A jednak zrezygnowaliście…

Najczęstszą przyczyną rezygnacji z ćwiczeń jest źle opracowany program treningowy, który na dłuższą metę więcej nam zabiera niż daje – stwierdza Michał Gajda, wykładowca w szkole dla instruktorów sportu, trener personalny. – Zdecydowana większość początkujących narzuca sobie zbyt ambitny program ćwiczeń, chcąc szybko osiągnąć efekt. A w sporcie, jak i w diecie, to, co przychodzi szybko, najczęściej nie jest długotrwałe. I zamiast zadowolenia ze zrzuconych kilogramów jest tylko zmęczenie, niechęć do treningów. Zapominamy o regeneracji, o tym, że organizm musi zaadaptować się do narzuconego mu planu. Oczywiście nie można też zapomnieć o przyczynach zdrowotnych i tych absolutnie nie bagatelizujmy. Często to nasze ciało daje nam sygnał, że trening jest zbyt forsowny. Kłopoty ze snem, rozdrażnienie, bóle stawów i mięśni. Dlatego właśnie warto wykonywać trening pod okiem fachowca, korzystając z jego rady, nie tylko w kwestii techniki ćwiczeń, ale i zdrowej, racjonalnej częstotliwości – tłumaczy trener.

Często nie ma jednego, konkretnego powodu rezygnacji z ćwiczeń – wyjaśnia psycholog Daria Abramowicz. – Upatrujemy go w obowiązkach zawodowych i prywatnych, zbyt wysokim poziomie stresu. A mówiąc najprościej, brakuje nam „siły” do tego, aby mobilizować się do treningów. Z punktu widzenia psychologii nazywamy to trudnościami na poziomie motywacji i samokontroli – dodaje psycholog.

Powrót na siłownię. Nie od jutra. Od dziś_Ilu1.jpg

Ze spadkiem motywacji borykają się także profesjonalni sportowcy, dlatego często korzystają ze wsparcia psychologów sportu. – Kryzys może dotknąć każdego z nas – opowiada Daria Abramowicz o swojej współpracy z zawodowymi sportowcami. – Także ci, którzy rywalizują na najwyższym poziomie i całe życie podporządkowują treningom, mają czasem problem z motywacją. Każda sytuacja i przypadek są inne, ale zawsze jako psycholodzy staramy się szukać w kryzysach pozytywnych bodźców, pomagać w przekształcaniu ich w siłę do dalszej pracy – mówi psycholog.

„Nagroda za udany trening? Nie rozumiem”

Czasem słyszę od moich podopiecznych: „To był dobry trening, zasłużyłam na nagrodę” Przyznam, że nie lubię tego typu myślenia – zwierza się Justyna Puszka. – Trening, nawet ten trudny i wyczerpujący, sam w sobie powinien być nagrodą, oderwaniem od codzienności, czymś dobrym dla organizmu. Jeśli ktoś ma zamiar za każdy trening się nagradzać, to chyba źle do nich podchodzi, jak dziecko do wizyty u dentysty. Jeżeli nie lubisz treningów i musisz się za nie nagradzać, to zmień formę aktywności, poszukaj innego sportu, który polubisz. Inną sprawą jest to, że niestety u wielu osób system nagród opiera się na słodkościach. I to jest naprawdę zgubne – tłumaczy instruktorka.

Daria Abramowicz dodaje, że treningi warto wpisać jako stały, obowiązkowy element dnia. Taki sam jak zakupy czy rodzinny obiad. To nie powinna być czynność drugiej kategorii, z której łatwo zrezygnujemy, gdy coś ważnego nam wypadnie. – Wyznaczając konkretne dni i godziny, w których będziemy trenować, organizujemy czas, tworzymy przestrzeń na to, aby zadbać o siebie i zmniejszamy prawdopodobieństwo wymówki „braku czasu” – wyjaśnia psycholog.

Siła motywacji

Zaletą zajęć grupowych jest to, że nawiązujemy znajomości i przez to też zobowiązujemy się do uczestnictwa w zajęciach – wyjaśnia Justyna Puszka. – Uważam, że w klubie fitness nie powinno się być anonimowym, ćwiczyć w słuchawkach, do nikogo się nie odzywać. Im bardziej uczestniczymy w życiu tej społeczności, tym bardziej czujemy się zobowiązani do solidnego przykładania się do ćwiczeń. Tylko pamiętajmy, że trening nie polega na opieraniu się o maszynę i plotkowaniu – dodaje ze śmiechem instruktorka. – Trzeba znaleźć złoty środek.

Trening z kimś działa bardzo korzystnie – podpowiada Daria Adamczewska. – Może to być mąż, dziewczyna, rodzic, przyjaciółka. Osoba obok nas sprawi, że wzajemnie będziemy napędzać się i zachęcać do działania.

Powrót na siłownię. Nie od jutra. Od dziś_ilu3.jpg

Trudniej też zrezygnować z treningu, kiedy jesteśmy z kimś umówieni. Na wiele osób świetnie też działają filmy, opowieści i historie ludzi typu „od zera do bohatera” – o tych, którzy osiągnęli sukces lub zmienili swoje życie dzięki treningom. Psycholog uważa, że to doskonała inspiracja i sposób na zwiększenie motywacji. Ważne jednak, aby nie poprzestać na teorii i śledzeniu w Internecie czyichś postępów, oceniania metamorfoz „przed – po”, ale skupić się na własnych celach.

Wróć do treningów i… wytrwaj! Radzą trenerzy:

Wybierz formę ćwiczeń, którą polubisz na dłużej. Szczerze odpowiedz sobie, dlaczego wcześniej zrezygnowałeś z ćwiczeń? Czy na pewno powodem były tylko obowiązki zawodowe, czy także zniechęcenie powtarzalnością i monotonią treningu? Co zrobisz, żeby za miesiąc czy dwa sytuacja się nie powtórzyła?

Wybierz realną częstotliwość i trudność. Lepiej zwiększać intensywność ćwiczeń niż startować z planem, w którym nie damy rady wytrwać.

Szukaj wsparcia. Dla jednych to będzie regularne czytanie blogów poświęconych uprawianej dyscyplinie sportu, udzielanie się na forach internetowych, dla innych doskonałym bodźcem są filmy czy książki opowiadające o sportowcach zmagających się z przeciwnościami.

Reaguj, kiedy czujesz, że zaczynasz się zniechęcać. Gdy sama myśl o spakowaniu torby treningowej psuje Ci nastrój, zrezygnuj z pójścia na siłownię i wybierz długi, intensywny spacer. Nic się nie stanie, jeśli nawet przez tydzień nie zrobisz wyznaczonej serii brzuszków i pompek, ważniejsze jest to, co dzieje się w Twojej głowie.

Wyznaczaj krótkie cele. Nie myśl: za pół roku muszę świetnie wyglądać. Istotne jest to, co osiągniesz przez najbliższy miesiąc.

• Jeżeli zrezygnowałeś z treningów, to nie obwiniaj się, nie traktuj tego jak porażki, tylko wyciągnij wnioski i po prostu zacznij znowu ćwiczyć. Im szybciej, tym lepiej.

Fot. Shutterstock.com

Jak czerpać radość z biegania i osiągać sukcesy
Marzy Ci się udział w maratonie, ale nie wiesz, od czego zacząć? A może po prostu chcesz zacząć biegać? Każdy moment jest dobry na rozpoczęcie przygody z bieganiem. Jednak zarówno dzieci, jak i dorośli czy seniorzy trenować muszą zawsze z głową. Im później zaczynamy, tym staranniej musimy planować budowanie kondycji. Łaskawie potraktowany organizm odpłaci nam ogromną satysfakcją z wyników, a przede wszystkim lepszym samopoczuciem.
Ćwiczysz? Tak, ale… Od jutra… Czyli 5 praktycznych porad, jak wreszcie wziąć się za siebie
Mocne postanowienie o rozpoczęciu ćwiczeń, efektywne dni, a nawet tygodnie treningu. Następnie euforia ustępuje miejsca rutynie, a ta coraz mniejszej chęci do ćwiczeń. Koniec jest bez „happy endu” – całkowite porzucenie mocnych, jeszcze niedawno, postanowień. Znacie to? Co zrobić, aby tym razem było inaczej?
Wracamy po zimie do formy
Według danych Allegro Polacy właśnie wyposażyli się w sprzęt sportowy na 2017 rok. Styczeń i luty w każdym roku bowiem to miesiące największych zakupów sportowych w serwisie. W tym roku zwiększyliśmy nasze zakupy o 10%. Czyżby postanowienia noworoczne miały szansę na realizację?
Zajrzeliśmy do domów klientów remontujących łazienki 
Jak zwykle wakacje – także w 2017 roku – to szczyt remontowy w polskich domach. Wiele osób ten czas poświęca na unowocześnianie łazienek. W tym roku był to jeden z głównych remontów, jakie robili Polacy. Sprawdziliśmy więc, co najczęściej wymieniamy w łazienkach i w jaki sposób je urządzamy.