1076 nadesłanych scenariuszy, 21 filmów zatwierdzonych do realizacji i nagrodzonych 6 najlepszych. Z tego aż trzy to reklamy zrealizowane według briefu Allegro! Konkurs polega na tym, że uczestnicy wybierają temat, określony przez marki partnerskie. Startujący w konkursie, którzy wybrali temat podany przez Allegro, dostali takie samo zadanie, jak w ubiegłym roku: „Zróbcie film o emocjach, zróbcie film o Allegro, zróbcie film o platformie »Czego szukasz«”. Jakie są efekty?

Zaskakująco wysoki poziom

Największe wrażenie zrobił na mnie film „Rękawice” w reżyserii Grzegorza Gospodarka – mówi Adam Szałamacha, brand manager w Allegro. – Bardzo ciekawie pokazany problem, spójna, prosta, niesamowicie zaskakująca historia. Tegoroczne prace konkursowe były na tak wysokim poziomie, że praktycznie nie wymagają żadnych poprawek i są gotowe do ewentualnej emisji. Widać, że szkolenia dla twórców prowadzone w trakcie warsztatów, przynoszą bardzo dobre rezultaty. Potwierdzają to świetne osiągnięcia: nagroda za zdjęcia w filmie „Głośne taśmy”, wyróżnienie za  „Rękawice” i druga nagroda za „Oszukać przeznaczenie”. Z praktyki wiem, że briefy reklamowe marketerów, czyli zlecenia opisujące zamawiane filmy reklamowe, nie są łatwe, więc konkurs, który jest jednocześnie szkoleniem dla profesjonalnych odbiorców briefów w przyszłości, to dobry pomysł – podkreśla Adam Szałamacha.

Lubimy prawdziwe historie

Szczególną uwagę nie tylko jury i Allegro, ale też widzów pokazu zwrócił film pt. „Rękawice” w reżyserii Grzegorza Gospodarka, który zdobył I wyróżnienie. – Poziom konkursu był naprawdę wysoki, tym bardziej się cieszę ze zdobytej nagrody – mówił tuż po wręczeniu nagród laureat. 

Na zdjęciu: Grzegorz Gospodarek, zdobywca nagrody za film "Rękawice". Fot. Darek Kociak

Przede wszystkim gratuluję bohaterom filmu, którzy są autentycznymi postaciami: Zbigniewowi Raubo, trenerowi reprezentacji polskiej w boksie, wielokrotnemu mistrzowi Polski w boksie, a także głównemu bohaterowi Sebastianowi Grzywaczowi, który wraca do boksu po długiej przerwie spowodowanej utratą wzroku. Pomysł na tę reklamę zrodził się po obejrzeniu reportażu o niewidomym Sebastianie i o  trenerze Raubo autorstwa Bartka Bobkowskiego, który był producentem, operatorem i autorem zdjęć. W filmie „Rękawice” przedstawiłem prawdziwą historię – wyjaśnia Grzegorz Gospodarek.

Na zdjęciu: Sebastian Grzywacz, bokser, bohater nagrodzonego filmu "Rękawice". Fot. Darek Kociak 

Twórcy młodzi, ale już świetni

To wyróżnienie i wszystkie nagrody przyznane w tegorocznej edycji Papaya Young Directors to dowód na to, że jury stawia na emocje, szczerość, niesztampowość i zaskoczenie. – Pamiętam pierwszą edycję Papaya Young Directors, gdzie żaden z filmów nie nadawał się do emisji – mówi Michał Krygier, dyrektor kreatywny GDP Agency i członek jury konkursu. – W tegorocznej, czwartej, filmy są na bardzo wysokim poziomie i prawie wszystkie można emitować w telewizji praktycznie bez żadnych poprawek. Przede wszystkim są to filmy użytkowe: reklamy, które trzymają się briefu i specyfikacji technicznej – mówił Krygier. Dodał też, że zmienił się sposób przygotowania eksplikacji: informacji od reżysera z uzasadnieniem, dlaczego podjął się tematu i przedstawił go w taki, a nie inny sposób. – Zachęcaliśmy partnerów do przygotowania możliwie jak najbardziej otwartych briefów. Allegro idealnie wpasowało się w tę ideę, bo kampania „Czego szukasz” jest bardzo pojemna i można ją rozmaicie wypełnić treścią, jury więc też czegoś takiego szukało – wyjaśnia juror. 

Na zdjęciu: Michał Krygier, dyrektor kreatywny GDP Agency i członek jury Papaya Young Directors

Największym zaskoczeniem dla jury tegorocznej edycji Papaya Young Directors były warsztaty. W ich trakcie okazało się, że większość młodych uczestników dokładnie wie, czego chce, mówi o konkretnym sprzęcie, który wykorzysta, konkretnych szkłach, obiektywach itd. – Na etapie produkcji rozmawialiśmy z nimi jedynie o niuansach. Część z nich słuchała, ale nie korzystała z naszych rad, część w ogóle nie słuchała, ale kilka osób wzięło sobie nasze rady do serca – wspomina Michał Krygier.

Jak wygrać w przyszłym roku?

Już teraz zaczynają się przygotowania do przyszłorocznej edycji konkursu. Juror radzi uczestnikom: – Przede wszystkim mierzcie siły na zamiary, ale też popuśćcie wodze fantazji. I nie róbcie tego, co jest w telewizji, bo nie zawsze to jest dobre. Jurorów jest też ciężko zaskoczyć. Wierzę w edukacyjną rolę tego projektu i że możemy pomóc młodym twórcom wejść na rynek. Papaya stwarza pewną możliwość zaistnienia i być może zdobycia kolejnych zleceń. Dzięki temu konkursowi wyłuskujemy najzdolniejszych – mówił na koniec Michał Krygier.

Oto nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu prace:

I wyróżnienie – „Rękawice” dla Allegro w reżyserii Grzegorza Gospodarka

Nagroda Heliografu za najlepsze zdjęcia dla Przemysława Jękosza za film „Głośne taśmy” dla Allegro w reżyserii Mirosława Stanka 

Nagroda Panavision dla operatora dla Anny Kasperskiej i Marcina Morawickiego za film „Z tobą przez życie” dla Black Red White 

II nagroda i 10 tys. zł za film „Oszukać przeznaczenie” dla Allegro w reżyserii Pawła Labe

I nagroda i 20 tys. zł dla Alberta Bany za film „Droga do przełączenia” dla ChilliZET

Grand Prix dla Jakuba Gutowskiego za film „Back” dla LINK4

Wszystkim laureatom gratulujemy!

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl