Tanio i w wysokiej jakości? Mało która firma potrafi spełnić to założenie, ale Kruger&Matz wielokrotnie udowodnił, że jest to możliwe. Świadczą o tym liczne wyróżnienia i nagrody (m.in. Laur Konsumenta) oraz wyniki sprzedaży na Allegro, z którym współpraca marki trwa od 2015 roku. Mimo że marka obrała kurs na średnią półkę cenową, nie boi się wprowadzać na rynek także sprzętu klasy premium. Ale zacznijmy od początku.

Czasy małych fiatów i wielkich planów

Wszystko zaczęło się w 1990 roku. Po upadku Związku Radzieckiego dawne kraje socjalistyczne nie miały już nakazu używania systemu nadawania koloru SECAM w usługach telewizyjnych i mogły przejść na wygodniejszy technologicznie PAL, będący wtedy standardem europejskim. Odbiorniki telewizyjne, które wtedy były wielkimi, ciężkimi pudłami, musiały mieć zamontowany dodatkowy dekoder, by odbierał „nową” telewizję.

Na pomysł importowania tych właśnie układów scalonych wpadł Zbigniew Leszek, który w celu realizacji planu zwolnił się z funkcji kierownika ośrodka sportowego. Oznaczało to podróże fiatem 126p do Czechosłowacji w ramach nowo założonej działalności Lechpol. Ta zaczęła się rozwijać błyskawicznie i już po trzech latach asortyment produktów poszerzył się do kilkuset elektronicznych urządzeń i podzespołów. Oto bowiem natrafiła się niezwykła okazja, gdy po upadku żelaznej kurtyny Polacy byli spragnieni elektroniki, która do tamtej pory była dla nich niedostępna. Przy tak wielkim zapotrzebowaniu naturalnym kolejnym krokiem milowym na rzecz firmy były podróże Zbigniewa Leszka do krajów azjatyckich, by znaleźć kolejnych partnerów i zaspokoić wygłodniały krajowy rynek. Jednocześnie też poszerzono kanał sprzedaży o bardzo popularne w latach dziewięćdziesiątych giełdy elektroniczne. Sprowadzony towar Lechpolu był sprzedawany w trzech pawilonach – dwa zostały zakupione w Warszawie, a jeden wynajęto we Wrocławiu. By jeszcze bardziej zwiększyć zyski, Zbigniew Leszek zdecydował, by porzucić drogi transport lotniczy na rzecz przewozu towarów statkami. Tym sposobem już pięć lat po założeniu działalności konieczna była przeprowadzka do większego obiektu biurowo-magazynowego, a to wiązało się z dalszym powiększaniem kadry pracowników i importowaniem coraz większej liczby różnych produktów. Obecnie na Lechpol składa się 13 marek, które oferują łącznie około 9000 produktów.

Na zdjęciu: Michał Leszek, który sprawuje pieczę nad promocją firmy i jej marek. To właśnie on jest twórcą Kruger&Matz.

Na zdjęciu: Michał Leszek, który sprawuje pieczę nad promocją firmy i jej marek. To właśnie on jest twórcą Kruger&Matz.

Warto wspomnieć, że do znaczącego rozwoju firmy przyczyniło się także dwóch synów – stanowisko wiceprezesa objął najstarszy syn Mariusz, który zajął się poszerzaniem oferty produktów, a młodszy syn Michał sprawuje pieczę nad promocją firmy i jej marek. To właśnie on jest twórcą Kruger&Matz.

Allegro kluczowym kanałem dystrybucji

Kruger&Matz to marka własna, która na rynku istnieje od 2010 roku. Inspiracją dla nazwy był piec gitarowy firmy Gallien-Krueger, który w młodości posiadał jeden z braci. W asortymencie jako pierwsze pojawiły się głośniki car audio i niedrogie miniwieże, ale obecnie w dystrybucji znajdziemy kilkanaście gałęzi rynku elektronicznego. Co ciekawe, nagłośnienie samochodowe Lechpol dystrybuował już wcześniej, korzystając z marki Peiying, ale pomysł na coś nowego wykwitł z niezrealizowanych w młodości marzeń. Michał Leszek poszukiwał własnej filozofii prowadzenia marki, która będzie także zgodna z jego planami na przyszłość. A tego zewnętrzna firma nie mogła zaoferować. Tym sposobem, dzięki pełnej kontroli nad oferowanymi produktami, można było wyznaczyć podstawowe założenia dla istnienia nowej marki.

Gdy tworzyliśmy Kruger&Matz zarówno pod względem strategii, jak i nazwy, miała być to marka, która kojarzy się z trzema elementami bliskimi mojemu sercu. Pierwszy to jakość, ponieważ chciałem, by Kruger&Matz był pierwszą marką ukierunkowaną na najwyższą jakość oferowanych produktów. Kolejny to design, jako że osobiście jestem fanem piękna i uważam, że produkty, które nas otaczają, również powinny takie być. Trzeci to pasja, bo od pasji to wszystko się zaczęło – wspomina Michał Leszek.

I rzeczywiście, niemal wszystkie produkty łączy wysoka jakość wykonania z niską ceną, która bierze się m.in. z oszczędności na kosztach dystrybucji i niewielkiej reklamie. Dobry sprzęt broni się sam, a klient dokonuje zakupu, sugerując się ceną oraz dobrymi parametrami technicznymi.

Allegro odpowiada za około 40–50% własnej sprzedaży Kruger&Matz przez Internet. Na zdjęciu: konferencja Kruger&Matz, kwiecień 2017 r.

Allegro odpowiada za około 40–50% własnej sprzedaży Kruger&Matz przez Internet. Na zdjęciu: konferencja Kruger&Matz, kwiecień 2017 r.

Sprzedaż produktów marki Kruger&Matz przez własne kanały internetowe, czyli oficjalny sklep www.krugermatz.com oraz Allegro to około 5–7% całkowitej sprzedaży, przy czym Allegro odpowiada za około 40–50% naszej własnej sprzedaży poprzez Internet. Jest to więc dla nas nie tylko kluczowy kanał dystrybucji online z uwagi na sprzedaż, ale także doskonała forma marketingu i promocji naszych produktów. Koniec końców 16 mln Polaków co miesiąc dokonuje tam swoich zakupów, a dla wielu z nich Allegro jest pierwszym miejscem poszukiwań potrzebnych im produktów – opowiada Michał Leszek, twórca marki i dyrektor marketingu.

Smartfony na każdą kieszeń

Do najpopularniejszych produktów Kruger&Matz należą smartfony. Nad ich konstrukcją i wyglądem pracują polscy inżynierowie, a do wytworzenia niezbędnych części oraz montażu angażowane są fabryki z Dalekiego Wschodu. Od początku tego roku do końca lipca smartfony Kruger&Matz znalazły ponad 4300 nowych właścicieli.

Do dyspozycji mamy cztery linie modeli telefonów, które starają się wypełnić każdą możliwą niszę rynkową. Dla przykładu, telefony Kruger&Matz Drive charakteryzują się pancerną obudową i idealnie spisują się jako smartfon zastępczy na dalekie podróże i wypady w teren. Możemy wybrać albo mniejszy, tańszy i słabszy model Drive 4 mini albo bardziej zaawansowany i większy Drive 4S. Po drugiej stronie barykady mamy modele Live – to flagowa seria marki, która w dobrej jakości wykonania produktu oferuje także dobre parametry techniczne. Godny polecenia jest Live 4, który ma czytnik linii papilarnych i wejście USB typu C.

Od początku tego roku do końca lipca smartfony Kruger&Matz znalazły na Allegro ponad 4300 nowych właścicieli.

Od początku tego roku do końca lipca smartfony Kruger&Matz znalazły na Allegro ponad 4300 nowych właścicieli.

Kruger&Matz Flow 4s to już średnia półka, ale bardzo atrakcyjna cenowo. Warto też zwrócić uwagę na model 4+, który zainteresuje wszystkich ceniących pojemną baterię (6000 mAh) i duży ekran (6 cali). W ofercie znajdziemy także smartfony budżetowe z serii Move, które swobodnie wystarczą do codziennych podstawowych zadań. Na przykład: za niecałe 360 zł możemy kupić Move 6+, który najbardziej skradł serca użytkowników, sprzedając się w oficjalnym sklepie marki na Allegro w liczbie ponad 1100 sztuk (do końca lipca) i zdobywając tym samym tytuł najpopularniejszej oferty smartfonowej w tym roku. – Z pewnością uda się jeszcze poprawić ten wynik, ponieważ model ten będzie częścią jednej z nadchodzących kampanii marketingowych Allegro – dodaje Paweł Krysiak, starszy specjalista ds. sprzedaży i współpracy partnerskiej Allegro.

Nie zmienia to jednak faktu, że na tle lokalnej konkurencji Kruger&Matz jest nie do prześcignięcia. O ile ogromne marki takie jak Samsung czy Apple mają z oczywistych względów nieporównywalnie większą sprzedaż, tak najbliżsi rywale mają się czego obawiać. Jak wskazuje Paweł Krysiak: – Od początku roku do końca lipca marka Kruger&Matz w kategorii smartfonów odnotowała na naszej platformie o ponad 60% lepszy wynik niż marka Goclever oraz o ponad 160% lepszy wynik niż marka Overmax. Oprócz lokalnych rywali udało się również wyprzedzić coraz silniejszą chińską konkurencję w postaci marek UMI, Meizu oraz ZTE. Powyższe dane, w połączeniu z dużą popularnością modelu Kruger&Matz Move 6+ udowadniają, że na rynku jest miejsce dla dobrze wycenionych produktów, nienależących do portfolio globalnych gigantów.

Muzyka dla uszu i portfela

Kruger&Matz to nie tylko smartfony. Warty wzmianki jest również sprzęt grający, bo to właśnie on rozpędził markę i pozwolił jej znaleźć swoje miejsce na rynku. Co prawda po car audio sięgają w większości fani tuningowania samochodów, ale przeciętny konsument odnajdzie się swobodnie w sektorze słuchawek i głośników. W TOP3 najchętniej wybieranych ofert na słuchawki nauszne na Allegro znalazł się model Kruger&Matz STREET.

W TOP3 najchętniej wybieranych ofert na słuchawki nauszne na Allegro znalazł się model Kruger&Matz STREET.

W TOP3 najchętniej wybieranych ofert na słuchawki nauszne na Allegro znalazł się model Kruger&Matz STREET.

Dynamicznie rozwija się również segment przenośnych głośników bezprzewodowych. Bardzo dobrą jakość muzyki oferuje model Executive, który może także posłużyć jako zwykły, codzienny głośnik do komputera czy odtwarzacz muzyki, ponieważ można do niego dokupić dedykowaną stację ładującą i nie przejmować się spadającym poziomem baterii. Godny polecenia jest także model Adventure, na którego składa się nie jeden, a trzy głośniki – dwa średniotonowe oraz subwoofer.

Półka premium

Kruger&Matz coraz prężniej próbuje swoich sił w segmencie laptopów i wychodzi mu to nad wyraz dobrze. W tym roku laptopy stanowią 14% całości obrotu Kruger&Matz na Allegro. Do sukcesu przyczynił się m.in. Explore 1402, który oferuje lekką i smukłą konstrukcję, inspirowaną wzornictwem Apple, z ekranem o rozdzielczości Full HD oraz systemem operacyjnym Windows 10. Od momentu jego wprowadzenia na rynek w październiku 2016 roku stał się najpopularniejszym laptopem na Allegro w cenie poniżej 1000 zł.

Pod koniec kwietnia 2017 roku marka zaprezentowała dużo nowości. Oprócz kolejnych modeli linii smartfonowych, warte uwagi są laptopy z serii Explore PRO, które powstały by poszerzyć ofertę o modele premium. Wszystkie zostały wyposażone w ekran Full HD z matową matrycą, podświetlaną klawiaturę i specyfikację techniczną na dobrym poziomie.

Na razie spokojnie badamy ten segment. Jest to trudny rynek i z pewnością będziemy potrzebowali trochę czasu, by przebić się z nowym wcale nietanim, ale jakościowo bardzo dobrym produktem do świadomości klientów – tłumaczy Michał Leszek.

Oczywiście konkurencja nie śpi i wydawać by się mogło, że nie ma już miejsca na kolejnego gracza wśród laptopów w segmencie cenowym 3–4 tys. zł. Z tego powodu niezbędna jest rzetelna promocja i zaoferowanie czegoś więcej niż konkurencja. Paweł Krysiak zachęca do zakupu: – Produkty te są obecnie dostępne na Allegro w ofercie specjalnej, dzięki której każdy klient, który dokona zakupu laptopa z linii EXPLORE PRO w oficjalnym sklepie marki na Allegro, otrzyma w prezencie słuchawki SOUL 2 o wartości 200 zł.

Co dalej?

Przyszłość Kruger&Matz rysuje się w jasnych barwach. Już teraz oferuje około 500 produktów w wielu segmentach sprzętu elektronicznego, a liczba ta będzie się zwiększać. Wszystko za sprawą objętej strategii nieustannego rozwoju. Być może niedługo na horyzoncie pojawi się kolejny niezbadany rynek, w którym marka będzie mogła rozwinąć skrzydła.

Twórca marki Michał Leszek czuje się motywowany tego typu rywalizacją. Zapytany o cele marki wspomina: – Priorytetem firmy Lechpol Electronics jest nieustanny rozwój i doskonalenie zarówno naszej działalności i siebie, jak też oferty produktowej. Kruger&Matz wymaga od nas ogromnej mobilizacji i dyscypliny pracy w każdym z powyższych kierunków. Pozwolił nam również wejść na bardzo duże, choć wysoce konkurencyjne rynki takie jak smartfony, telewizory, laptopy czy home audio, dzięki czemu możemy nawiązywać pozytywną biznesową rywalizację w średnim segmencie cenowym ze światową czołówką. Niezwykle nas to motywuje do dalszej pracy i wytężonych starań o jak najlepsze jakościowo produkty w przystępnych cenach.

KM1511.jpg

Zdobywanie rynku ułatwia współpraca ze Allegro, które zapewnia korzyści zarówno dla klienta, jak i dla sprzedawcy. Ten pierwszy ma dostęp do szerokiej gamy produktów od autoryzowanych sprzedawców uczestniczących w projekcie Strefa Marek Allegro. Drugi natomiast ma nad sobą opiekę biznesową Allegro oraz możliwość brania udziału w cyklicznych akcjach marketingowych. Na transakcji zyskuje także marka firmy, ponieważ Allegro oferuje rozwiązania umożliwiające rozwój autoryzowanej sieci sprzedaży oraz dba o jakość komunikacji marketingowej z konsumentem.

Deichmann: historia w dobrych butach! Teraz na Allegro
Gdy w 1913 roku Heinrich Deichmann otwierał swój zakład szewski w Essen-Borbeck w Zagłębiu Ruhry, z pewnością nie spodziewał się, że ponad 100 lat później w jego butach będą chodzić ludzie na całym świecie. Dzisiaj niemiecka sieć sklepów obuwniczych jest liderem na rynku europejskim i cały czas się rozwija. Kolejnym krokiem naprzód jest współpraca z Allegro.
Next: kultowa moda bez elitarnego zadęcia
Czasem nic szczególnego nie musisz robić, by twoje ubrania były chętnie kupowane. Ba, by towarzyszyła temu autentyczna radość zakupów. Wystarczy, że klient będzie czuł, że naprawdę przykładasz się do każdego z etapów produkcji, a jakość kupionej kurtki nie będzie czczą obietnicą. 
Brytyjska marka Next wchodzi do Polski przez Allegro
Jedna z najpopularniejszych sieci handlowych z Wielkiej Brytanii wchodzi na polski rynek. Marka NEXT obecna jest w 40 krajach na całym świecie, w Polsce klientów postanowiła poszukać wśród internautów - ubrania z jej najnowszej kolekcji dostępne są już na Allegro. 
Historia Xiaomi: fani ważniejsi niż przychody
Lei Jun, zwany chińskim Steve'em Jobsem, i Lin Bin, były szef Google na Chiny, zbudowali firmę, która potrafi sprzedać 300 tysięcy swoich premierowych telefonów w cztery minuty, a ich produkty ma już 200 milionów ludzi na świece. Teraz sprzedają przez Allegro – czy zostaną liderem także w Polsce?