Kilka tygodni temu pojawiła się publikacja „Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu”, w której Allegro jest przedstawiane jako jedna z polskich marek, która szuka niekonwencjonalnych sposobów na to, aby przyciągnąć uwagę nie tylko tych, którzy znają ją jako największy serwis ecommerce’owy i wyszukiwarkę produktów. Allegro to również marka identyfikująca się z kulturą, działalnością społeczną i edukacją. W tych tematach ma coraz więcej do pokazania i opowiedzenia – przykładem mogą być „Legendy Polskie” czy platforma charytatywni.allegro.pl. Tymi działaniami Allegro współtworzy jedną z bardziej urozmaiconych społeczności technologicznych w Polsce.

Jak mówi Anna Iller, Branded Content Manager w Allegro, od początku swojej działalności Allegro angażuje się i rozwija różnego rodzaju partnerstwa. Począwszy od spotkań ze społecznościami skupionymi wokół świata IT, poprzez przemysł kreatywny czy fundacje i organizacje pożytku publicznego. – Konsekwentnie inwestujemy w nasze relacje z tymi społecznościami, szukając inspiracji, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem oraz umożliwiając rozwój nowym inicjatywom – wyjaśnia.

Połowa pracowników Allegro pracuje w obszarze technologii. – To ogromny potencjał wiedzy i doświadczenia, którym nasi inżynierowie dzielą się już od kilku lat m.in. pod marką Allegro Tech. W ramach tych działań w kilku miastach w Polsce organizujemy Allegro Tech Talks, podczas których opowiadamy o prowadzonych projektach, problemach, jakie napotykamy oraz nietypowych rozwiązaniach, które zaimplementowaliśmy. Do współpracy zapraszamy także ekspertów z zagranicy, takich jak np. Martin Thompson, ekspert od wysoko wydajnych systemów obliczeniowych, czy Dobromir Montauk, menedżer zespołu inżynierów w Twitterze. Część naszych działań ma też mocno edukacyjny charakter, np. powstały z myślą o dzieciach Coder Dojo czy program mentorski dla kobiet Tech Leaders – opowiada Iller.

Na zdjęciu: Anna Iller z Allegro i Tomek Bagiński z Platige Image podczas Mixx Awards 2016. Fot. Darek Kociak

Na zdjęciu: Anna Iller z Allegro i Tomek Bagiński z Platige Image podczas Mixx Awards 2016. Fot. Darek Kociak

Kultura Allegro jest mocno zorientowana na rozwój i dzielenie się wiedzą. Patrząc na sam obszar technologiczny, inżynierowie Allegro występują na dziesiątkach konferencji i meetupów, poświęcając tysiące godzin rocznie na dzielenie się wiedzą w szerszej społeczności. W 2016 roku Allegro zorganizowało 18 meetupów, natomiast eksperci marki uczestniczyli w 116 wydarzeniach dla branży IT w Polsce i na świecie. – Tylko w ubiegłym roku nasi inżynierowie spędzili 340 godzin, przekazując swoją wiedzę kobietom i 314 godzin na nauce programowania dla najmłodszych – podkreśla Iller i dodaje, że celem firmy jest, aby rozwiązania, które są projektowane przez Allegro, służyły nie tylko celom komercyjnym, ale także miały pozytywny i realny wpływ na społeczeństwo. – Dlatego udostępniamy swoją platformę, technologię i zasoby ludzkie fundacjom oraz organizacjom pożytku publicznego i pomagamy przeprowadzać zbiórkę online – mówi.

Allegro sięga jeszcze dalej

Jako pierwsze w Polsce pokazało, że Internet może być doskonałym miejscem do prowadzenia działań charytatywnych. 17 lat temu pojawiły się pierwsze aukcje na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, w ramach których serwis zebrał już ponad 34 mln zł. – Trzy lata temu postanowiliśmy ułatwić zbieranie funduszy wszystkim organizacjom pożytku publicznego i uruchomiliśmy serwis charytatywni.allegro.pl. Na platformie działa obecnie prawie 200 organizacji, wśród nich m.in. fundacje: „Mam Marzenie”, „Rak’n’Roll”, „Centrum Zdrowia Dziecka” czy „Mimo wszystko” – wymienia przedstawicielka Allegro.

Partnerstwa z różnymi organizacjami pozwalają przede wszystkim lepiej zrozumieć potrzeby społeczeństwa, któremu Allegro świadczy usługi, ale także poszerzyć własne horyzonty, a w przypadku akcji CSR także rozbudzić wewnętrzną wrażliwość.

Kreatywność to nowe biznesy

Przygotowana przez Fish Ladder/Platige Image i PwC publikacja zwraca uwagę na to, że najbardziej nowatorskie, niekonwencjonalne projekty powstają dzisiaj na styku różnych dziedzin: technologii, nauki, biznesu i kultury. Wyjście poza utarte schematy, własne środowisko czy model biznesowy wymaga z jednej strony organizacyjnej dojrzałości, a z drugiej odwagi i determinacji. – O tym jest właśnie nasz raport. O rozwoju takich projektów i konkretnych przykładach, gdzie organizacje nie bały się podjąć ryzyka, otworzyły na świat i stworzyły coś autentycznie innowacyjnego – mówią w rozmowie z _magazynem Allegro Łukasz Alwast i Jan Pomierny z Fish Ladder, współautorzy raportu.

"Legendy Polskie" podczas ubiegłorocznego Camerimage. Fot. Wiola Łabędź

"Legendy Polskie" podczas ubiegłorocznego Camerimage. Fot. Wiola Łabędź

Szczególną, a czasami niedocenianą rolę odgrywa tutaj przemysł kreatywny. Jego narzędzia i metody pracy są wykorzystywane dzisiaj przez największe firmy, inwestorów i instytucje publiczne do budowania nowych kompetencji, produktów i usług czy ekspansji rynkowej. Na przemysł kreatywny należy spojrzeć szeroko. Nie zaliczają się do nich tylko agencje reklamowe, telewizja czy wydawnictwa medialne, ale również studia architektoniczne czy firmy zajmujące się wzornictwem przemysłowym, kreatywnym programowaniem, wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością czy user experience.

Zwykle nie zdajemy sobie sprawy, jak duży udział branża kreatywna ma w procesach projektowania i produkcji, a co za tym idzie – wszystkich sektorach przemysłu, w tym także nauki, edukacji czy działaniach administracji publicznej – podkreśla Alwast. – Znaczenie przemysłów kreatywnych można przyrównać do technologii kosmicznych. Są obecnie wykorzystywane właściwie w każdym sektorze i pozwalają budować prawdziwie przełomowe rozwiązania – od innowacyjnych produktów i usług, do modeli inwestycyjnych odpowiadającym wyzwaniom dzisiejszego świata – uzupełnia Pomierny,

Uświadomienie sobie tych potrzeb to pierwszy krok do rozwoju mechanizmów „otwartych innowacji”, stających się następnie filarem rozwoju oraz zmian w kulturze organizacyjnej firmy. Autorzy raportu wysnuwają te wnioski z analizy modelu działania organizacji takich jak frogdesgin, New Lab, CERN Medialab, Europejska Agencja Kosmiczna czy Dubai Future Foundation.

„Legendy Polskie”. Innowacyjność na styku z kulturą

Narzędzia, którymi dysponują design, kultura czy nauka są bardzo wdzięcznym tworzywem dla budowania nowych form zaangażowania i innowacyjności, czego „Legendy” są jednym z przykładów. Wymagało to jednak gotowości do podjęcia ryzyka, otwartości na odmienne środowiska, umiejętności współpracy oraz zawiązywania efektywnych, kreatywnych partnerstw. – „Legendy Polskie” na pewno pokazały, że nowocześnie i pomysłowo opakowana kultura staje się świetnym medium do angażowania szerszej publiczności, również w kontekście biznesowym. Przede wszystkim nadaje projektom tożsamości – mówi Tomek Bagiński, reżyser i dyrektor kreatywny Platige Image, i dodaje, że kluczem jest jednak odpowiednie wyczucie nastrojów, oryginalność i jakość. Co dotyczy zresztą nie tylko działalności marketingowej i branded content, ale właściwie każdego obszaru oddziaływania na odbiorców. – Realizowanie przedsięwzięć filmowych takich jak „Legendy Polskie” trochę przypomina startup. Trzeba zebrać dobry, interdyscyplinarny zespół, a następnie zrealizować projekt w zasadzie „od zera”, włączając w proces wiele kompetencji i talentów. Praca w takim otoczeniu jest bardzo wymagająca, ale przynosi rezultaty. Jeśli w dodatku pracujemy nad przedsięwzięciami rozwijającymi polską kulturę w nowoczesny sposób staje się to niezwykle fajną przygodą – komentuje.

Na zdjęciu: Tomek Bagiński podczas produkcji "Twardowsky 2.0". Fot. materiały prasowe

Na zdjęciu: Tomek Bagiński podczas produkcji "Twardowsky 2.0". Fot. materiały prasowe

Dla obu organizacji był to więc proces wspólnej nauki i budowania zaufania przy projekcie wykraczającym poza kompetencje tylko jednej firmy, a wypracowana w procesie oryginalna własność intelektualna i rozpoznawalność marki „Legendy Polskie Allegro” może stać się czymś więcej niż tylko jednorazową kampanią. Udało się bowiem z sukcesem rozbudzić i potwierdzić apetyt na taką formę rodzimej popkultury. – „Legendy Polskie Allegro” są wyróżniającym się przedsięwzięciem na polskim rynku, zarówno jeśli chodzi o skalę projektu, jak i ambicje zespołów go realizujących. Postawiliśmy na formułę zrywającą z dotychczas przyjmowaną konwencją i wykorzystaliśmy atrakcyjne formy wizualne, muzyczne oraz kompetencje kreatywne i marketingowe. W rezultacie powstał barwny świat i opowieści, które mogą stać się dobrą platformą do rozpowszechniania polskiej kultury – zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju – podkreśla Anna Iller z Allegro.

Równocześnie bardzo się cieszymy, że uniwersum „Legend” ma w sobie sporo otwartości i niedopowiedzeń, co stymuluje kreatywność w zaangażowanej z nią społeczności. W zasadzie co tydzień otrzymujemy nowe pomysły na to, jak rozwinąć pewne wątki i bohaterów, a to oznacza, że te historie zapadają w pamięć i inspirują. Jest to niezwykle budujące – uzupełnia Iller.

Na zdjęciu: plan podczas produkcji filmu "Twardowsky 2.0". Fot. materiały prasowe

Na zdjęciu: plan podczas produkcji filmu "Twardowsky 2.0". Fot. materiały prasowe

Biznes vs kultura

– Kultura i biznes to dziedziny, które w naszym regionie i szarzej w kraju nie rozumieją się nawzajem. Od dawna poszukiwany jest klucz do połączania tych środowisk. Zostawiamy sponsoring wielkich międzynarodowych korporacji przy wielkich festiwalach takich jak Open'er, Camerimage czy wrocławskie Nowe Horyzonty. Niech przypadek współpracy Allegro z Platige Image i powstanie serii filmów „Legendy Polskie” reżyserowane przez Tomka Bagińskiego stanie się pozytywnym przykładem, jak polskie przedsiębiorstwo może zaistnieć w wysokiej klasy produkcie artystycznym. Chciałbym, wspólnie z Wyższą Szkołą Bankową, żeby ten przykład zainspirował nas do rozmowy na poziomie lokalnym. Jak i po co regionalne firmy mogą skorzystać z tego, co proponuje lokalne środowisko artystyczne, opowie między innymi Anna Iller z Allegro i Jan Pomierny z Fish Ladder – mówi Arkadiusz Hapka, organizator Millennium Docs Against Gravity Bydgoszcz 2017, zapraszając na konferencję „Biznes vs kultura, czyli jak połączyć piękne z pożytecznym”, która odbędzie się 11 maja w Bydgoszczy, a która będzie częścią festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity Bydgoszcz 2017.

Anna Gardyniak

magazyn@allegro.pl
charytatywni.allegro.pl - bo pomaganie jest fajne
Chęć pomocy tym, którzy jej potrzebują, jest naszym naturalnym odruchem. Teraz już nie musimy czekać, aż ktoś nas o tę pomoc poprosi. Sami możemy wystawiać rzeczy na licytacje, a zdobyte w ten sposób pieniądze przeznaczyć na jeden z wielu celów dostępnych na charytatywni.allegro.pl. Jak? Przekonaj się.
Kolejny raz youtuberzy na Allegro dają z siebie więcej
Łagodny wiatr, słońce, delikatna mazurska fala – prawie każdy chciałby znaleźć się w tak sielskim otoczeniu i w towarzystwie znajomych popływać pod żaglami. Czy w takiej sytuacji można myśleć o czymś innym niż błogi wypoczynek? Okazuje się, że można i nie będą to mazurskie przyjemności, a pomoc potrzebującym. Po raz drugi Allegro wspiera ofiarność youtuberów rywalizujących o w żeglarskich regatach.
„Lemoniada”: kolejny film Allegro z serii „Czego szukasz” to lekka i zabawna historia wakacyjna
Tym razem w reklamie Allegro nie znajdziemy wzruszeń ani łez. Nowy film opowiada zabawną letnią historię. Emisja kampanii rozpoczęła się 19 czerwca, tuż przed początkiem wakacji, kiedy większość z nas czeka niecierpliwie na nadchodzący czas wypoczynku.
Matka i córka w reklamie: nie słodka sielanka, ale dużo życiowej mądrości
Matka i córka to system naczyń połączonych. Ale bez jednego zdefiniowanego schematu. Ile historii, tyle różnych modeli relacji, od zapatrzenia i odwzorowania po całkowite zaprzeczenie. Jedne chcą być przyjaciółkami córek, dla innych funkcja rodzica  wychowującego jest zawsze nadrzędna. Niezależnie od realizowanego schematu, siły więzi między matką i córką nie da się porównać z żadną inną relacją. Poznaj historię Ani z Piotrkowa, którą nasz zespół poznał, realizując ostatnią reklamę Allegro "Czego szukasz. Bal"