Czarny kot zachęcający do obejrzenia występu kabaretu Le Chat Noir stał się ikonicznym przykładem siły plakatu – do dziś przemyślana gra barw i typografia dostosowana do przekazu budzą podziw dla autora – Théophile Alexandre Steinlena.

Chat Noir Steinlein - plakat.jpg

Wszystko to miało miejsce w 1896 roku, kiedy plakat wcale nie tak nieśmiało przecierał sobie drogę do bycia obecnym w przestrzeni. Nie pretendował jeszcze do miana dzieła sztuki – albo inaczej: osoby je tworzące nie miały zamysłu być uznanymi za artystów. To dziś, w świecie cyfrowego mogę-wszystko dawne dokonania budzą podziw i uznanie.

Dawne plakaty – te z końca XIX wieku – miały pełnić przede wszystkim funkcję zachęcającą do kupna produktu, tym samym przecierając szlaki współczesnej  reklamie. Znów ikoniczna kreacja: dla marki Jerome B. Rice Seed Company wprawna ręka grafika psychoanalityka nakreśliła postaci ludzi warzyw zachęcających do kupna nasion. Do dziś ta seria plakatów prezentowana jest za wzór, mówiąc po reklamiarsku, insightu, kreacji i właściwej  egzekucji. Plakat dawny głównie namawia do kupna – i tu prym wiodą produkty spożywcze i kosmetyczne. Ale także w obliczu planów mocarzy świata szczególnie na początku XX wieku i w latach 30. staje się orężem słowa. Nakłania, czasem grozi, tumani i przestrasza, zachęca, by opowiedzieć się po której ze stron.    

Lata 60. 70. i 80. w Polsce są przyjazne plakatowi i dają artystom wspaniałe warunki rozwoju. Kiedyś szło się do kina czy do teatru także ze względu na plakat, który interpretował sztukę czy film, czasem nie będąc jedynie artystyczną  zachętą, ale dając mu nową interpretację. Takie dokonania Waldemara Świerzego, Rafała Olbińskiego, Lecha Majewskiego, Franciszka Strowieyskiego czy Andrzeja Krajewskiego są dziś kanoniczne i stanowią zachętę do wyjścia poza ramy czysto informacyjne czy mające przyciągnąć wzrok.

Rafał Olbiński

Rafał Olbiński.jpg

Waldemar  Świerzy

Wakdemar Świerzy.jpg

Lech Majewski

Lech Majewski.jpg

Franciszek Starowieyski

Franciszek Starowieyski.jpg

Andrzej Krajewski

Andrzej Krajewski.jpg

Bardzo podobają mi się klasyki polskiej szkoły plakatu, wieszane w prostych ramach w surowych wnętrzach nadają pomieszczeniom ciepło, ton i charakter – mówi Karolina Kiepas z Don’t Panic, współorganizująca Targi Plakatu, coroczne wydarzenia skupiające miłośników plakatu, i jak na razie jedyne tego typu cykliczne przedsięwzięcie w naszym kraju.

Na Allegro znaleźć też można prace młodszego pokolenia artystów, wyraźnie zainspirowanych dokonaniami Polskiej Szkoły Plakatu i latami 70. i 80 – Jakuba Zasady czy Kaji Renkas, a także innych.

Jakub Zasada 

Jakub Zasada.jpg

Kaja Renkas

Kaja Renkas.jpg

Współcześnie plakat nie pełni już wyłącznie swojej pierwotnej funkcji  informacyjnej, lecz przede wszystkim estetyczną. Ma upiększać wnętrze, cieszyć oko, relaksować osobę wypoczywającą w swoich czterech kątach. Niegdyś dobrym nazywano plakat charakteryzujący się wyrafinowaną kompozycją, głębokim, wymownym przekazem i twórczą ekspresją. Obecnie można powiedzieć, że zasady te złagodniały, plakatem nazywa się wielkoformatowe ilustracje, ale zdecydowanie mniej obserwujemy wśród nich takich z konkretnym przekazem; raczej jest to plakat w formie light – ma być ładny, pokazywać warsztat artysty, dobrą kompozycję, zabawę formą i przekaz – ale głównie estetyczny. Dobry plakat współcześnie to taki, który dobrze wygląda w przestrzeni, w której wisi – mówi Karolina Kiepas.

plakat sowa jeleń.jpg

Jesteśmy pokoleniami estetów pragmatyków lubiących swojej przestrzeni nadać kształt, odpowiadający nie tylko temu co się nam w danej chwili podoba, ale także podążający za modą. Stąd wysyp w ostatnich latach przykładów tzw. estetyki skandynawskiej, bazującej na silnym akcencie typograficznym i łączeniu elementów natury z surowym czarno-białym kolorytem lub pastelowymi barwami.

plakat typograficzny.jpg

Skoro już przy typografii jesteśmy, na Allegro znajdziecie spory wybór współcześnie modnych fontów:

plakat uśmiech.jpg

Nie ma zasady, zgodnie z którą należy stosować się przy wyborze pomieszczenia, w którym zamierzamy umieścić dany plakat. Wszystko zależy od jego treści i naszej inwencji. Gdybym miała wskazać pomieszczenia, w których według mnie plakaty prezentują się najlepiej, to zdecydowanie byłby to salon, łazienka oraz miejsca spotkań, jak puby i bary – mówi Martyna Szulist, prowadząca stronę Pozytywne Wnętrza.

Nie brak również w szerokiej ofercie dostępnej na Allegro plakatów motywacyjnych, stanowiących bodziec do rozwoju duchowo-intelektualnego.

plakat motywacyjny.jpg

Jeśli masz ochotę na permanentne przebywanie z czymś, co będzie stanowić bodziec, inspirację lub po prostu przypominać coś co lubisz, dobrze zdecydować się na plakaty popkulturalne bądź prezentujące sztukę współczesną… a także te z filmów.

Dla amatorów sztuki współczesnej

plakat małpa z bananem.jpg

Dla hobbystów

plakat Books.jpg

Dla kinomanów

plakat Breaking Bad.jpg

Białe ściany w mieszkaniu aż się proszą o urozmaicenie ich grafiką czy obrazem. Polecam dobór odpowiednich dodatków poprzez kontakt ze sztuką i zakupienie oryginalnej grafiki, obrazu, plakatu od artysty, niż zakupienie stockowej grafiki drukowanej w milionowych egzemplarzach i zawieszanej bezmyślnie, bez żadnej świadomości jej pochodzenia i znaczenia – mówi Małgorzata Piotrowska z Don’t Panic.

Dla podróżników

Plakat Wenecja kolorowe gondole.jpg

Dobry plakat wywołuje emocje, wrażenia estetyczne i optyczne. Człowiek wobec takiego plakatu nie przechodzi obojętnie, zatrzyma się, bo coś urzeka w tej grafice, kompozycji, treści, bo plakat mimo graficznej formy jest nośnikiem treści – mówi Małgorzata Piotrowska.

Do wnętrz minimalistycznych poleciłabym czarno-białe plakaty z autorskimi grafikami lub motywem roślinnym, np. tak popularnymi ostatnio liśćmi palmowymi, albo zwierzęcym. Często też dla przełamania charakteru wnętrza proponuję moim klientom bardziej odważne rozwiązania w postaci wielokolorowych plakatów, które w czarnych ramach prezentują się niezwykle pięknie na tle białych ścian i stają się główną dekoracją danego pomieszczenia – przekonuje Martyna Szulist.

Dla miłośników zwierząt

plakat krajobraz pejzaż jeleń.jpg

Zainteresowanie plakatem przeżywa renesans. Jest to bardzo pożądana dekoracja, coraz częściej pojawia się w polskich domach na miejscu wielkoformatowych zdjęć, przypadkowych płócien czy fototapet. Takie zjawisko cieszy – Polacy coraz większą wagę przywiązują do indywidualnego charakteru swoich domów i mieszkań, co bardzo łatwo dzięki plakatowi osiągnąć. Obecnie wielu młodych polskich artystów, ilustratorów, o których jest głośno dzięki komercyjnym kooperacjom, wraca do technik i stylów znanych z polskiej szkoły plakatu. Okazuje się, że te wzorce mają wielu nowych, młodych fanów oraz znajdują odbiorców także wśród starszego pokolenia, które wyraźnie reaguje na nie z sentymentem. Trend powrotu do plakatu jako dekoru powraca też w magazynach wnętrzarskich, portalach poświęconych designowi – żadna sesja nie może się już bez niego obyć. To wspaniałe zjawisko, bo forma plakatu jest prosta, łatwo przyswajalna, miła w odbiorze i dzięki obecności w życiu publicznym i w polskich domach ma szansę przyczynić się do estetycznej edukacji najmłodszego pokolenia – opowiada na zakończenie Karolina Kiepas.

Ilustracja: pokój w siedzibie Allegro w poznańskim Pixelu. Fot. archiwum redakcji

Joanna Jasikowska

magazyn@allegro.pl