W 2016 roku najwięcej nabywców znalazły samochody w kolorze czarnym (31,73 proc. udziału w rynku samochodów sprzedanych), srebrnym (15,74 proc.) i szarym (10,01 proc.) – mówi Dariusz Magdziak, szef kategorii Motoryzacja w Allegro. Auta w kolorze białym zajęły dopiero czwarte miejsce (9,45 proc.). Kolejne pozycje zajmują auta o barwie niebieskiej, zielonej, czerwonej, brązowej i złotej. Najmniej popularne kolory nadwozia to bordowy, beżowy, fioletowy i żółty. – Nieco inaczej będzie w tym roku – prognozuje Magdziak. Uważa, że czeka nas era samochodów w kolorze białym – niemal jedna trzecia sprzedanych aut będzie miała nadwozie tej barwy. Na drugim miejscu uplasuje się lakier szary – 18,34 proc., a na kolejnych miejscach czarny – 12,66 proc. i srebrny – 11,74 proc. Pozostałe 24,67 proc. samochodów będzie – w kolejności – w kolorze czerwonym, niebieskim, złotym, zielonym, żółtym oraz brązowym. – Producenci samochodów chcą tworzyć własne wariacje na temat koloru białego, srebrnego, czarnego i szarego, które będą charakterystyczne dla danej marki. Dla aut z roczników modelowych 2017 i 2018 powstanie ponad 60 nowych odcieni lakierów – powiedziała podczas spotkania z dziennikarzami ekspertka od lakierów z ramienia firmy PPG Industries Jane Harrington.

Ulubione kolory aut na świecie 

W ciągu ostatnich 10 lat cztery najchętniej wybierane kolory aut na świecie to biały, czarny, srebrny oraz szary. Kolor czerwony zamyka pierwszą piątkę preferowanych barw. Istnieją też silne globalne trendy jeżeli chodzi o kolory lakierów samochodowych, ale wciąż są wyraźne różnice regionalne. Preferencje kolorystyczne mogą zmieniać się bardzo często – wpływa na to rodzaj wprowadzanych na rynek pojazdów, ich wielkość, a także czynniki kulturowe, społeczne i demograficzne. Rankingi dotyczące wyborów kolorów samochodowych opracowywane są na ogół dla Europy i Ameryki Północnej.

seat-ateca_2.jpg

Świat najbardziej lubi auta w kolorze białym, srebrnym czarnym i szarym. W Ameryce Północnej palmę pierwszeństwa również dzierży kolor biały, ale kolejność trzech pozostałych jest nieco inna: czarny, szary i srebrny. Natomiast w Korei Płd. kierowcy lubią biel i srebro, podobnie jak Japończycy. Segment samochodów kompaktowych w Japonii wykazuje coraz więcej trendów ekologicznych, rośnie popularność kolorów naturalnych i kolorów ziemi. Kolor czarny znalazł się na szczycie rankingu w Chinach – prawie jedna czwarta sprzedawanych tam pojazdów jest w tym kolorze. Kojarzy się on kierowcom z jakością, solidnością i luksusem. W Indiach najbardziej popularne są jasne kolory, Hindusom najbardziej podoba się srebrny, a najmniej – czarny. W Rosji najwyższą pozycję zajmuje kolor zielony z dużą ilością chromu.

Biały rządzi

W ciągu ostatniej dekady kolor biały plasuje się coraz wyżej w rankingach popularności barw lakierów w przemyśle motoryzacyjnym. Biały jest bardzo modny w aranżacji wnętrz, w modzie odzieżowej i w wielu innych dziedzinach. Nic więc dziwnego, że atrakcyjna biel jest obecnie wykorzystywana w „ubieraniu” aut luksusowych. Jeszcze kilka lat temu kolor biały kojarzył się wyłącznie z pojazdem firmowym, bo auto w tym kolorze łatwo było okleić reklamami. Jednak kolor biały lub jego odmiana perłowobiała będzie w tym roku najbardziej pożądanym, najczęściej kupowanym i najmodniejszym kolorem w salonach samochodowych. 

Audi_A3_2016_Zakopane1155.jpg

Potwierdzają to badania firmy BASF, która opublikowała raport na temat najpopularniejszych kolorów w segmencie motoryzacyjnym w 2016 roku. Jakie kolory dominowały na rynku? Mark Gutjahr, szef pionu Automotive OEM Color Design BASF w Europie, wskazuje na istotne różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego w odniesieniu do kolorów. Im mniejszy samochód, tym szersza paleta kolorów. W całej Europie wśród kolorów wybieranych do wykończenia auta króluje biały. Tak też wynika z raportu Global Automotive 2016 Color Popularity firmy Axalta, dostawcy farb dla przemysłu motoryzacyjnego. 

Czerwony z odrobiną szaleństwa 

Kilka lat temu na zlecenie Forda w Wielkiej Brytanii zespół pod wodzą Wendy Lord przeprowadził badania nad relacją między wyborem koloru nadwozia a indywidualnymi cechami charakteru. Przebadano ponad 200 osób w wieku 25–65 lat. I co się okazało? Kobiety, które wolą czarne samochody, są sprytne i skoncentrowane na osiągnięciu wyznaczonego celu, a mężczyźni jeżdżący takimi autami są uczuciowi i władczy. Srebrne auta wybierają panowie spokojni i zrównoważeni, natomiast niebieskie – konserwatyści, dla których najważniejsze w życiu są spokój i uczucia. – Gdy zapytano ankietowanych o kolor czarny i czerwony, to niezależnie od płci kolory te przemawiały do osób, które ekscytują się ryzykownymi przedsięwzięciami – powiedziała Lord, konsultantka ds. testów psychometrycznych i psycholog. Spostrzeżenia Lord są zbliżone do wyników, jakie uzyskała brytyjska firma Carcraft. Przeprowadziła ciekawe badanie, którego wyniki podała firma monitorująca rynek samochodowy Samar. Kolor auta zdradza nie tylko charakter danej osoby, ale i jego aspiracje. 

Opel-Astra-296742.jpg

Oto lista 10 najpopularniejszych kolorów aut oraz przypisywane im znaczenia opisujące cechy osobowości właściciela.

Srebrny – kierowca chce być postrzegany jako osoba ciesząca się dostatkiem i prestiżem, stawia na elegancję i zdradza duże poczucie własnej wartości.
Niebieski – wybierają ludzie, którzy tęsknią za spokojem. To osoby punktualne, godne zaufania i skłonne do oportunizmu.
Biały – to spokojni i łagodni kierowcy, ważniejsze od pieniędzy są dla nich relacje międzyludzkie.
Czarny – osoby wybierające ten kolor pragną podkreślić swój autorytet w stosunku do innych, lubią rządzić.
Czerwony – panie i panów charakteryzuje płomienny charakter i odrobina szaleństwa, lubią brać sprawy w swoje ręce.
Szary – oznacza stałość charakteru i solidność.
Zielony – to kierowca dbający o przestrzeganie przepisów, który próbuje łagodzić nerwowe sytuacje.
Fioletowy – pewny siebie kierowca, kochający wszystko, co piękne.
Żółty – właściciele aut w tym kolorze są optymistami, lubią sport i dynamiczne działanie.
Pomarańczowy – kierowca jest szczęśliwą osobą, która lubi rzeczy nietypowe i bycie w centrum uwagi.
Złoty – symbolizuje niezależność i pewność siebie.

Zgadza się?

Fot. materiały prasowe

Anna Lubertowicz-Sztorc

magazyn@allegro.pl