Największym hitem eksportowym polskiej popkultury jest dziś Wiedźmin. Dzięki globalnemu sukcesowi gier wyprodukowanych przez CD Projekt RED bohater Andrzeja Sapkowskiego nie tylko zdobył międzynarodową popularność, ale również skutecznie przybliżył polską kulturę międzynarodowej publice. Taki mariaż technologii, kultury i sztuki będący jednocześnie intratnym przedsięwzięciem biznesowym nosi miano kulturotechu, którego przejawem są również wyprodukowane przez Allegro „Legendy Polskie”.

– Kulturotech to kategoria produktów i usług inspirowanych lokalnym dorobkiem kulturowym wykorzystująca nowe technologie do tworzenia i szerokiego rozpowszechniania treści. Jednocześnie są to produkty pozytywnie rozwijające narodową markę i jej tożsamość – mówi Marcin Kobylecki, dyrektor kreatywny studia Fish Ladder odpowiedzialnego za produkcję filmów z serii „Legendy Polskie”.

„Legendy Polskie” są projektem z pogranicza kultury i reklamy w wyjątkowy sposób budującym markę w cyfrowym świecie. Projekt przedstawia na nowo znane, tradycyjne polskie historie w sposób atrakcyjny i zrozumiały dla młodego odbiorcy, żyjącego w świecie Internetu i mediów społecznościowych. Legendy opowiadają o nas i o tym, z jakich cech powinniśmy być dumni. Odwaga, siła, duma, poświęcenie czy sprawiedliwość wcale się nie zdewaluowały.

Kadr z filmu "Jaga"

Kadr z filmu "Jaga"

− Kiedy rozpoczynaliśmy nasze myślenie o tworzeniu treści branded contentowych w Allegro, nie mieliśmy świadomości, że zaprowadzi nas to do tworzenia filmów krótkometrażowych, tym bardziej o takiej tematyce. Nie sądziliśmy, że odnajdziemy inspiracje w polskich legendach i rodzimej muzyce. Kiedy zaczęliśmy pracę nad pierwszymi scenariuszami, to wiedzieliśmy, że jest to ta forma i ten przekaz, którym chcemy się podzielić z naszymi odbiorcami − mówi Anna Iller, Branded Content Manager w Allegro.

− Mieliśmy poczucie, że polski widz chciałby oglądać rodzime produkcje na poziomie amerykańskiego kina rozrywkowego. Jednak inspiracje, z których czerpie przemysł amerykański nigdy nie znalazły odzwierciedlenia w polskich produkcjach. Dostrzegliśmy, że cały świat legend polskich jest niewyeksploatowanym obszarem archetypów i bohaterów, których pamiętamy z dzieciństwa. Dlatego projekt „Legendy Polskie” opowiada o naszych cechach narodowych w pozytywnym ich znaczeniu: o tym, że jesteśmy dumni, przedsiębiorczy, zaradni i ambitni. Te cechy opowiadają o nas samych – dodaje Anna Iller.

„Smok”, pierwszy film z cyklu „Legendy Polskie” swoją premierę miał 30 listopada 2015 i w serwisie YouTube został już obejrzany blisko 4 miliony razy! Dziś projekt „Legendy Polskie” to już pięć krótkometrażowych filmów fabularnych (ponad 18 milionów wyświetleń na YouTubie), trzy teledyski (ponad 5 milionów wyświetleń na YouTubie), siedem utworów muzycznych (pobranych blisko sto tysięcy razy) oraz dwa ebooki i audiobook (pobranych ponad sto pięćdziesiąt tysięcy razy).

Kadr z filmu "Jaga"

Kadr z filmu "Jaga"

– Kiedy ja, jako pisarz, inspiruję się jakąś legendą, efektem jest książka, którą sam sobie napisałem. To moje wyłączne dzieło. Kulturotech jest przedsięwzięciem angażującym mnóstwo najróżniejszych osób, którym płaci jakaś instytucja, przedsiębiorstwo. Nie ma autora, jest co najwyżej dyrektor przedsięwzięcia. Nie ma też, najczęściej, jednego tylko dzieła. W wypadku „Legend Polskich” mieliśmy różne filmy, ale też audiobooka i opowiadania, gra Wiedźmin obrodziła komiksami, figurkami, koszulkami i innymi gadżetami. Kulturotech ma tendencję do ciągłej ekspansji na nowe pola, zawłaszczania świata dla siebie – tłumaczy pisarz Łukasz Orbitowski, współautor książki „Wywiad z Borutą” oraz antologii „Legendy Polskie”.

To, co odróżnia kulturotech od „zwykłej” inspiracji, jest zorientowanie na biznes. Inspiracje kulturą czy sztuką są w nim wykorzystywane do kreowania doznań i emocji, które później są sprzedawane, przynosząc realny zysk inwestorom. Kulturotech to także świadome budowanie marki i wizerunku na arenie międzynarodowej.

– Każda kultura jest w jakiś sposób unikalna i próbuje kształtować swój współczesny mit. Skandynawowie od lat stawiają na zrównoważony rozwój i design zorientowany na potrzeby człowieka. To z kolei przekłada się na postrzeganie ich przemysłu i biznesu: firmy architektoniczne, producentów samochodów czy zabawek. Innym przykładem jest Kalifornia, od zawsze identyfikowana z przełamywaniem status quo, kreatywnością, ciężką pracą i przedsiębiorczością. A dzisiaj eksportującą ten mit na zewnątrz, w postaci kultury „startupów” oraz licznych produktów technologicznych, którymi otaczamy się na co dzień – wyjaśnia Łukasz Alwast, project manager ze studia Fish Ladder.

– „Wiedźmin” i „Legendy polskie” to przykłady kulturotechu, na których bardzo dobrze widać jak to zjawisko wygląda w praktyce. To połączenie oryginalnych treści kulturowych z nowoczesnymi formami ekspresji: grami czy filmami sci-fi wykorzystującymi do tego platformy dystrybucji pozwalające na uzyskanie skali. Zarówno „Wiedźmin” jak i „Legendy” są realizacjami z dziedziny rozrywki, ale te same mechanizmy powinny też działać dla innych obszarów życia, np. interakcji Państwa z obywatelami, czy rozwoju i eksportu polskich produktów – dodaje Marcin Kobylecki.

Na dzień dzisiejszy polski kulturotech najlepiej sprawdza się w kulturze. Dzięki wyrastającemu ze słowiańskiej tradycji „Wiedźminowi” oraz inspirowanym podaniami „Legendom Polskim” świat nie tylko poznał nasz kraj lepiej, ale przede wszystkim się nim zainteresował. Sukces gry CD Projekt RED sprawił, że angielskie wydania książek Andrzeja Sapkowskiego trafiły na listy bestsellerów a prawa do stworzenia i dystrybucji komiksowej serii o Geralcie z Rivii kupiło potężne wydawnictwo Dark Horse Comics.

Czy jednak Polska, poza swoim folklorem, ma co więcej zaoferować światu? – Kultura to nie tylko przeszłość i historia. Chociaż tą mamy wyjątkową i niezwykle oryginalną. Kulturotech to również tworzenie współczesnej opowieści w oparciu o nasze ambicje i aspirację. Mamy okres dwudziestolecia międzywojennego i transformacji, jako inspiracje, ale powinniśmy się też skupić na przyszłości. Opowiadać o Polsce jako państwie przedsiębiorczym, kreatywnym, kulturowo bogatym. Wykorzystującym technologie, naukę i design do rozwoju nowych produktów, promocji kraju, czy rozwoju Państwa i społeczeństwa. To w tej chwili robi Singapur, Zjednoczone Emiraty Arabskie czy bliższa nam Estonia. I nic nie powinno stać na przeszkodzie abyśmy wypracowali swoją własną, oryginalną i kreatywną narrację – mówi Łukasz Alwast.

Łukasz Orbitowski nie ma wątpliwości, że polska kultura kryje w sobie niewykorzystany potencjał. – Doskonale wyobrażam sobie film o epidemii zombie, wybuchającej, traf chciał w marcu 1968 roku, Wałęsę jako superbohatera z mocami od Matki Boskiej i tak dalej – mówi pisarz. – Doskonale wyobrażam sobie „Ballady i romanse” zrobione w stylu „Opowieści z krypty”. Sam miałem kiedyś pomysł na grę opartą na „Królu Duchu” Słowackiego. Polski Romantyzm jest gotowym składem „kulturotechowych” patentów, który nigdy się nie skończy – dodaje Orbitowski.

Kadr z filmu "Jaga"

Kadr z filmu "Jaga"

Czy faktycznie będziemy mieli kiedyś okazję zobaczyć film, w którym polscy bohaterowie obdarzeni supermocami staną do walki ze złem tego świata? Czy twórcy „Legend Polskich” szykują dla nas jeszcze jakieś niespodzianki? Tego na razie nie wiemy, a pytani z tajemniczymi uśmiechami grzecznie wymigują się od odpowiedzi. Pozostaje mieć nadzieję, że autorzy „Legend Polskich” nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa i niebawem zaskoczą i zachwycą nas kolejną produkcją.

Ilustracja: DB Creative Factory

Marcin Kamiński

magazyn@allegro.pl
Piotr Machalica: życie bez Twittera
Jeden z najlepszych polskich aktorów powraca na duży ekran. W Legendach Polskich Tomasza Bagińskiego Piotr Machalica jako Rokita jest diabelnie dobry. Tak, że czekamy na więcej...
Narodziny Diablicy w teledysku „Aleja gwiazd”
Teledysk do nowej aranżacji piosenki w wykonaniu Anny Karwan i Matheo to kolejna produkcja, która powstała w ramach projektu Legendy Polskie. Tym razem Allegro zaprosiło do współpracy młodych twórców filmowych. W rolach głównych wystąpili Aleksandra Kasprzyk i Tomasz Drabek znani z filmu „Twardowsky 2.0”.
Twardowsky 2.0 już dziś na ekranie!
Jeśli czekaliście z niecierpliwością na sequel w reżyserii Tomka Bagińskiego, film „Twardowsky 2.0”, czyli trzecią część kultowej serii Legendy Polskie, to dziś czeka Was uczta dla zmysłów. Film zostaje udostępniony w sieci wszystkim tym, którzy czują, co to znaczy dobre kino i znają siłę emocji. Jakich? To sami musicie zobaczyć.
Twardowsky i inne Legendy Polskie wracają
Ta jesień będzie należała do bohaterów Legend Polskich. Premiera pierwszego filmu z nowej serii - „Twardowsky 2.0” – już 16 września na stronie legendy.pl i w serwisie YouTube. Do świetnie przyjętych bohaterów z opowieści „Smok” i „Twardowsky” dołączają kolejni z „Operacji Bazyliszek” i „Jagi”. Allegro zaprosiło do współpracy zespół znanych aktorów, m.in. Roberta Więckiewicza, Piotra Machalicę, Tomasza Drabka, Olafa Lubaszenko, Katarzynę Pośpiech oraz Pawła Domagałę.