Jak wynika z badania „E-commerce w Polsce” przeprowadzonego przez Gemius w 2016 roku, ostatnie lata przyniosły dynamiczny wzrost wartości rynku handlu elektronicznego. Jak pokazują szacunki, w 2016 roku mógł osiągnąć nawet  35,8 mld zł, natomiast w roku 2020 jego wartość ma wzrosnąć do aż 63 mld zł. Najchętniej kupujemy w sieci właśnie ubrania, później sprzęt RTV/AGD, książki oraz płyty. Zdecydowanym liderem serwisów e-handlu w świadomości internautów jest serwis Allegro, ze spontaniczną znajomością na poziomie 68%, kolejny jest OLX (28%) i Zalando (13%). W kwestii zakupu odzieży na czele również plasuje się Allegro. Tak więc do słynnego cytatu Marilyn Monroe możemy dodać dwa słowa: „Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy. W Internecie”.

Smart kupujący

Rozwój całego rynku sprzedaży internetowej i technologii mobilnych sprawił, że staliśmy się bardzo wymagającymi klientami. Według raportu „Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka”, 1/5 polaków deklaruje, że żyje smart, to znaczy, że korzysta z nowoczesnych technologii, dokonuje rozważnych decyzji zakupowych czy stawia na „work-life balance”. Staliśmy się  tzw. smart konsumentami: jesteśmy dobrze poinformowani, porównujemy i analizujemy oferty, sprawdzamy opinie i oczekujemy sprawnych oraz wygodnych rozwiązań. Takich jak… szybkość, wygoda i atrakcyjne ceny – to najczęściej wymieniane zalety zakupów internetowych. Jak zaznacza Katarzyna Ryfka-Cygan, trener, praktyk e-commerce, sklepy internetowe dają nam w zasadzie nieograniczone możliwości. – Możemy „udać się” na zakupy w środku nocy, zasiadając w szlafroku i kapciach w swoim fotelu i popijać przy tym ulubioną herbatę. Do tego mamy zdecydowanie większy wybór produktów, możemy łatwiej porównać cechy i ceny produktów, a opinie zamieszczone przez wcześniejszych klientów dają nam również obraz podejścia sprzedawcy do klienta – wyjaśnia.

Diana Okular z działu Moda w Allegro dodaje, że dzisiaj jako konsumenci jesteśmy rozpieszczeni przez rynek i oczekujemy wielkiego wyboru kolorów, wzorów, rozmiarów... – Internet daje możliwości, jakich nie mamy w sklepach stacjonarnych, których oferta często jest ograniczona wyborem i gustem właściciela lub narzuconą kolekcją brandów sieciowych – mówi ekspertka. – Polskie kobiety mają piękne kobiece kształty, czyli biodra, talię i biust – wiele ubrań z oferty po prostu na nie nie pasuje, a w Internecie można znaleźć wszystkie rozmiary. Internet jest też bardzo demokratycznym medium, a jego zasięg daje szansę małym, polskim sklepom na dotarcie do większej liczby klientów. Internetowe zakupy dają też możliwość spokojnego podjęcia decyzji zakupowej w domu – wymienia Okular.

Jak kupować?

Jak czytamy w badaniu „Polska Strojna”, każdego dnia na Allegro sprzedaje się średnio ponad 850 tysięcy przedmiotów, z czego 1/5 poprzez urządzenia mobilne; w samej kategorii Moda i Uroda klienci dokonują 3 mln transakcji miesięcznie. Kupując w Internecie, nie mamy oczywiście możliwości przymierzenia ubrania czy obuwia, zatem musimy dokładnie zapoznać się z proponowaną ofertą. – Obecnie prawie każdy sprzedawca podaje, poza rozmiarem z metki, dokładne wymiary danego ubrania, zatem ryzyko złego doboru jest niewielkie. Bez problemu można w warunkach domowych sprawdzić, ile mamy w pasie czy w biodrach i porównać to z wymiarami wskazanymi przez sprzedawcę. W ten sposób kupuję również buty, dobierając odpowiednio długość wkładki. Taka forma zakupów sprawdza się głównie w przypadku marek, których rozmiarówkę bardzo dobrze znamy, ale ja stosuję ją także do tych nowych, które dopiero poznaję – tłumaczy Katarzyna Walas, dodając, że nawet jeśli „nie trafi” z rozmiarem, zawsze może odstąpić od umowy i zwrócić towar, jednak, jak sama przyznaje, rzadko z niego korzysta, bo zwykle wybór jest trafiony, a ubrania i buty są wygodne.

Weryfikacja rozmiaru jest równie istotna, jak zwrócenie uwagi na materiał wykonania danego przedmiotu. Ta wiedza jest nam niezbędna, bo nie możemy fizycznie „dotknąć” sukienki, swetra czy bluzki, tak samo jak skórzanych butów czy obuwia sportowego. Zatem, poznając skład materiału, jesteśmy w stanie „wyobrazić sobie” cechy danego produktu, kwestie jego rozciągliwości i zachowania na ciele. Wiadomo też, że inaczej zachowuje się len, a inaczej materiał z dużą domieszką rozciągliwego elastanu.

Kolejną istotną sprawą, na którą warto zwrócić uwagę, jest estetyczny aspekt prezentacji ubioru czy obuwia. – Jako klientka zawsze zwracam uwagę na sposób prezentacji produktów w sklepach internetowych czy aukcjach. Niedbały, chaotyczny opis, przypadkowe i nieoddające rzeczywistości zdjęcia produktów to pierwsze sygnały zapalające w mojej głowie lampkę ostrzegawczą. Podobnie jak niezwykle niska, niewiarygodna wręcz cena – mówi Katarzyna Ryfka-Cygan.

Jak podkreśla Celestyna Lendo-Zachariasz, szefowa kategorii Moda w Allegro, bardzo ważnym aspektem sprzedaży mody on-line jest minimalizacja ryzyka, które wynika z faktu, że klient nie może tego produktu dotknąć w chwili zakupu. – Na tej postawie branża online opracowuje kolejne mechanizmy, które mają na celu zniwelowanie różnic między zakupami w tych dwóch tak odmiennych kanałach. Z tej perspektywy kluczowe stały się takie mechanizmy jak kompleksowa obsługa zwrotów dająca możliwość przymierzenia produktu i jego łatwej wymiany. Obecnie na przykład każdy zakup dokonany na Allegro w oficjalnym sklepie marki Deichmann możemy w łatwy sposób zwrócić w sieci sklepów stacjonarnych marki – zauważa Lendo-Zachariasz i dodaje, że ze względu na skalę biznesu modowego na Allegro, który jest największym biznesem odzieżowym i obuwniczym online w Polsce, serwis nie koncentruje się jednak na takich pojedynczych działaniach. – Całość zmian w serwisie to element biznesowej strategii, która ma na uwadze również właściwą parametryzację oferty. Wiemy, że dla klientów ważna jest przejrzystość oferty i możliwość jej szybkiej weryfikacji, dlatego wprowadzamy w serwisie standardyzację karty produktu we współpracy z naszymi sprzedającymi – wymienia ekspert z Allegro.

Dobre praktyki

Wybraliśmy najlepszy garnitur lub wymarzoną sukienkę, zweryfikowaliśmy rozmiar, materiał i inne szczegóły. Na co zwrócić uwagę w aspekcie samego procesu zakupowego? Zacząć należy od kwestii zupełnie podstawowych – każdy serwis i sklep internetowy ma regulamin. Zapoznanie się z jego treścią to absolutna podstawa, która pozwoli nam zaznajomić się z takimi informacjami jak polityka zwrotów i reklamacji, formy płatności, koszt i czas dostawy. Jak dodaje Katarzyna Ryfka-Cygan, warto też zwracać uwagę, od kogo się kupuje i czytać opinie, zwracając uwagę zwłaszcza na te niezbyt pochlebne. – Jeśli wśród nich często pojawiają się informacje o opóźnieniach w wysyłce, pomyłkach czy problemach z reklamacjami, to może trzeba jednak poszukać produktu w innym miejscu? No i na koniec: brak numeru telefonu czy jakichkolwiek danych adresowych sprzedawcy to absolutna dyskwalifikacja – tłumaczy.

Czytanie opinii to zresztą doskonały pomysł na zweryfikowanie informacji o sprzedawcy w każdym segmencie. Jak podaje przytoczone wcześniej badanie „Smart Living”, co czwarty badany przed zakupem bazuje na opinii bliskich, znajomych czy internautów. Z kolei 21 proc. deklaruje, że opiera się na porównywarkach cen czy serwisach zakupowych, a po zakupie dzieli się swoimi opiniami z innymi, np. poprzez komentarze w sieci. Pozytywne (albo i nie) komentarze realnych użytkowników są najlepszą rekomendacją każdego sprzedawcy.

Jeśli mamy wątpliwości co do wiarygodności danej firmy, warto sprawdzić też jej dane rejestrowe i kontaktowe. Mowa tu o KRS i CEIDG. W zależności od tego, w jakiej formie prowadzona jest działalność, znajdziemy ją albo w pierwszym, albo w drugim rejestrze. Brak informacji w którymkolwiek z tych miejsc może też oznaczać, że firma jest zarejestrowana zagranicą. W tym przypadku znów polecamy zapoznanie się z opiniami innych użytkowników na temat danej firmy.

Jeśli jednak kupiliśmy produkt i z różnych przyczyn nie jesteśmy z niego zadowoleni, nie ma problemu. Przede wszystkim należy pamiętać, że w każdym przypadku, gdy zawieramy umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, możemy odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. Prawo to gwarantuje nam Ustawa o prawach konsumenta. Wiele informacji o prawach nam przysługujących znajdziemy m.in. na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, m.in. w informacjach o tym, jakie prawa nam przysługują.

Podsumowując, oto podstawowe zasady, którymi powinniśmy kierować się, kupując ubrania online:

• Im dokładniejsze zdjęcia i opis, tym lepiej.

• Sprawdź dokładnie nie tylko rozmiar, ale też wymiary wybranego ubrania. Weź pod uwagę rodzaj materiału - te z lycrą czy stretchem rozciągnął się, ale z lnu już nie.

• Sprawdź, czy sprzedający udostępnia swoje dane teleadresowe. Zapoznaj się też z komentarzami na jego temat.

Synergia online i offline

Czy zatem możemy mówić o końcu zakupów stacjonarnych, na rzecz transakcji online? Raczej nie. Te dwa światy są (i jeszcze będą) ze sobą nierozerwalnie związane. Po pierwsze sprzedaż internetowa stanowi obecnie 2,5-4% całkowitej wartości sprzedaży krajowej. Ministerstwo Gospodarki informuje o przewidywanym wzroście tego udziału do 9% w ciągu najbliższych dwóch lat. Co więcej, jak pokazuje badanie „mShopper”, współcześni konsumenci dzięki urządzeniom mobilnym są zawsze online, przy równoczesnym „zanurzeniu” w realnym świecie. Kupują produkty na smartfonie, które zobaczyli czy przymierzyli w realnym sklepie. W realnym sklepie kupują natomiast produkty, które wyszukali w sieci albo takie, na które otrzymali  kupon w aplikacji mobilnej sprzedawcy. W sklepie sprawdzają też ceny online, robią zdjęcia produktom i przesyłają  do konsultacji rodzinie i znajomym. Jak podkreślają twórcy badania, „wszystko to z punktu widzenia konsumenta tworzy bardzo spójny  i efektywny ekosystem zakup”.

Zatem cieszmy się z możliwości tego ekosystemu i czerpmy z niego jak najwięcej. Szukajmy, porównujmy, pytajmy znajomych i czytajmy opinie w social mediach. Bądźmy smart, kupujmy mądrze i cieszmy się z nowości w naszej garderobie.

Jak krok po kroku kupować ubrania i obuwie online, opiszemy w oddzielnym artykule.

Fot. Shutterstock.com/DB Creative Factory

Katarzyna Lipska-Konieczko

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły