Chęci mamy duże, tylko z wykonaniem bywa gorzej. Potwierdzają to badania psychologów i twórców książki „Change Anything” – 95% z nas nie udaje się dotrzymać postanowień dotyczących zmiany złych przyzwyczajeń. Widać to wyraźnie chociażby w noworocznych postanowieniach: siłownie i kluby fitness w pierwszych tygodniach nowego roku przeżywają prawdziwe oblężenie, a frekwencja na zajęciach zorganizowanych jest nawet o 50% wyższa. Później, stopniowo „słomiani zapaleńcy” wypalają się. Kiedy nasz zapał „opadł”, a emocje się ostudziły? Jak to się stało, że jeszcze niedawno z uśmiechem na ustach pędziliśmy na siłownię lub poranny jogging, a dziś na samą myśl o treningu przechodzą nas dreszcze? Koniec z tym! Podpowiadamy, co zrobić, aby tym razem było inaczej.

Ustal cel

Jak podkreśla psycholog sportowy Katarzyna Selwant, na wstępie należy m.in. przeanalizować, czy taka sytuacja zdarza nam się po raz pierwszy, czy może jest to już kolejna próba, która nam nie wychodzi. – Przyczyn takiego stanu rzeczy należałoby szukać w różnicach pomiędzy motywacją zewnętrzną a wewnętrzną. Dlaczego chcemy uprawiać sport? Jaki jest nasz cel, co chcemy osiągnąć i co do tego celu nas motywuje? Czy jest to jakiś zewnętrzny czynnik, np. podobanie się komuś lub chęć należenia do pewnej grupy, czy może potrzeba wynika od nas samych, bo decydujemy się na aktywność, by czuć się dobrze i zdrowo? – wymienia Katarzyna Selwant.

Agata Goraj, trener personalny, dietetyk i instruktor fitness, podkreśla, że zdefiniowanie celów jest absolutną podstawą utrzymania motywacji w sporcie, a ich brak najczęściej popełnianym błędem, który w wielu przypadkach prowadzi właśnie do spadku chęci do uprawiania jakiejkolwiek aktywności. – Możemy wyróżnić trzy kluczowe czynniki motywacyjne przy rozpoczynaniu uprawiania sportu. Po pierwsze: wyznaczenie sobie celu, czyli efektów pracy, jakie chcemy osiągnąć poprzez wykonywanie określonych ćwiczeń. Po drugie: plan, czyli ustalenie całej drogi, którą będziemy podążać, aż do określonego efektu. Może to być zdrowie czy np. szczupła sylwetka. Plan pozwala nam również wyrobić dobre nawyki i systematyczność, które są niezbędne do efektywnej pracy. Po trzecie: rozwój. Wynika on z dwóch poprzednich punktów. Mając dobrze zdefiniowane podstawy i wiedząc, dokąd zmierzamy, motywacja niejako pojawia się sama. Jest wypadkową dobrze założonych celów i planu – tłumaczy Agata Goraj.

Dlaczego nie wychodzi, czyli rób to, co lubisz

Mówi się, że ci, którzy potrafią połączyć pasję z pracą, już nigdy w życiu nie będą musieli pracować. Parafrazując tę popularną sentencję, można ją odnieść także do aktywności fizycznej. Jeśli znajdziemy to, co lubimy, nie będziemy tego traktować w kategorii obowiązkowego wysiłku fizycznego, a przyjemności. – Często wybieramy sporty popularne, te, które w danym momencie są „modne”, ale niekoniecznie dla nas dobre. W związku z tym po pewnym czasie nasza motywacja opada samoistnie i jest to jak najbardziej naturalne. Wtedy powinniśmy sobie po prostu odpuścić uprawnianie „modnego sportu” i poszukać czegoś, co sprawi nam prawdziwą przyjemność – mówi Katarzyna Selwant. A wybór jest ogromny i różnorodny, podobnie jak nasze preferencje. Jak pokazują badania TNS Polska, różne rzeczy sprawiają nam przyjemność: kobiety wybierają najczęściej fitness, nordic walking i gimnastykę, zaś panowie gry zespołowe, siłownię i sztuki walki.

woman-1456950_1920.jpg

W grupie siła!

Co może pozytywnie wpłynąć na naszą chęć do ćwiczeń? Są osoby, które lubią przebywać i motywować się, ćwicząc w grupie, trudniej odnajdują się natomiast w aktywnościach indywidualnych. Według wspomnianych badań TNS Polska, zajęcia w grupie preferują zdecydowanie bardziej kobiety niż mężczyźni, w klubie fitness wybiera je, aż 67% pań. – Gdy jesteśmy pozytywnie nastawieni i mamy ochotę na ćwiczenia, to nie ma problemu, jednak gorzej jest, gdy dopadnie nas gorszy dzień, a takie po prostu się zdarzają. Umawianie się na wspólne ćwiczenia sprawia, że druga osoba może nas zmotywować, co więcej – działa tu reguła wzajemności, czujemy zewnętrzne zobowiązanie, aby na ten trening iść, bo umówiliśmy się wcześniej i nie chcemy drugiej strony zawieść – wyjaśnia Katarzyna Selwant i dodaje, że z natury jesteśmy zwierzętami stadnymi, więc społeczne relacje są dla wielu z nas po prostu bardzo cenne. Możemy wiec zapisać się razem na siłownię albo na bieg na krótkim dystansie dla początkujących, np. 5 km i trenować do niego razem. Dobrym wyborem jest też wspólne chodzenie na basen czy wycieczki rowerowe.

hiking-1811970_1920.jpg

Jakość, nie ilość

Istotnym czynnikiem jest tzw. ekonomia treningu, czyli „czas i pieniądz” oraz utrzymywanie równowagi w tym, co robimy. – Należy wyzbyć się mylnego wrażenia, szczególnie na początku przygody z daną dyscypliną, że im więcej będziemy ćwiczyć, tym lepsze efekty osiągniemy. Nie powinniśmy robić codziennych, za długich i zbyt intensywnych ćwiczeń. Trening ma być dobry i krótki, co pozwoli nam nie tylko zaoszczędzić czas i pieniądze, ale jednoznacznie przełoży się na utrzymanie motywacji. Będziemy zadowoleni i zachęceni do kolejnych ćwiczeń, zamiast padać ze zmęczenia na matę – dodaje Agata Goraj.

Motywujące będzie też skorzystanie z pomocy profesjonalnych trenerów personalnych, którzy pomagają nam poprawnie wykonywać ćwiczenia, ustalić efektywne cele i odpowiednio zmotywować się do pracy. – Trener, szczególnie w początkowej fazie, pomoże poruszać się po siłowni, zaplanować trening i efektywnie pracować, tak by nie zaszkodzić sobie i nie stracić ani czasu, ani pieniędzy. Warto na początku zainwestować w jeden czy dwa treningi personalne, co więcej, wiele siłowni oferuje taki pierwszy trening wprowadzający bezpłatnie, w ramach karnetu – tłumaczy Agata Goraj.

fitness-1730325_1920.jpg

Daj sobie prezent!

Motywację pozwoli nam utrzymać obserwacja swojego ciała i prowadzenie podsumowań weryfikujących, czy udało nam się osiągnąć zamierzone cele. Możemy to robić, mierząc się systematycznie i porównując wyniki z zaplanowanymi celami. Mniej polecane jest ważenie, gdyż wraz z ćwiczeniami zwiększa się masa mięśniowa, więc na wadze pojawia się de facto więcej, mimo iż w istocie jesteśmy smuklejsi. W utrzymaniu motywacji niezwykle istotne jest sprawianie sobie mniejszych lub większych przyjemności. Czyż za tony wylanego potu nie należy nam się małe co nieco? – Kiedy zaczynałam przygodę z siłownią, po zrealizowaniu danego etapu, np. wykorzystaniu miesięcznego karnetu kupowałam coś dla siebie w ramach nagrody za osiągnięte cele. Był to np. masaż, nowe legginsy czy buty sportowe – dodaje Agata Goraj.

Po osiągnięciu kolejnego z zaplanowanych etapów możemy zainwestować więc w nowy strój, akcesoria treningowe albo w sprawdzone i polecane odżywki i suplementy. Ale to nie wszystko. Na rynku znajdziemy wiele gadżetów i produktów, które nie tylko będą dla nas miłą nagrodą, ale znacząco wpłyną na komfort i jakość treningów. Jak podkreśla Łukasz Stawisiński, szef kategorii Sport i wypoczynek w Allegro, takimi produktami są wszelkiego typu elektroniczne gadżety. – Największa sprzedaż w tej kategorii przypada na grudzień i marzec, a najbardziej popularny jest zegarek sportowy z monitorem aktywności marki Polar – mówi ekspert, dodając, że drugą popularną marką sportowych zegarków jest Garmin. – Na Allegro widać też, że kategoria tego typu produktów cieszy się rosnącym zainteresowaniem, w 2016 r. w porównaniu z rokiem 2015 wzrosła o 7% – mówi. Wśród ćwiczących osób obok gadżetów elektronicznych popularna jest również kategoria Akcesoria treningowe, która w 2016 roku wzrosła o ponad 40% w porównaniu do 2015 r. W tym samym przedziale czasowym silny skok zanotowała również literatura fachowa, ciesząc się wzrostem na poziomie 36%. Tutaj niewątpliwie dużą rolę odgrywają influencerzy i popularyzatorzy zdrowego trybu życia, sportu i zdrowego odżywiania, wydając płyty z ćwiczeniami, poradniki i książki o tej tematyce.

Aktywność niejedno ma imię

Jeśli trudno nam się zmotywować do ćwiczeń jako takich, pamiętajmy, że każda aktywność ma znaczenie, szczególnie w kraju, gdzie 1/3 Polaków nie uprawia sportu wcale.  Jak podkreśla Katarzyna Selwant, uprawnianie ogródka, przebywanie na świeżym powietrzu, spacery czy zwiedzanie nowych miast też jest aktywnością, tym cenniejszą, gdy sprawia nam przyjemność. – Aktywni możemy być, kompletnie nie uprawiając sportu i o tym też warto pamiętać. W tramwaju nie musimy siedzieć, możemy też wysiąść dwa przystanki wcześniej i zrobić sobie spacer, a zamiast windy – wybrać schody – tłumaczy na koniec psycholog sportowy.

kayaking-918464_1920.jpg

Na koniec 5 złotych zasad, bez których ani rusz: 
• Ustal, co cię ogranicza, zwalnia, demotywuje i wyeliminuj to!
• Postaw sobie cel: mierzalny, realny i osadzony w czasie.
• Systematyczność. Systematyczność. Systematyczność.
• Dieta. Jedz mądrze i zdrowo. 70% sukcesu to dieta, 30% ćwiczenia!
• Miej z tego fun! Jeśli nie znajdziesz radości w tym, co robisz, szybko powrócisz do punktu 1 i wszystko trzeba będzie zaczynać od początku.

Zatem do dzieła! Wiosna tuż-tuż.

Katarzyna Lipska-Konieczko

magazyn@allegro.pl
Jak czerpać radość z biegania i osiągać sukcesy
Marzy Ci się udział w maratonie, ale nie wiesz, od czego zacząć? A może po prostu chcesz zacząć biegać? Każdy moment jest dobry na rozpoczęcie przygody z bieganiem. Jednak zarówno dzieci, jak i dorośli czy seniorzy trenować muszą zawsze z głową. Im później zaczynamy, tym staranniej musimy planować budowanie kondycji. Łaskawie potraktowany organizm odpłaci nam ogromną satysfakcją z wyników, a przede wszystkim lepszym samopoczuciem.
Wracamy po zimie do formy
Według danych Allegro Polacy właśnie wyposażyli się w sprzęt sportowy na 2017 rok. Styczeń i luty w każdym roku bowiem to miesiące największych zakupów sportowych w serwisie. W tym roku zwiększyliśmy nasze zakupy o 10%. Czyżby postanowienia noworoczne miały szansę na realizację?
Lato? Wracamy na siłownię. Od dziś. 
Latem na siłowniach nie ma tłoku. To chyba najlepszy moment na powrót do przerwanych treningów. Co zrobić, aby tym razem dłużej wytrwać? Podpowiedzi dają trenerzy i psycholog sportu.
Sport dla ciała i duszy, czyli drugie życie rolek
Kto by pomyślał, że prosty but z kółkami przytwierdzonymi do podeszwy może mieć tak świetny wpływ na samopoczucie i zdrowie fizyczne. Rolki to coś zdecydowanie więcej niż środek transportu. Prawie 60% sprzedaży rolek na Allegro należy do fitness i rekreacyjnych.