O tym co kojarzy się z latami 90. można mówić bez końca. W Polsce królowały karteczki do segregatora, jo-jo czy oranżada w proszku. Posiadanie kaset VHS podkreślało status społeczny, na szkolnych korytarzach kwitł handel wymienny tazosów czy kart telefonicznych. Cieszyło wszystko, co zagraniczne, kolorowe i obce. Z wypiekami na twarzy oglądało się pierwsze teledyski w MTV, śledziło losy bohaterów Beverly Hills, a za skarbnicę wiedzy służył magazyn "Bravo" czy "Popcorn". Trendy (nie tylko) modowe w latach 90. wyznaczali bożyszcza scen i telewizyjne gwiazdy. Z jednej strony królowała (trochę plastikowa) moda w stylu Spice Girls czy Backstreet Boys, z drugiej pozorna niedbałość w stylu grunge - flanele, trampki i dżinsy.

Naszyjnik z automatu za złotówkę

Jak to w modzie bywa, to, co raz wrzucone w tryby machiny modowej, na zawsze w niej pozostaje. – Ci, którzy albo urodzili się w latach 90., albo w tych latach dojrzewali, to obecni dwudziesto-trzydziestolatkowie, czyli młodzi ludzie, których zainteresowanie modą często jest bardzo duże. Stąd takie nostalgiczne myślenie o tamtym czasie. Pozytywnie nam się kojarzy, dlatego wracamy do tych trendów. Ja urodziłam się w połowie lat 90. i takie rzeczy, jak na przykład tattoo chokery, które można było wylosować w automatach z kulkami za złotówkę, budzą we mnie przyjemne wspomnienia, więc i chętnie takie rzeczy teraz noszę – tłumaczy blogerka Aleksandra Brzeska, autorka bloga o modzie, stylizacji i fotografii. Podkreśla, że jeszcze w 2015 roku do tych najpopularniejszych należały tyko te udające tatuaże, a teraz chokery znajdziemy pod różną postacią – jako obróżki, aksamitne wstążki na szyję czy rzemyki. Koronkowe, welurowe albo z ćwiekami. Do kupienia lub zrobienia samemu. Tak jak kiedyś główne bohaterki serialu „Beverly Hills 90210” nie rozstawały się z tym biżuteryjnym elementem, tak dziś współczesne celebrytki jak Kendall Jenner czy Gigi Hadid nie pomijają tego elementu garderoby.

Produktem zdecydowanie odpornym na mijający czas są dżinsy. Jednak choć materiał jest unikalny, to już fasony zmieniają się z każdym sezonem. Dziś znów powracają kroje modne w latach 90. – Popularne są szczególnie te luźne i z wysokim stanem, tzw. mom jeans. A jeśli dżinsy – to również przeróżne ubrania z denimu, no i też ogrodniczki. I nie tylko spodnie ogrodniczki, ale również sukienki na szelkach, coś, co kojarzyło się raczej z małymi dziećmi, teraz pojawia się w sklepach w działach dla dorosłych. Popularne stały się też trapezowe spódniczki, zapinane z przodu na guziki – to też coś, co kojarzy się z tymi latami – dodaje Ola Brzeska. Nie można też zapomnieć o oversize'owych katanach czy kurtkach dżinsowych, które ponownie święcą triumfy, a które były nieodłącznym elementem garderoby tamtych lat.

Powrót do ostatniej dekady XX wieku widzimy także w najnowszych trendach obuwniczych. Ciężkie i masywne klapki birkenstock były prawdziwym hitem tego lata. Podobnie na sezon jesienny i zimowy. Jak zaznacza blogerka, na nogach wielbicieli mody królują buty na grubych platformach, creepersy, kozaki z grubymi obcasami i buty z ciężkimi podeszwami.

Powrót lat 90.  widać także na platformie Allegro. Jak podkreśla Anna Dubińska, Fashion Buyer w Allegro, klienci poszukują tego stylu,  jednak w nieco odmłodzonej wersji. – Dżinsami bijącymi rekordy popularności na naszej platformie są high waist o kroju jeszcze bardziej dopasowanym niż 30 lat temu – mówi Dubińska i dodaje, że najbardziej widocznym stylem na Allegro jest obecnie grunge. – Poszarpane dżinsy, obowiązkowo cięte w kolanach, T-shirt z naszywkami, na który zarzucamy niedbale ramoneskę albo parkę najlepiej w kolorze khaki – to są zdecydowanie najbardziej popularne teraz produkty – wymienia ekspertka z Allegro. Jednak nie byłoby prawdziwego powrotu do lat. 90. bez kurtek bomberek. – Jeszcze dwa sezony temu to parka była najczęściej wybieranym okryciem wierzchnim na wiosnę. Obecnie jest to właśnie bomberka. Jak widzimy na Allegro, ten fason wypiera tradycyjne marynarki czy bluzy, stając się ikoną dzisiejszego stylu – podkreśla Dubińska i dodaje, że w porównaniu z rokiem 2015 sprzedaż tych kurtek w roku 2016 wzrosła aż o 20%. 

Pozorna niedbałość, czyli styl grunge wraca na salony

Jak zaznacza przedstawiciel portalu Babski Świat, grunge na początku był nurtem uwielbianym przez osoby młode, nastoletni buntownicy doceniali jego nieszablonowość i bezwarunkową dowolność. – Dzięki oryginalnym stylizacjom mogli wyrażać siebie. Okresem świetności stylu grunge są lata 90., czas fascynacji przebojami Nirvany. Młodzież wybierała wygodne, szerokie swetry, koszule z flaneli oraz zakładała na siebie wiele warstw odzieży naraz. To podkreślało zróżnicowaną osobowość młodych ludzi oraz pozwalało na dopasowanie się do każdej pogody i sytuacji. Dawniej styl grunge był postrzegany jako niedbały, a jego zwolennicy jako osoby, które nie wiedzą, co na siebie włożyć i zakładają wszystko, co im przyjdzie na głowy. Ten pozorny chaos jest wyznacznikiem stylu, który obecnie staje się znów niezwykle modny – wyjaśnia redaktor ze strony Babski Świat.

Bombowa kurtka

Pozostając w temacie niepokornych, każdy, kto widział głośny przed kilkoma laty, film „Drive” z Ryanem Goslingiem, dobrze pamięta towarzysząca mu przez cały film satynową bomberkę w oldschoolowym stylu z motywem skorpiona na plecach. Po „Drive” nastąpił szał na punkcie tego wzoru, a same bomberki to dziś absolutny hit mijającego sezonu i nic nie wskazuje na to, by miał on się skończyć. Moda na te kurtki sięga wstecz dużo dalej, oczywiście do przywoływanych tutaj lat 90. – „Bomber jacket”, czyli kurtki pilotki, zwane także flyersami, były wtedy bardzo popularne szczególnie w subkulturze skinheadów, przez co głównie z nimi były kojarzone. Później, na początku lat 2000, znów powróciły i wiosną zeszłego sezonu ponownie, tym razem w przeróżnych wzorach, kolorach, z najróżniejszych materiałów. Każdy, kto chce dziś być modny, musi taką kurtkę mieć – dodaje blogerka Ola Brzeska.

Na zdjęciu: Kadr z filmu "Drive" z Ryanem Goslingiem. Źródło: gq.com

Na zdjęciu: Kadr z filmu "Drive" z Ryanem Goslingiem. Źródło: gq.com

Jak powiedziała niekwestionowana królowa mody Coco Channel: moda nie istnieje wyłącznie w ubiorach. Moda jest na niebie, na ulicy, moda to idee, sposób życia, wszystko to, co się dzieje. Wpływa na nią wszystko, co nas otacza: kultura – ta mainstreamowa, ale i undergroundowa. Nastroje i sytuacje społeczne. Celebryci i show-biznes. Moda nigdy nie umiera, a raczej powraca w odmienionej postaci. Mówi się, że moda po okresie największego boomu odchodzi w zapomnienie, by następnie, średnio co dekadę, wrócić lekko zmodyfikowanej formie. Pozostaje zatem czekać na wielki come back lat 2000: dzwonów, butów na koturnie czy bojówek.

Fot. Shutterstock.com/DB Creative Factory

Katarzyna Lipska-Konieczko

magazyn@allegro.pl
Moda na grochy nie przemija
Yayoi Kusama mówi o nich, że są centrum wszechświata. Dla Boba Dylana koszula w nie była oznaką wyzwolenia z heteronormatywności. Moda bez nich byłaby o wiele smutniejsza. Kropki lub, jak kto woli, swojskie grochy wracają. I jak na nie przystało, jest to powrót w dobrym stylu. Na Allegro tylko w ciągu ostatniego roku wartość sprzedanych produktów w grochy, groszki i kropki przekroczyła 1,5 miliona złotych! 
Ostre koło. Lubisz jazdę bez hamulców?
Te rowery fascynują. Kuszą wyglądem, oryginalnością. To nie tyle moda, co miejska subkultura wywodząca się ze środowiska kurierów, ale zataczająca coraz szersze kręgi. Hipsterzy porzucają dla nich swoje klasyczne cruisery. Ostre koła są jednym z obiektów pożądania millennialsów, dla których rower to nie tylko środek transportu, ale też ważny element stylu życia.
Jackie Kennedy – pierwsza dama mody
Zanim sztaby specjalistów od wizerunku stały się częścią życia głów państw, Jackie Kennedy, jak nikt przed nią i długo nikt po niej, zdefiniowała rolę mody w życiu osoby publicznej.
Naszyj to! Barwny powrót do lat 90.
Kochasz muzykę, kino, seriale? W tym sezonie wyrazisz to również... strojem. Naszywki i przypinki to niepozorne dodatki, które mogą całkowicie odmienić charakter nudnej, jesiennej stylizacji, dodając jej lekkości i młodzieżowego luzu. Niegdyś można je było znaleźć głównie na torbach i kurtkach zbuntowanych licealistów, teraz zagościły na pokazach najważniejszych domów mody.