Twardowsky, Boruta, Rokita, Boguś Kołodziej – do tej pory to mężczyźni odgrywali kluczowe role w produkcjach powstałych w ramach cyklu „Legendy Polskie”. Ich postacie przypadły widzom do gustu, bo jak dotąd filmy z ich udziałem zostały obejrzane na YouTubie ponad 17 mln razy. Chociaż polskie legendy są kopalnią niezwykłych bohaterów i historii, to sporym wyzwaniem okazało się znalezienie silnej postaci kobiecej, wokół której można zbudować w filmie narrację.

W baśniach i mitach kobiety pełnią drugoplanową rolę, zazwyczaj są matkami, księżniczkami, które trzeba uratować z opresji lub czarownicami. – W dzisiejszym świecie kobiety są silne, w wielu aspektach życia o wiele silniejsze od mężczyzn i my chcemy o tym mówić, nawet jeśli czynimy to tylko w produkcji popkulturowej. Nie wyobrażaliśmy sobie, że w Legendach może zabraknąć na pierwszym planie kobiety, dlatego postanowiliśmy ją stworzyć, inspirując się delikatnie postacią Baby Jagi – mówi Marcin Dyczak, dyrektor marketingu Allegro. – Nasza Jaga nie jest ani stara, ani odrażająca, nie mieszka też w chatce na kurzej stopie. Jest jednak, podobnie jak pierwowzór, silnie związana z naturą. Jaga jest strażniczką utraconego przez ludzi świata, który został zdominowany przez przemysł i technologię. Podejmuje walkę o ten raj utracony, ale czy zakończy ją z sukcesem? – dodaje.

Allegro_Legendy_Polskie_02.jpg

Słowem kluczowym dla tej filmowej odsłony projektu Legendy Polskie, obok kobiety i natury, jest walka. Allegro w każdym filmie stara się zmierzyć z motywami, które w światowym kinie rozrywkowym pojawiają się od dawna. W filmie „Twardowsky” duża część akcji dzieje się w kosmosie, w „Operacji Bazyliszek” pojawia się potwór, a w „Jadze” – sceny walk. Polskie kino od zawsze unikało porządnie zrobionej bijatyki, a takiej, w której bije kobieta, nigdy nie było.

Bardzo wymagająca technicznie okazała się decyzja, żeby sceny walk kręcić w prawdziwej stylowej stodole. – W tych scenach wykorzystywaliśmy dużo podwieszeń i efektów kaskaderskich, a w takich warunkach jest to po prostu dosyć niebezpieczne. Zaplanowanie walki, pozycji kratownic i zabezpieczeń było bardzo dużym wyzwaniem logistycznym. Takie zdjęcia są bardzo trudne technicznie, a my dodatkowo utrudniliśmy je sobie bardzo wymagającą lokacją. Na szczęście obyło się bez poważniejszych wypadków – zdradza Tomasz Bagiński, reżyser filmu.

Allegro_Legendy_Polskie_11.jpg

W tytułową rolę wcieliła się Katarzyna Pośpiech, świeżo upieczona absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej. Dla niej również sceny walk okazały się dużym wyzwaniem.

Nigdy wcześniej nie miałam nic wspólnego ze sztukami walki, więc tu musiałam wykonać sporą pracę nad własnym ciałem. Wszystko odbyło się pod bacznym okiem teamu Grześka Jurka – dzięki nim wygląda to autentycznie. Wystarczyło odtworzyć to, co ustaliliśmy na treningach, w mniej sprzyjających warunkach. Sporym wyzwaniem okazało się również kontrolowanie mimiki i wszystkich drobiazgów, które były bardzo widoczne na zwolnieniach. Pierwszy raz spotkałam się też z tekstem pisanym na kształt dialektu – mówi Katarzyna Pośpiech.

Allegro_Legendy_Polskie_12.jpg

Obok Jagi w tej historii pojawia się Boruta (Tomasz Drabek) oraz Rokita (Piotr Machalica). Ich obecność nie jest przypadkowa – wydarzenia z „Operacji Bazyliszek” i „Jagi” są następstwem włamania do systemu komputerowego piekieł, którego dokonuje tytułowy bohater filmu „Twardowsky 2.0”. Postać Boruty wśród fanów cyklu jest już nazywana kultową. Jak mówi Tomasz Drabek: – Trudno przyzwyczaić się do bycia diabłem, ale lubię tę postać, mogę bezkarnie być zły. Co do inspiracji... Jakimś wzorcem był John Milton z „Adwokata diabła”, Al Pacino wspaniale połączył poczuci humoru, inteligencję i grozę. Robiłem, co mogłem, by zbliżyć się do tego wzoru, zachowując jednocześnie słowiański charakter – wyjaśnia.

Allegro_Legendy_Polskie_22.jpg

Na uwagę zasługuje też muzyka – tradycyjnie już na ścieżce dźwiękowej do filmu można usłyszeć cover znanego utworu. Tym razem jest to „Jaskółka uwięziona” w wykonaniu Atanasa Valkov oraz Georginy Tarasiuk. Premiera teledysku zaplanowana jest na 16 grudnia.

Legendy Polskie doceniane są zarówno przez środowisko filmowe, jak i branżę marketingową. W listopadzie twórcy gościli na festiwalu Camerimage w Bydgoszczy, a w grudniu na gali Mixx Awards Allegro odebrało aż cztery nagrody za ten projekt: dwie złote statuetki w kategoriach Branded Content i Video on-line oraz srebrną statuetkę w kategorii Brand Awareness and Positioning oraz tytuł Best in Show.

Legendy Polskie to świetny przykład mariażu świata filmu i biznesu. Praca w takim systemie wymaga jednak dojrzałości zarówno ze strony klientów, jak i środowiska filmowego. Mieliśmy w przeszłości przykłady bardzo nieudanych prób łączenia kultury i podmiotów komercyjnych, które zostawiły niesmak po obu stronach na całe lata. Nam udało się wypracować unikalny, jak na Polskę, poziom zaufania, ale nie jest to tak naprawdę nic nowego na świecie. Filmy bardzo często powstają właśnie w wyniku takiej współpracy. Mam nadzieję, że nasz przykład zachęci inne firmy i innych twórców – mówi Tomasz Bagiński.

Legendy Polskie są projektem z pogranicza kultury i reklamy, który jest wyjątkowym sposobem na budowanie marki w cyfrowym świecie. Projekt przedstawia na nowo znane, tradycyjne polskie historie w sposób atrakcyjny i zrozumiały dla młodego odbiorcy, żyjącego w świecie Internetu i mediów społecznościowych. Legendy opowiadają o nas i o tym, z jakich cech powinniśmy być dumni. Odwaga, siła, duma, poświęcenie czy sprawiedliwość wcale się nie zdewaluowały. Tak pożądane dziś cechy jak kreatywność czy innowacyjność nie były obce bohaterom dawnych podań i opowieści. Allegro do projektu zaprosiło znanych twórców, aktorów i muzyków, a reżyserię powierzyło Tomaszowi Bagińskiemu.

Więcej informacji: www.legendy.allegro.pl

Jaga 
Produkcja: Allegro
Reżyseria: Tomasz Bagiński/Platige Image
Scenariusz: Błażej Dzikowski
Obsada: Katarzyna Pośpiech, Tomasz Drabek, Piotr Machalica i inni.

Ilustracja: DB Creative Factory

Agata Stachowiak

magazyn@allegro.pl
Charytatywna akcja „Obudź mnie” z igrzyskami olimpijskimi w tle
Kiedy jedni walczą o olimpijskie medale, inni toczą równie zaciętą walkę o powrót do życia. Platforma charytatywni.allegro.pl jest partnerem technologicznym akcji „Obudź mnie”, organizowanej przez Fundację „AKogo”? Licytując olimpijską pochodnię od Ewy Błaszczyk, dorzucając się do wirtualnej puszki czy wpłacając dowolną kwotę, można pomóc pacjentom przebywających w śpiączce.
Chęć pomagania mamy w DNA
Zaczęło się 18 lat temu, od pierwszych licytacji na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Dzisiaj to między innymi platforma charytatywni.allegro.pl, która pomogła już prawie 300 organizacjom pozarządowym, zbierając 27,5 miliona złotych na ponad 1300 celów charytatywnych. Okazją do podsumowania tych działań stał się II Kongres Szlachetnej Paczki w Krakowie, na którym Allegro odebrało dwie nagrody za swoje działania społeczne.
To nie koniec 26. Finału WOŚP, aukcje na Allegro wciąż trwają
WOŚP w trakcie 26. Finału zebrał ponad 81 mln zł. Ale licznik jeszcze się nie zatrzymał - ta kwota zostanie jeszcze uzupełniona o pieniądze m.in. z aukcji Allegro, które potrwają do połowy lutego. Już teraz wartość wylicytowanych przedmiotów to 6,6 mln zł, z których najdroższy - jak do tej pory - okazał się Polonez Filipa Chajzera.
Aukcje, Rzeczy od serca i Wirtualna Puszka – tak Internet gra dla WOŚP
Już 1,9 mln zł wskazuje licznik aukcji Allegro dla WOŚP. Gitara Slasha z Guns N’ Roses, polonez Filipa Chajzera czy wakacje na Dominikanie to jedne z najpopularniejszych aukcji. Ale internauci dopiero się rozkręcają przed niedzielnym Finałem.