Raport „Polska strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” przygotowany przez Allegro i Mobile Institute powstał już po raz drugi, więc jego autorzy mieli szansę porównać wyniki tegorocznych badań z poprzednimi. Jaki jest najbardziej zaskakujący wynik tego badania? Mężczyźni coraz bardziej interesują się modą! W porównaniu z rokiem ubiegłym jest ich o 4% więcej. Jednak jeszcze bardziej zaskakuje to, że aż 80% ankietowanych panów, którzy zadeklarowali zainteresowanie modą i najnowszymi trendami, było w wieku 15–18 lat!

Wykres1.jpg

Podczas premiery raportu eksperci i specjaliści branży modowej mieli okazję wymienić się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, co dzieje się na rynku mody męskiej. Zapraszamy do obejrzenia relacji z wydarzenia. Całość raportu można natomiast znaleźć w _magazynie.Allegro.

– Tegoroczny raport potwierdził moją tezę sprzed dwóch lat, gdy twierdziłam, że należy zwrócić uwagę na mężczyzn na rynku mody – wspomina Olka Kaźmierczak z Akademii Fashion PR Talks. – Z raportu wynika, że 80% młodych mężczyzn interesuje się modą. To ogromna grupa do wykorzystania dla marek modowych. Nie zgodzę się tylko z jedną rzeczą: podczas dyskusji padło stwierdzenie, że ten klient nie ma pieniędzy. Ja uważam, że ma, wydaje pieniądze rodziców, a jak wszyscy wiemy, pieniądze rodziców wydaje się najłatwiej, więc zaopiekujmy się tym klientem, bo to jest przyszłość – dodaje Kaźmierczak.

Wyniki raportu potwierdza także Urszula Wiszowata z FashionBiznes.pl. – Zainteresowanie panów modą jest coraz bardziej widoczne i odczuwalne: w sklepach, w sieci, w magazynach. Polskie spółki takie jak Vistula czy Bytom z kwartału na kwartał odnotowują coraz większe wzrosty sprzedaży – zauważa ekspertka.

Mężczyzna świadomy

Polski mężczyzna jest coraz bardziej świadomy i tego, co mu się podoba, i także tego, co ma w swojej szafie, a także tego, co chciałby, aby się w niej znalazło. – W modzie męskiej, szczególnie w ostatniej dekadzie, nastąpiła ogromna zmiana, która spowodowana jest głównie świadomością współczesnego mężczyzny, co przekłada się na wzrost zapotrzebowania na modę męską – podkreśla Wojciech Jachyra, fotograf mody męskiej, w rozmowie z _magazynem.Allegro. – Współczesny chłopak, mężczyzna, chce dobrze wyglądać i poszukuje cały czas nowych marek oraz projektantów, którzy zaspokoją jego gust. Dzięki propozycjom, które z każdym sezonem są serwowane przez największe nazwiska w Polsce i zagranicą, mamy w czym wybierać – dodaje fotograf.

Fot. Shutterstock.com

Fot. Shutterstock.com

Widać też, że marki bardzo intensywnie pracują nad rozwojem męskich trendów w modzie i wychodzą naprzeciw zapotrzebowaniu, jakie stawiają im mężczyźni. Każdy nowy sezon okraszony jest elegancją, klasycznymi krojami, ale również odważniejszymi kolorami oraz unikatowymi fasonami, które coraz częściej można zaobserwować na ulicach naszych miast. – Zauważyliśmy, że panowie uczą się cały czas stylu – zapożyczają pewne elementy z wybiegów i widać to w sposobie ich ubierania. Są coraz bardziej świadomi, wybierając fasony czy kolory marynarek – dodaje Wojciech Chochołowicz, dyrektor marketingu Gino Rossi.

Wzbogacił się też męski asortyment, szczególnie ten casualowy, jak i biznesowy. – Chociaż gdy zapytaliśmy czytelników FashionBiznes.pl, czego im jeszcze brakuje, to okazało się, że panowie odczuwają niedosyt właśnie w modzie casualowej. Zagraniczne brandy radzą sobie tu o wiele lepiej – podkreśla Urszula Wiszowata.

Mężczyzna modny

Panowie również coraz częściej zakładają swoje marki, które są też obecne na chociażby targach mody autorskiej. – Panowie też chętniej korzystają z usług stylistek i nie boją się poprosić o pomoc w ubiorze – mówi Urszula Wiszowata. Skąd ta odwaga? Bo przecież do niedawna mężczyzna interesujący się modą był u nas obiektem żartów. – To dzięki m.in. blogom i vlogom, np.  Modnego Taty czy Ekskluzywnego Menela moda przestała być czymś zarezerwowanym tylko dla kobiet – wyjaśnia Wiszowata z FashionBiznes.pl.

Jeszcze kilka lat temu takie blogi pozostałyby niezauważone, ale na przełomie lat i intensywnego rozwoju mody to właśnie one stały się swoistymi przewodnikami po bieżących trendach i bardzo ułatwiają dobór stylizacji panom, którzy poszukują inspiracji i pomocy w wyborze fasonów czy kolorów.

Potwierdza to Marcin Konarski, specjalista mody męskiej i autor bloga Hedonizm w czystej postaci. – Coraz częściej Panowie obserwują blogerów i ich stylizacje, śledzą trendy. Pojawiają się dedykowane im wydania „Gala Men” czy ostatnio „Twój Styl Men”. Dobrze odbierany jest polski „Esquire”, a szczególnie jego „Big Black Book”. Świetną pracę robią marki odzieżowe, które mają coraz ciekawsze kampanie o walorach również poniekąd edukacyjnych, jak choćby Vistula, która po agencie 007 (Pierce Brosnan), postawiła na Roberta Lewandowskiego i reprezentację Polski w piłce nożnej. Sieć pełna jest wzorców do naśladowania, sklepy (te tradycyjne i on-line) oferują coraz szerszą ofertę, lepszą jakościowo. Niejeden z młodych mężczyzn chce wyglądać jak inny piłkarz – Grzegorz Krychowiak u boku ślicznej i stylowej Célii Jaunat. Na ulicach widać coraz więcej męskiej poprawnej elegancji – zauważa Konarski.

Fot. Shutterstock.com

Fot. Shutterstock.com

Urszula Wiszowata z FashionBiznes.pl zgadza się z blogerem i dodaje też kolejne źródła męskich inspiracji: – Nawet "Elle" wydaje męską edycję magazynu "Elle Men". W ostatnich latach odczuwalny też jest wzrost liczby portali poświęconych tematyce mody męskiej. Targi Mody Męskiej we Włoszech Pitti Uomo z rok na rok zyskują nie tylko nowych odwiedzających, ale też chętniej się o tego typu wydarzeniach pisze na całym świecie. Będziemy obserwowali rozwój segmentu mody męskiej we wszystkich kategoriach. Jest popyt, to będzie i podaż – zapowiada Wiszowata.

Zainteresowanie modą mężczyzn świadczy o tym, że w końcu warto zainwestować w tę grupę klientów. – Mamy wreszcie mężczyzn, którzy są świadomi tego, że wygląd jest bardzo ważny w relacjach interpersonalnych. Ci młodzi, w wieku 15–18 lat, to pokolenie, które będzie otoczone dobrym stylem, bo my będziemy ich w końcu tego uczyć – podkreśla Kamil Pawelski, autor bloga ekskluzywnymenel.com. – Kluczową rolę mają tu marki i blogerzy modowi, aby tych mężczyzn odpowiednio edukować, aby ich zainteresowanie modą poszło we właściwym kierunku. Internet gra ogromną rolę, począwszy od inspiracji, na decyzjach zakupowych skończywszy – zaznacza Pawelski.

Fot. Shutterstock.com

Fot. Shutterstock.com

– Jako fotograf mody męskiej cały czas mam styczność z najnowszymi propozycjami od znanych polskich i zagranicznych marek, i stwierdzam, że moda męska będzie rozwijać się jeszcze szybciej niż dotychczas i bardzo mnie to cieszy. Nasza świadomość dobrego wyglądu bardzo się rozwinęła i pomaga nam wyrabiać sobie gust i znaleźć styl, z którym będziemy się utożsamiać i który będzie odzwierciedleniem naszej osobowości. Polskie marki oraz blogosfera bardzo szybko dorównują temu, co dzieje się na Zachodzie. Podczas swojej pracy obserwuję, że coraz częściej Zachód inspiruje się polskimi trendami i przemyca je na swój rynek – mówi Jachyra. – Tak więc widać, że nasza sfera modowa staje się niezwykle kreatywna i konkurencyjna. Mam nadzieję, że to wykorzystamy i w pełni umocnimy swoją pozycję na światowym rynku mody – konkluduje fotograf.

Mężczyzna sukcesu

Jak kupują mężczyźni? Panowie lubią kupować wygodnie, coraz częściej przez aplikacje i urządzenia mobilne – tak wynika z raportu. Pamiętajmy, że każdy z nas musi się ubrać. Moda to nie tylko stroje z wybiegów, to jest to, jak wyglądamy na co dzień, co na co dzień nosimy. A ubiór nas reprezentuje. Jeśli jesteśmy dobrze ubrani, przenosi się to na nasze sukcesy w pracy czy w życiu prywatnym.

Bo dobry wgląd to status. – Myślę, że wzrost zainteresowania panów modą ma wiele wspólnego z zasobniejszym portfelem Polaków. W końcu dobry garnitur jest jak dobry samochód. Panowie zwracają uwagę na szczegóły, obserwują siebie nawzajem, wręcz rywalizują ze sobą. Mężczyźni często traktują zakupy jak inwestycję, mowa tu o drogich zegarkach, dobrym alkoholu czy spinkach do mankietów. Jednak co tu dużo mówić, panowie chcą się przypodobać płci przeciwnej. Moda jest po prostu sexy – uważa Wiszowata.

Fot. Shutterstock.com

Fot. Shutterstock.com

Więc czemu skoro jest coraz lepiej, to nie jest jeszcze dobrze? – Wydaje się, że wciąż często mężczyzn ubierają ich panie, bo facetom wciąż jeszcze brakuje odwagi. Już jesteśmy poprawni, ale jeszcze nie „bawimy się modą”. Niezmiennie mężczyzna ubrany z fantazją, w stylu dandy jest trochę jak kolorowy kwiat na pustkowiu... – uważa Konarski i dodaje, że potrzeba jeszcze sporo pracy, by nasi mężczyźni przestali obawiać się nadmiernego „wyróżniania z tłumu”. – Ale widząc kierunek, w którym wszystko podąża, o efekt jestem spokojny. To tylko kwestia czasu i pracy... dla wszystkich, którym moda jest bliska i stanowi ważną część codziennego życia – mówi na koniec bloger.

Wbrew pozorom wnioski płynące z raportu „Polska strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” przygotowanego przez Allegro i Mobile Institute wcale zaskakujące nie są. Mężczyźni interesują się modą i będą się nią interesować jeszcze bardziej. To dla marek modowych ogromne wyzwanie, ale też ogromna szansa. Jak sobie poradziły, sprawdzimy za rok.

Anna Gardyniak

magazyn@allegro.pl
Dan Brown: czy znowu będzie sukces?
Od początku towarzyszy mu, delikatnie mówiąc, daleko posunięty dystans krytyków oraz uwielbienie czytelników bez mała na całym świecie. Właśnie ukazała się kolejna jego powieść – „Początek”.
Allegro po raz kolejny wspiera akcję „Podziel się dobrym posiłkiem”
„Podziel się dobrym posiłkiem” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych kampanii w Polsce. Ma na celu walkę z niedożywieniem dzieci, a w tym roku stawia nie tylko na liczbę posiłków, ale także ich jakość. Każdy może do niej dołączyć dzięki charytatywni.allegro.pl.
„Kurier wieczór” – usługa dostawy już na Allegro
Allegro i DHL Parcel wprowadzają usługę, która ułatwi zakupy internetowe. Kurierzy dostarczą paczki nawet późnym wieczorem. Będą mogli z niej korzystać wszyscy klienci i wszyscy sprzedający na Allegro  
Polska pobiła rekord!
Rowerzyści z całej Polski przejechali ponad 55 milionów kilometrów w ramach kampanii społecznej „Kręć kilometry po technologię”. Mieszkańcy prawie 1200 miejscowości przez pięć miesięcy brali udział w rywalizacji zorganizowanej przez Fundację Allegro All For Planet. Teraz do pięciu zwycięskich miast zawita Allegro Tech Days. A dane, zebrane w trakcie 6 lat trwania kampanii, posłużą programistom podczas serii hackathonów do stworzenia portalu, który ułatwi samorządom rozwój infrastruktury rowerowej.