Liczy się całość 

Wygląd jest ważny dla 80% z nas. Pozytywnie o wyglądzie Polek wypowiada się 60% badanych, a Polaków 50%. Opinia jest, jak widać, wciąż korzystniejsza dla kobiet, ale w ciągu ostatnich 12 miesięcy panowie znacznie zmniejszyli dystans do liderek. W tym roku nie oceniamy już też wyglądu kobiet i mężczyzn patrząc na pojedyncze dodatki, ale dostrzegamy ważność całościowej kompozycji i stylu i dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn. 

Wykres1.jpg

Cena ważna, ale… 

Wśród trzech najważniejszych cech ubrania Polacy wybierają najczęściej wygodę, jakość materiału i schludność. Zgodność z trendami jest wskazywana dopiero na dziesiątym miejscu. Nasz ulubiony styl to sportowy, casual i sportowa elegancja. Z kolei marki, które kupujemy, w tym roku już nie tylko powinny być przystępne cenowo (24%), ale przede wszystkim muszą być spójne z naszym gustem (27%) i oferować dobrą jakość i relację ceny do jakości. Detronizacja ceny to nowość w stosunku do poprzedniej edycji badania. Wygląda na to, że ubrania, obuwie i dodatki zaczynamy traktować jak inwestycję, która musi spełniać bardzo praktyczne wymagania, ale jednocześnie budować nasz styl, czyli być spójna z naszą estetyką i wizją samych siebie.

Czerń króluje, ale czy na długo?

Polacy jako ulubiony kolor wciąż wskazują czarny. Dokładnie tak samo było rok temu. Czerń także najbardziej podoba nam się na innych osobach, choć tutaj także często wskazujemy na odważniejsze kolory, jak czerwień i ostry róż. Pytani jednak o różne elementy kolorystyczne, przyznajemy, że to raczej dodatki, które są często bardziej wielobarwne, urozmaicają nasze czarne, klasyczne stylizacje, dodając do nich odrobiny życia, szaleństwa i najnowszych trendów. W taki sposób do grona popularnych kolorów awansował w obecnym zestawieniu – modny tego lata – błękit. 10% Polaków wskazuje, że ma ulubione wzory. Najczęściej są to pasy i krata. Co ciekawe, im większe jest nasze zainteresowanie modą i skłonność do śledzenia trendów, tym częściej posiadamy ulubione kolory i printy. 

Wykr56.jpg

Najlepszy dodatek? Smartfon

Technologia wkroczyła już pewnym krokiem do świata mody i prawdopodobnie zajmie w nim istotne miejsce. Najpopularniejszym dodatkiem noszonym na co dzień jest smartfon, a zaraz za nim zegarek, aczkolwiek i ten na smartwatch chce zamienić 12% Polaków. Smartfon jest już w zasadzie „przedłużeniem naszej osoby”, ale to także element mówiący o naszej pozycji. Do niedawna taka rola przypadała głównie butom lub torebce. Co więcej – jak mówią podczas wywiadów konsumenci – smartfon łatwo spersonalizować, a więc może nam pomóc urozmaicić styl i wyróżnić się w tłumie. Do tego jest też niezwykle użyteczny. Reasumując, dla pragmatycznych Polaków to dodatek idealny. 

Najmodniejsi w Polsce to...

Wskazujemy nowy ważny trend: grupą, która najbardziej interesuje się modą w Polsce są młodzi mężczyźni w wieku 15–18 lat. Ich zainteresowanie modą przewyższa nawet zainteresowanie tym obszarem młodych Polek. Niestety, w 2016 roku w stosunku do ubiegłego roku zainteresowanie modą spadło do 61%, o 7 punktów procentowych. Nadal jednak modę jako pasję określa 13% Polaków, jako sposób na wyrażenie siebie 25%, a jako dobrą zabawę 20%. Dla 17% Polaków moda to wymagająca kreatywności sztuka, a dla 16% – nieodzowny element życia. 

Przebudzenie mężczyzn

Okazuje się, że wzrastające zainteresowanie mężczyzn modą przekłada się na ich stan posiadania. Męska szafa jest tak samo pojemna co kobieca i, co ciekawsze, podobnie po brzegi wypełniona. Mężczyźni najczęściej wskazują taką samą liczbę posiadanych par spodni, butów, bluzek i T-shirtów, co kobiety. W tym kontekście nastąpiła zmiana w stosunku do ubiegłego roku. Jeśli zapytamy zaś kobiety i mężczyzn o szafy ich partnerów i partnerek, wynik jest także podobny – niezależnie od płci deklarujemy takie same liczby poszczególnych typów ubrań u partnera lub partnerki, co w naszej szafie. Wygląda zatem na to, że męska szafa zasłużyła już na równoprawne traktowanie w przestrzeni mieszkalnej, a także w życiu. 

str93.jpg
Pawelski.jpg

Będziemy kupować

Zadowolony z zawartości swojej szafy jest tylko co piąty Polak (19% kobiet i 22% mężczyzn). Wśród osób interesujących się modą ten odsetek jest jeszcze mniejszy. Najczęściej chcielibyśmy odświeżyć szafę (18%), czyli kupić nową odzież, zgodną z panującymi obecnie trendami, a także zakupić rzeczy lepszej jakości i znanych marek (16%). Podobnie, 16% Polaków wskazuje na chęć uzupełnienia brakujących kategorii produktów, a także urozmaicenia zawartości szafy, a 14% chciałoby mieć ubrania w lepszym stylu. Najwyraźniej staliśmy się bardzo wymagający i ambitni w zakresie modowego stanu posiadania. 

str92.jpg

W oczekiwaniu na premium

42% Polaków przyznaje, że zdarza im się kupować marki premium. Jednocześnie nasze średnie wydatki na produkty modowe – odzież, obuwie i dodatki – nie wskazują na zakupy premium na tak dużą skalę. Dodatkowo, Polacy jako marki premium wymieniają takie, które do miana ekskluzywnych wcale nie pretendują i przez ekspertów także nie są zaliczane do tej grupy. Najwyraźniej rynek premium dopiero się przed nami otwiera. 

str180_marki.jpg

Styliści wciąż niedoceniani

Z usług stylistów skorzystało 5% Polek i 4% Polaków. Jest to dość mało, ale chęć wykorzystania takiej usługi deklaruje aż 1/3 badanych. Dlaczego? Okazuje się, że 3/4 Polaków przyznaje się, że mają problem z wyborem odpowiedniego ubrania na różne okazje, jak chociażby spotkania biznesowe w pracy, konferencje, spotkania rekrutacyjne, Casual Fridays, ale także mniej oficjalne imprezy firmowe i rodzinne. 

Sport na salonach

Sport staje się stałym elementem krajobrazu modowego. Odzież funkcjonalną, np. dedykowane spodnie, buty czy T-shirty wspierające uprawianie konkretnego sportu kupuje 22% Polaków. Stylizację athleisure, czyli łączącą elementy sportowe i eleganckie, wskazują jako jedną z najbardziej zgodną z ich stylem zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Odzież i obuwie sportowe w sklepie z produktami modowymi spodziewa się zobaczyć 3/4 klientów branży modowej. Najwyraźniej sport i moda są całkiem zgraną parą. 

Kto nas inspiruje?

Rok temu najczęściej wskazywanym źródłem inspiracji modowej konsumentów były ciekawie ubrane osoby. W tej edycji doprecyzowujemy, że są to zarówno ciekawie ubrani znajomi (23%), jak i osoby spotkane na ulicy (20%) plus profile społecznościowe naszych znajomych (10%). W sumie ten nieformalny kanał inspiruje prawie połowę Polaków. Co ciekawe, wśród osób śledzących trendy modowe znaczenie nieprofesjonalnych źródeł inspiracji wcale nie maleje, choć oczywiście najzagorzalsi fani mody korzystają również z dwukrotnie większej liczby źródeł profesjonalnych. 

Internet coraz ważniejszy 

Internet inspiruje Polaków bardziej niż telewizja. Z różnych źródeł inspiracji modowych w sieci korzysta 85% osób zainteresowanych modą. W przypadku telewizji jest to 30%, przy czym 11% osób czerpie inspiracje modowe z oglądanych seriali. Wśród wirtualnych źródeł inspiracji modowych blogosfera inspiruje 1/3 Polaków, media społecznościowe co trzeciego, a artykuły w serwisie Allegro prawie co piątego Polaka. Rok temu w Internecie zakupy modowe robiło 55% Polaków kupujących w tej kategorii. Dziś jest to 65%. Allegro wykorzystywało zakupowo 34% kupujących modę. Teraz jest to 45%.

Mobilne zakupy

Polacy kupują modę na urządzeniach mobilnych. Smartfon jest już wskazywany częściej niż sklepy stacjonarne jako miejsce, gdzie pozyskujemy informacje na temat produktów i podejmujemy decyzje zakupowe. Dorównał też prawie kanałowi offline jako miejsce zakupowe. Wskazało go 32% badanych. Nie powoduje to jednak eliminacji innych kanałów, a raczej zwiększenie ich wykorzystywanej liczby. Wygląda na to, że mobilność to więcej niż korzystanie ze smartfona. To także aktywne przemieszczanie się przez klientów modowych pomiędzy miejscami zakupowymi. 

Modne Allegro

Z modą Allegro kojarzy połowa Polaków. W przypadku śledzących trendy jest to jeszcze więcej, bo 64%, a wśród kupujących produkty modowe: 72%. Użytkownicy Allegro, w porównaniu do pozostałych konsumentów, bardziej aktywnie śledzą trendy modowe (74%), ubierają się modnie (41%), ale przede wszystkim chętniej kupują odzież, obuwie i dodatki (74%). Dodatkowo ich zakupy są częstsze, a wydawane średnio kwoty wyższe. 

Michał Bonarowski

magazyn@allegro.pl