Uwaga! Konkurs! Do wygrania 10 zestawów puzzli "World of 1920+".

Razem ze Spider's Web przygotowaliśmy dla Was konkurs. Szczegóły znajdziecie pod poniższym linkiem:

 

Jakub Różalski to już bardzo znane nazwisko wśród artystów tworzących w technice malarstwa komputerowego. Jego prace będące efektem zainteresowania zarówno malarstwem końca XIX wieku, jak i historią I i II wojen światowych są unikalne z jeszcze innego względu. Różalski, jak mówi w rozmowie z nami, trochę niezamierzenie, gdyż jak przyznaje, nie ma takich ambicji, tworzy alternatywną historię Polski, w której kruchość i swego rodzaju bezbronność ofiar zderza z monstrualną siłą agresorów. Wszystko to daje efekt nieco baśniowy i odrealniony, a przecież tak mocno osadzony w historii, a nawet w rzeczywistości, którą znamy obecnie z gazet czy telewizji. Prace Jakuba Różalskiego można kupić obecnie na Allegro w formie puzzli z grafikami z serii 1920+. 

Packshot_3.jpg

Tworzy Pan grafiki komputerowe, ale Pana prace śmiało można nazwać malarstwem...

Nie lubię określenia „grafika komputerowa”, bo to, co robię, z grafiką ma raczej niewiele wspólnego. Jest to po prostu malarstwo cyfrowe.

W Pana pracach fantastyka miesza się z reminiscencjami historycznymi. Skąd ten pomysł?

W swojej twórczości staram się łączyć i pokazywać wszystko to, co mnie interesuje i inspiruje. Historia tak samo jak fantastyka były zawsze moją wielką pasją i główną inspiracją dla mojego malarstwa. Natomiast ilustracja czysto historyczna nie jest dla mnie tak interesująca jak autorskie „wariacje” na jej temat. 

Plakat---Puzzle_2K-1.jpg

Pracował Pan jako projektant biżuterii. Co zadecydowało o tym, że zdecydował się Pan odwrócić swoje życie o 180 stopni?

To raczej przypadek sprawił, że pracowałem jako projektant biżuterii, a nie na odwrót. Ilustracjami fantasy i malarstwem zajmowałem się od zawsze, natomiast nie zawsze udawało mi się zarobić tym na godne życie. Jako projektant biżuterii pracowałem po godzinach, wykonując różne mniejsze i większe zlecenia dla branży gier wideo, okładki książek itd. Tworzyłem też wiele osobistych projektów „do szuflady”, czekając na lepsze czasy.

Jak to się stało że zaczął Pan malować? Czy w Pana domu były tradycje artystyczne? 

Nie, jestem pierwszym „artystą” w rodzinie. Rysowałem i malowałem od dziecka, zawsze to było moje ulubione zajęcie i sposób na wyrażanie siebie i tak zostało do dzisiaj. Uważam się za szczęściarza, robiąc to, co kocham i co daje mi największą satysfakcję i zarabiając w ten sposób na życie. Sukces i popularność przyszyły kilka lat temu, dla wielu może znikąd, ale stoi za nim całe życie konsekwentnej pracy i podążania za swoim marzeniem. 

Czym różni się tworzenie prac na komputerze od tradycyjnego malarstwa? Jakie trudności i jakie wyzwania napotyka Pan w swojej pracy? 

Dla mnie najistotniejszą różnicą, ponieważ preferuję bardzo tradycyjne podejście do malowania, niezależnie od narzędzi, jest możliwość zapisywania oraz warstwy. Pozwala to na szybką korekcję błędów, bardziej efektywne planowanie pracy oraz oszczędza masę czasu. Ludzie często tego nie rozumieją – uważają, że komputer wykonuje połowę pracy, ale to bzdura! Prawda jest taka, że gdyby Chełmoński lub Matejko żyli w dzisiejszych czasach, prawdopodobnie pracowaliby głównie cyfrowo. To po prostu pozwala zaoszczędzić masę czasu. 

Plakat---Puzzle_2K-5.jpg

Pana grafiki przypominają kadry filmowe. Jaką rolę w Pana twórczości odgrywa film? 

Bardzo dużą. Urodziłem się w latach 80., należę do pokolenia wychowanego na kasetach VHS i grach komputerowych. Jestem totalnym kinomaniakiem! Książki uwielbiam, ale bez kina nie wyobrażam sobie życia. Kino łączy wszystko, co kocham najbardziej: obraz, muzykę, emocje i opowiadanie historii. Kino, zarówno to czysto komercyjne, jak i bardzo ambitne, to moja główna inspiracja. 

W Pana twórczości światy są spolaryzowane, a dobro kruche przy ogromie zła. Ale co jest tak naprawdę tematem Pana prac? 

To nie jest pytanie, na które można odpowiedzieć kilkoma zdaniami.W mojej twórczości odkrywam cząstkę siebie, kawałki tego, co mnie kształtowało i pasjonowało przez całe życie, opowiadam własne historie. Moje prace są właśnie o tym, co mnie interesuje i fascynuje, co mnie niepokoi, co sprawia mi radość i co mnie smuci. Bardzo się cieszę, że moje prace są ostatnio tak popularne i trafiają do tak dużej liczby odbiorców, ale tak naprawdę maluję głównie dla siebie, dla własnej przyjemności, potrzeby.

Plakat---Puzzle_2K-3.jpg

Jaka idea kryje się za Pana projektem 1920+? Pracuje Pan też nad grą „Uniwersum 1920+”. Czy ma Pan może ambicję narysowania alternatywnej wizji Polski, czy przybliżenie, szczególnie młodszym odbiorcom, jej historii?

Chciałem stworzyć uniwersum, w którym będę mógł realizować wizję tego, co mnie najbardziej interesuje, łączyć elementy historyczne, folklorystyczne, dziką przyrodę z fantastyką i wojskowością. Dodatkowo chciałem w ciekawy sposób przybliżyć zachodniemu odbiorcy nieco naszej historii i tradycji. Nie mam ambicji tworzenia alternatywnej historii Polski. Jest to zbyt szeroki temat, zresztą nie wszystkie okresy z naszej historii są dla mnie interesujące z czysto artystycznego punktu widzenia. 

W swojej twórczości często odnosi się Pan do historii, konkretnie do okresu międzywojnia oraz I i II wojen światowych. Skąd zainteresowanie historią akurat tego okresu? 

Początek XX wieku, szczególnie I wojna światowa i wojna polsko-bolszewicka, zawsze były dla mnie szczególnie interesujące. To okres, gdzie tradycja ściera się z nowoczesnością, gdzie na polach bitew kawaleria i broń biała miały jeszcze olbrzymie znaczenie, a jednocześnie pojawiały się pierwsze czołgi, pociągi pancerne, samoloty. Świat był jeszcze pełen tajemnic i bardzo różnorodny. To naprawdę jeden z ciekawszych i najbardziej dynamicznych momentów w historii.

Jakie jest Pana zlecenie marzeń? 

Nie mam takowych. Zlecenie kojarzą mi się z pracą dla kogoś, a ten etap mam już nadzieję za sobą. Teraz skupiam się na własnych projektach. Wymarzony to oczywiście film lub serial telewizyjny osadzony w realiach świata 1920+. Jest to bliższe realizacji niż by się mogło wydawać, ponieważ zainteresowanie moją twórczością na Zachodzie, szczególnie po sukcesie gry planszowej „Scythe”, jest bardzo duże. Proszę trzymać kciuki!

Ilustracje autorstwa Jakuba Różalskiego/DB Factory

Joanna Jasikowska

magazyn@allegro.pl
Eskorta Marzeń, czyli jak zamienić sportowe emocje w prawdziwą pomoc
Jesteś fanem piłki nożnej, a pomaganie sprawia Ci radość? Dobrze się składa! Razem z Fundacją Ronalda McDonalda prowadzimy akcję Eskorta Marzeń na rzecz krakowskiego „Domu poza Domem”. To wyjątkowe miejsce, gdzie zupełnie bezpłatnie mogą zamieszkać rodzice i opiekunowie dzieci, które z całej Polski przyjeżdżają na badania lub leczenie do szpitala na krakowskim Prokocimiu. Bliskość rodziców daje chorym dzieciom poczucie bezpieczeństwa i pomaga szybciej wrócić do zdrowia. Sprawdź, jak i Ty możesz nam pomóc!
Ubezpieczenia na Allegro
Kupujący na Allegro mogą ubezpieczyć w PZU sprzęt RTV i AGD kupiony na platformie. Przez 3 lata od wygaśnięcia gwarancji producenta polisa PZU zapewni naprawę sprzętu w domu lub serwisie w razie awarii lub uszkodzenia. Jeśli naprawa nie będzie możliwa lub towar zostanie ukradziony – PZU zwróci koszt zakupu nowego sprzętu.
Darmowa dostawa na Allegro: kolejna odsłona
Ta akcja w kategoriach Moda i Obuwie spodobała się klientom na Allegro. Dlatego przedłużamy ją na kolejne weekendy kwietnia. Dodatkowo, po dwutygodniowej przerwie, wraca darmowa dostawa w kategoriach Dom i Ogród. O tych inicjatywach pisaliśmy już wcześniej w Magazynie Allegro. Dziś więcej o naszym drugim partnerze – Paczce w RUCHu, z którym również wspólnie organizujemy tę akcję.
Allegro rozpoczyna współpracę ze Stowarzyszeniem „NIGDY WIĘCEJ”
Allegro i Stowarzyszenie „NIGDY WIĘCEJ” podpisały dziś w Warszawie list intencyjny o współpracy. „NIGDY WIĘCEJ” – jako nowy partner stworzonego przez Allegro w 2004 r. programu Współpraca w Ochronie Praw – wesprze administratorów serwisu w eliminowaniu z obrotu handlowego ofert opisanych jako zakazane w Regulaminie serwisu, które propagują faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołują do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość.