W dobie szumu komunikacyjnego coraz trudniej przebić się z ciekawą ofertą, która zainteresuje i przekona nas do kupna danego produktu, a nam, czyli konsumentom – rosną wymagania. Szukamy tego, co oryginalne i nietuzinkowe, zaskakujące i nietypowe. Odpowiedzią na nasze, coraz bardziej wygórowane oczekiwania jest indywidualizacja. Łatwiej jest zapytać, czego właściwie nie personalizujemy, niż co możemy poddać temu procesowi. Indywidualizujemy bowiem wszystko: od słodyczy po samochody, a po drodze obuwie, przedmioty codziennego użytku, żywność, perfumy i wiele innych. Jak podaje Tomasz Pilewicz, powołując się na badania prof. Dominika Walchera z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Salzburgu, „masowe dostosowywanie produktów do potrzeb klientów (mass customization) i masowa personalizacja (mass personalization) są elementami ok. 50% wszystkich modeli biznesowych przedstawianych w konkursach na biznesplany w ostatnich latach”. Temat ten pojawia się zresztą w coraz większej ilości trend booków, artykułów marketingowych i badań branżowych. Trend staje się normą.

Top trendy

Personalizacja wkroczyła na „salony” najróżniejszych branż. Właściwie większość producentów obuwia umożliwią funkcję „customize”, czyli dostosowania produktu do swoich preferencji. Umożliwia to podstrona Nike „Personalizuj”, marka Timberland czy Adidas. Ten ostatni zapowiedział w 2015 roku personalizację na niespotykaną dotąd skalę. Marka wyprodukuje bowiem sprzęt sportowy ulegający bezodpadowemu recyklingowi, co ma otworzyć przed jego użytkownikami niespotykaną dotąd możliwość ciągłej personalizacji produktu. Jak podaje producent, wykorzystanie nowatorskiego supermateriału ma sprawić, że każdy fan sportu stanie się projektantem własnego obuwia. Będzie je można nieustannie tworzyć na nowo, jednocześnie nie produkując odpadów. Ma to umożliwić stałe podążanie za trendami i boiskowymi potrzebami, a co więcej, sprawić, by kibic piłkarski przyszłości już nigdy nie założył swoich starych butów. Personalizacja odpowiada tu na dwie ważne obecnie potrzeby – indywidualizmu i ekologii. Daje poczucie oryginalności i spełnienia dobrej misji w jednym. 

Źródło: nike.com

Źródło: nike.com

Branża motoryzacyjna od dawna oferowała personalizowanie swoich czterech kółek: wybór koloru auta, akcesoriów czy dodatkowego wyposażenia. BMW poszło tutaj krok dalej, oferując klientom Mini Coopera możliwość wykonania własnego dachu samochodu. Specjalnie przygotowana platforma online umożliwiała stworzenie projektu, który później był drukowany na folii i naklejany na dach pojazdu. Angielski Pyramidshop.com umożliwia natomiast kreację spersonalizowanych prezentów. Pyramid udostępnia klientom specjalny konfigurator online, dzięki któremu mogą stworzyć całkowicie spersonalizowany kubek. Możemy wybrać tło, dodać własny obrazek, tekst i całą aranżację. Nutella zaprasza nas za to do stworzenia dwóch oryginalnych słoików tego kremu orzechowego – dla siebie i bliskiej nam osoby. Kreator online pozwala zaprojektować kreację etykiet, które następnie marka wysyła bezpośrednio do domu konsumenta.

Źródło: mini-graphic.co.uk

Źródło: mini-graphic.co.uk

Jednym z najgłośniejszych i też najbardziej udanych, ze względów marketingowych, był również proces personalizacji etykiet napoju Coca-Cola. W samych Stanach Zjednoczonych pierwszy raz od 11 lat ujemnych wyników sprzedażowych zanotowano 0,4% wzrost sprzedaży w pierwszym kwartale po zapoczątkowaniu kampanii (sierpień 2014 r.). Imiona, ksywki czy pasujące do danego kraju hasła zastąpiły standardowe etykiety, a my mogliśmy kupić sobie puszkę z napisem „Panna Foch”, „Królowa” czy „Super Tata”. 

Szata człowieka nie zdobi, ale wyróżnia

Nie od dziś wiadomo, że strój jest swoistą wizytówką człowieka i wiele może o nim powiedzieć. Nie wystarczy już sama jakość czy popularna marka. Chcemy ubioru jedynego w swoim rodzaju. Takiego, który nam pozwoli wyrazić siebie, zamanifestować swoje poglądy i podkreślić tożsamość. Koszulka z własnym zdjęciem? Bluza czy koszulka z motywem Grumpy Cat? Ubranie czy torba z oryginalnym nadrukiem full print? Proszę bardzo. A to dopiero początek. Bo spersonalizować możemy wszystko. 

– Nie ma rzeczy niemożliwych – mówi Wojciech Augustyn z firmy Cameleon, która na Allegro oferuje odzież i akcesoria z własnym nadrukiem. – Indywidualizujemy gadżety takie jak długopisy, zapalniczki, balony, kubeczki, po wszystkie możliwe tekstylia jak T-shirty, bluzy czy odzież roboczą. Popularnością cieszy się także indywidualizacja produktów pamiątkowych jak szatki do chrztu czy ręczniki, np. na wesele. Gama produktów jest niezwykle szeroka. Osoby indywidualne nabywają takie produkty na różnego typu okazje specjalne jak walentynki, Dzień Chłopaka czy Dzień Kobiet. To także ciekawy produkt dla firm, które chcą zainwestować w swoją markę i reklamę. Ludzie chcą mieć coś indywidualnego, coś nowego, coś innego, czego nie można dostać w butiku z odzieżą – mówi Wojciech Augustyn. 

Źródło: nike.com

Źródło: nike.com

Zgadza się z tym Marek Ferenc z firmy MMA SPORT, personalizującej ceramikę, odzież i obuwie na Allegro, dodając, że osoba zamawiająca towar personalizowany jest po prostu przedsiębiorcza, stara się wyróżnić z tłumu, mieć coś innego niż wszyscy. – Produkty personalizowane kupuje każdy. Towar tego typu może zarówno trafić do dziecka, jak i do nastolatka czy osoby dorosłej. To doskonały pomysł na prezent, bo najbardziej pożądane jest to, czego nikt inny nie ma – dodaje Marek Ferenc.

Personalizacja cieszy bardziej

Produkt personalizowany to produkt wyjątkowy, doskonały na urodziny, jubileusze i święta. – Zbliża się czas świąteczny i rozglądamy się już za prezentami. Każdy z nas chciałby dostać coś wyjątkowego. Lubimy, kiedy ktoś o nas myśli i o nas dba. Dlatego personalizowane prezenty cieszą bardziej. Obdarowany takim prezentem wie, że ta osoba musiała włożyć więcej wysiłku, żeby wybrać dla nas wyjątkowy podarunek – wyjaśnia popularność tego trendu Anna Trawka, pedagog i terapeuta, autorka bloga Nebule i podpowiada, jakie personalizowane prezenty wybrać. – Ciekawym pomysłem są np. fotoksiążki, możemy zeskanować stare zdjęcia i zamieścić je w albumie. Można również zamówić elegancki prezent z monogramem, np. portfel z inicjałami. A dla dzieci świetnym prezentem będzie płyta z personalizowaną muzyką, w której bohaterowie zwracają się do nich po imieniu – dodaje Anna Trawka. 

shutterstock_290633054.jpg

Kupując personalizowany prezent, warto pamiętać, że towar wykonywany na zamówienie rządzi się innymi prawami aniżeli pozostałe prezenty. – Towar, który ktoś kupuje na zamówienie, nie podlega zwrotowi, ponieważ nie nadaje się do dalszej odsprzedaży. Kluczowa jest tutaj współpraca, określenie oczekiwań oraz sprawny kontakt. Z klientem, który przychodzi do nas z własnym pomysłem, np. na koszulkę z nadrukiem, staramy się zawsze doprecyzować konkrety. Ustalić kolor i rodzaj czcionki, wielkość napisu i inne detale. Gdy określimy wszystkie parametry i doprecyzujemy szczegóły, współpraca układa się zazwyczaj pomyślnie. Jeżeli natomiast nastąpi pomyłka z naszej strony, to my jako firma ponosimy koszty swoich błędów – tłumaczy Marek Ferenc.

Podobne normy działania stosuje Wojciech Augustyn. – Co do zasady, nie przyjmujemy zwrotów na towar z indywidualnym nadrukiem czy haftem, o czym oczywiście informujemy klientów. Jednakże jeżeli przydarzy się jakaś wada nadruku czy wada na koszulce, robimy zwrot lub wymianę takiego artykułu – wyjaśnia. 

Święta tuż-tuż. Pomyślmy, co może się przydać naszym bliskim. Zastanówmy się, jak możemy sprawić, by prezenty te były oryginalne, wyjątkowe i z efektem „wow”. Możliwości jest wiele, a ogranicza nas tylko wyobraźnia. 

Fot. Shutterstock.com

Katarzyna Lipska-Konieczko

magazyn@allegro.pl