Camerimage to jeden z największych festiwali filmowych na świecie poświęcony sztuce operatorów filmowych. Poza pokazami konkursowymi w programie festiwalu znalazły się spotkania z operatorami filmowymi, projekcje filmowe, a także warsztaty i seminaria prowadzone przez wybitnych operatorów i reżyserów. Jednym z wydarzeń towarzyszących był otwarty pokaz filmu „Operacja Bazyliszek” oraz spotkanie z twórcami.

– Zaproszenie na festiwal jest dla nas dużym wyróżnieniem. Udowadniamy, że projekty komercyjne mogą mieć dużą wartość artystyczną i zdobywać uznanie środowiska filmowego – mówi Anna Iller, Branded Content Manager w Allegro. – Legendy Polskie są naszym sposobem na budowanie marki w cyfrowym świecie. Angażując się w projekt z pogranicza kultury i reklamy, chcemy wywołać pewien rodzaj ekscytacji wokół Allegro. Robimy to w oparciu o tradycyjne polskie legendy, wykorzystując znane nazwiska twórców i aktorów oraz dzieła polskiej popkultury – dodaje.

Produkcje Allegro przypadły widzom do gustu – w zaledwie dwa dni od premiery „Operacja Bazyliszek” miała na swoim koncie już milion wyświetleń, a wszystkie filmy wchodzące w skład cyklu ponad 13 mln. To imponujący wynik, jeśli porównamy go do 8,3 mln widowni, jaką w 2015 roku zgromadziły w kinach wszystkie polskie filmy (źródło: Polski Instytut Sztuki Filmowej). Organizatorom festiwalu Camerimage zależało na pokazaniu widzom z zagranicy, jaki potencjał drzemie w polskim kinie rozrywkowym.

Fot. D. Kutz

Fot. D. Kutz

– Bardzo cieszymy się z tego, że „Operacja Bazyliszek” znalazła się w programie Camerimage. Spotkanie z twórcami pomogło naświetlić uczestnikom festiwalu, zarówno studentom szkół filmowych, jak i przedstawicielom światowej branży filmowej, różne aspekty pracy przy tym wyjątkowym projekcie – mówi Kazimierz Suwała, dyrektor Biura Festiwalowego Camerimage. – Pragniemy promować takie nietypowe i odważne polskie produkcje, które utrwalają mocną markę rodzimych twórców na świecie, jednocześnie stawiając na młodość oraz innowacyjność myślenia w kontekście kreowania dzieł filmowych. Cieszymy się również z obecności marki Allegro, którą bardzo cenimy i z którą już wielokrotnie współpracowaliśmy – dodaje.

Jak podkreśla reżyser filmów Tomasz Bagiński, Legendy Polskie wypełniają powstałą w polskim kinie niszę. – Mamy tyle pięknych, głębokich filmów w Polsce, że te rozrywkowe praktycznie nie powstają. Wydaje mi się, że ten obszar próbujemy zająć i ludzie to doceniają. W tym roku swoją premierę będzie miała jeszcze jedna produkcja z cyklu – „Jaga” – z mocną rolą kobiecą. Twórcy podczas panelu na Camerimage wyjawili, że trwają rozmowy na temat kolejnych produkcji. – Zastanawiamy się, jak to dalej pociągnąć, ale na pewno chcemy, żeby całość była mocno „zserializowana”. Już na przykładzie tegorocznych filmów widać przeplatające się wątki i ten kierunek budowania historii chcemy kontynuować – mówi Anna Iller.

Fot. D. Kutz

Fot. D. Kutz

Być może doczekamy się zburzenia kolejnego po wieży kościoła Mariackiego symbolu. – Wydaje mi się, że bardzo wielu widzów w Polsce z przyjemnością zobaczy, jak wysadzamy Pałac Kultury i bardzo chciałabym to zrobić. Zobaczymy, czy do całości historii będzie nam to pasowało – wyjawia Tomasz Bagiński. Podczas spotkania z twórcami Legend Polskich w Bydgoszczy można było dowiedzieć się, skąd wziął się pomysł na tego typu produkcje i tematykę, jak przebiegała praca na planie oraz jak krok po kroku powstawał Bazyliszek.

O technicznych aspektach opowiedział Tomasz Suwalski z Platige Image. – Wiedzieliśmy, że musimy się zmierzyć z czymś bardzo trudnym, bo to duża postać, w pełnych kadrach, na zbliżeniach, w pełnym świetle. To chyba było największe wyzwanie. Jak podkreślają widzowie i recenzenci, siłą produkcji Allegro poza efektami specjalnymi i podejmowaną tematyką jest gra aktorska. W projekt zaangażowali się znani aktorzy, którzy na festiwalu Camerimage chętnie opowiadali o swojej pracy na planie.

– Uwiodło mnie umiejscowienie polskich legend w naszej rzeczywistości. To świadczy o tym, że ten świat się nie zmienia, demony targały nami i będą targać do końca świata – mówi Piotr Machalica, odtwórca roli Rokity. – Co mnie pozostało, gdy dostałem scenariusz, to tylko wgryźć się w postać i poczytać o Rokicie. Bardzo go polubiłem – dodaje.

– Praca na planie to przyjemność, ale też wysiłek. Pracujemy właściwie w dużej mierze w ciemno, walczymy z cieniem, są jakieś dziwne przedmioty, tyczki, które emitują potwory, co stanowi nie lada wyzwanie – tłumaczy Olaf Lubaszenko, który w „Operacji Bazyliszek” zagrał Eugeniusza Bardachę. – To, co najbardziej zapamiętałem, to osobowość reżysera, który idzie własną drogą, ma wizję, poczucie humoru i jest niezwykle konsekwentny.

Widząc, jaką popularnością cieszą się Legendy Polskie, takie spotkania z twórcami na festiwalach filmowych nie będą należeć do rzadkości. Projekt doceniany jest także przez branżę reklamową. Legendy Polskie otrzymały nominację do nagrody Mixx Awards w trzech kategoriach. Werdykt jury poznamy 1 grudnia.

Fot. D. Kutz, Wiola Łabędź

Agata Stachowiak

magazyn@allegro.pl
Bazyliszek żyje! Allegro przedstawia kolejną polską legendę
Wieki temu budził grozę wśród mieszkańców Warszawy, teraz powraca, by siać postrach w Internecie. „Operacja Bazyliszek” to kolejny film krótkometrażowy, który powstał w ramach projektu Legendy Polskie Allegro. W głównych rolach występują Paweł Domagała, Olaf Lubaszenko i Michalina Olszańska.
„Mój jest ten kawałek podłogi” w nowej wersji i z teledyskiem
Nowa wersja utworu „Mój jest ten kawałek podłogi” pochodzi ze ścieżki dźwiękowej do filmu „Operacja Bazyliszek”. Teledysk, podobnie jak poprzedni, opowiada historię jednego z bohaterów cyklu Legendy Polskie. Allegro i tym razem zaprosiło do współpracy młodych twórców, w tym Kordiana Kądziele, który odpowiada za scenariusz i reżyserię teledysku.
Twardowsky i inne Legendy Polskie wracają
Ta jesień będzie należała do bohaterów Legend Polskich. Premiera pierwszego filmu z nowej serii - „Twardowsky 2.0” – już 16 września na stronie legendy.pl i w serwisie YouTube. Do świetnie przyjętych bohaterów z opowieści „Smok” i „Twardowsky” dołączają kolejni z „Operacji Bazyliszek” i „Jagi”. Allegro zaprosiło do współpracy zespół znanych aktorów, m.in. Roberta Więckiewicza, Piotra Machalicę, Tomasza Drabka, Olafa Lubaszenko, Katarzynę Pośpiech oraz Pawła Domagałę.
Wszyscy kochają Smoka Wawelskiego, czyli jak „Legendy Polskie” promują naszą kulturę
Do niedawna Polska kojarzyła się na świecie głównie z Chopinem, Janem Pawłem II i Lechem Wałęsą. Dziś jednak z powodzeniem chwalimy się Smokiem Wawelskim, Babą Jagą, Bazyliszkiem i Janem Twardowskim. Filmy z serii „Legendy Polskie” wyreżyserowane przez nominowanego do Oscara Tomasza Bagińskiego podbijają serca widzów.